Roadtrip Toronto – New York

In dit reisverslag neem ik je mee op een roadtrip van Toronto naar de Niagara Falls en dan de grens over naar de staat Pennsylvania. Vervolgens via Gettysburg, de Great Falls naar Washington DC en uiteindelijk New York. De reis vond plaats in oktober 2022, zeg maar Indian Summer want de herfstkleuren waren fantastisch en de zon scheen volop. Ik reisde samen met mijn gezin, met z’n vieren dus.

Skyline Toronto

Het vliegticket

Via Chaser was het eenvoudig om het vliegticket te boeken voor onder de 400 euro, van Amsterdam naar Toronto ging met een stopover in Detroit en vervolgens vanaf New York weer terug met een stopover in London. Kiezen voor een stopover is niet altijd prettig maar zorgt er wel voor dat je ticket zo’n 200 euro goedkoper is. Dus als je reisgezelschap uit 4 personen bestaat loont het zicht wel.

We maakten dus een stop in Detroit waar we door de douane moesten en dus het ESTA visum nodig hadden. We kregen een stempel met transit en konden weer door naar de vertrekhal. Hierna volgde de vlucht naar Canada waarvoor we het ETA visum hadden aangevraagd. Bij aankomst moesten we langs een computer om de paspoorten in te lezen en toen konden we door. We verbleven in een hotel vlak bij het vliegveld Toronto Pearson. Een gratis shuttle pikte ons op.

Direct door naar:

Toronto

Na een heerlijke lunch gaan wij in de ochtend de stad verkennen. Maar hoe kom je dan makkelijk de stad in? Het openbaar vervoer is 25 kilometer buiten de stad ook niet alles. De oplossing hiervoor gebruikten is de LIFT app, een soort Uber app die in Canada wel populair is. Super snel en met een groep ook nog goedkoper dan het OV. De vriendelijke chauffeur dropt ons midden in het centrum bij het Union treinstation.

The sky is the limit

Bij aankomst zijn we overrompeld door de hoge gebouwen. Veel vooral nieuwe gebouwen staan te blinken in de zon. Nietig klein lopen we de stad in die nog wakker moet worden. We duiken de passage Brookfield Place in waar zich de ijshockey Hall of Fame bevindt, de nationale sport van Canada.

Brookfield Place

Derzy Park en de Hondenfontein

Daarna lopen naar het Derzy park met een erg grappige hondenfontein. De ronde fontein staat vol met beelden van verschillende hondenrassen die allen wat spugen, de Berczy Park Dog Fountain.

Berczy Park Dog Fountain

Gooderham of Flatiron Building

Ook Toronto heeft zijn eigen Flatiron Building ofwel Gooderham Building. Een gebouw dat slank op een scherpe punt van twee wegen gebouwd is. Deze versie staat met de achterkant tegen het Derzy Park aan. Het bakstenen gebouw stamt uit 1892. We zien dergelijke gebouwen ook in Manhattan terug.

Gooderham of Flatiron Building toronto

St. Lawrence Markthal

We zijn nu duidelijk in een wat ouder authentiek stukje Toronto beland met wat oude gevels en een stukje verderop de St. Lawrence Markthal. Het is er gezellig druk en diverse verswaren worden er verkocht. Ook zijn er wat toeristenwinkeltjes en ik koop er mijn Canadees vlag als batch voor op mijn rugzak.

St. Lawrence Markthal toronto

The Cathedral Church of St. James

Als we van de markthal terug lopen valt er toch kort een buitje, het valt reuze mee dus lopen weverder naar de Cathedral Church of St. James. We kunnen niet naar binnen en stellen ons tevreden met een foto van de buitenkant.

Dan gaan we weer richting het modernere deel en drinken een bak koffie in een cafeetje. Als ik in het eenvoudige etablissement de weg naar het toilet vraag kom ik via de achterdeur uit op het toilet van het erg luxueuze The Omni King Edward Hotel, verrassend.

Toronto Old & New City Hall

We lopen een paar blokken door en zien dan het oude stadhuis Toronto uit 1899. De bouw duurde destijds 10 jaar. Een erg mooi statig oud gebouw.

Toronto Old City Hall

Waarschijnlijk was het oude gebouw veel te klein want links achter het oude stadhuis is een nieuwe moderne variant gebouwd in 1965. Kenmerkend hier is het Toronto Sign wat er voor staat.

Toronto Sign voor Toronto New City Hall

Toronto Eaton Centre

Rechts van het nieuwe stadhuis bevind zich een enorm groot winkelcentrum. Overdekt en over meerdere verdiepingen is er alles te koop. Ik kan me voorstellen het in de winterdag prettig is te shoppen binnen in zo’n groot winkelcentrum in plaats van buiten in de gure kou.

Yonge-Dundas Square

Aan de achterzijde van Eaton Centre lopen we er weer uit en geraken op het Yonge-Dundas Square. Een pleintje met rondom flitsende reclameborden, het Times Square van Toronto. Een warming up voor ons bezoek aan New York later in de week.

Yonge-Dundas Square Toronto

Wards Island / Toronto Island Park en de skyline

Hierna pakken we de metro en gaan terug naar het Union station omdat we even met de boot het water op willen. Vanaf het station lopen we naar de Jack Layton Ferry Terminal en pakken de veerboot naar het War Eiland. Ward Island is een heerlijke plek om tussen de prachtige bossen en authentieke houten huizen te wandelen. Als je het eiland oversteekt kom je op het strand, Ward’s Island Beach uit, waar je uitzicht hebt over het oneindig grote Lake Ontario.

Ward’s Island Beach

Maar bovenal is een trip op de ferry de moeite vanwege het prachtige uitzicht op de indrukwekkende skyline van Toronto. Vanaf de ferry maak ik best wel veel foto’s. Na een korte wandeling gaan we weer terug naar de stad. Het waait stevig en de golven slaan af en toe over het dek heen.

Toronto gezien vanaf Ward Island

De CN Tower en het Roundhouse Park

Vanaf de ferry wandelen we verder naar de CN Tower. Het meest bekende bouwwerk van Toronto. De CN staat voor Canadian National. De CN Tower is 553 meter hoog en was daarmee tot 2014 het hoogste vrijstaande bouwwerk ter wereld. De toren is min of meer uit prestige in 1976 gebouwd door de Canadese Spoorwegen. Pas in 1995 werd de toren voor toerisme geschikt. Op een hoogte van 350 meter kan men nu via glazen vloeren naar beneden kijken. Vanaf het eerste platform kun je nog hoger naar de SkyPod welke 447 meter hoog is. De prijs liegt er ook niet om, $43-$57 voor een ticket. Wij sloegen een bezoek aan de toren over.

De CN Tower tussen de andere hoge gebouwen

Naast de toren zijn nog meer attracties. Zo is er een bijzonder mooie onderwaterwereld te bewonderen in het Ripley Aquarium. Tegenover de toren ligt het Canadese Spoorwegmuseum met buiten een aantal locs opgesteld en een werkende draaischijf voor de locs.

Roundhouse Park

The Distillery Historic District

Daarna nemen we de taxi naar het The Distillery Historic District. Een oude buurt waar de Gooderham and Worts Distillery gevestigd waren. De typisch uit baksteen opgetrokken industriële panden zijn uniek en hadden een belangrijke rol in de stad. Het is ook bijzonder dat deze architectuur bewaard is gebleven. Nu zijn er hippe bars en restaurantjes gevestigd en kleine kunstwinkeltjes, kortom een leuk artistiek uitgaansgebied. Tijdens de kerstdagen verandert het gebied in een kerstmarkt.

Tegen de avond gaan we nog even terug naar Yonge-Dundas Square en het winkelcentrum. Dan lopen we richting het zuiden waar Chinatown begint. Hier nemen we de taxi weer terug naar het hotel.