Roadtrip Toscane

Juni 2009, 10 jaar getrouwd, dus reden genoeg om er eens samen op uit te gaan en een mooie 4-daagse roadtrip Toscane te maken.

toscane_2009_121
Het typische Toscaanse landschap, Uitzicht over de heuvels rond San Gimignano

Het vertrek

Goed; onze reis startte dus op Vliegveld Weeze bij Gennep over de grens alwaar we geconfronteerd werden met ruim 1 uur vertraging. De planning was dat we om 15.15 zouden vertrekken en tegen 5 uur in Pisa zouden zijn. Ons doel die dag was Florence maar we wilden voordat we naar Florence reden eerst nog een bliksembezoek brengen aan het Campo dei Miracoli in Pisa met de wereldberoemde toren van Pisa ofwel de Torre Pendente. Door de vertraging werd dat allemaal krap

SONY DSC
De vlucht met Ryanair

Na een rustige vlucht stapten wij als laatste in de shuttlebus en dus als eerste er weer uit zodat we ook als eerste bij de Hertz balie stonden en vlot met onze Fiat Panda met airco op weg waren Pisa.

Pisa

De lucht was strak blauw en de prachtige cipressen langs de weg verraden het mediterrane landschap. Even de snelweg op, de eerste eraf en dan de borden Torre Pendente volgen. Toscane !

Binnen een half uur vanaf het vliegveld van Pisa stonden we al aan de voet van de toren van Pisa. Omdat het al aan het eind van de middag was konden we de auto makkelijk kwijt bij de parkeerplaats aan Via Bonanno Pisano vlakbij de poort naar de Piazza. In tegenstelling tot Nederland worden er hier geen absurde prijzen gevraagd voor 2 uurtjes parkeren.

De vele toeristisch marktkraampjes verraden al direct dat we hier op een toeristisch toplocatie zijn.

Campo dei Miracoli

We lopen onder de toegangspoort het prachtige terrein van de Campo dei Miracoli op. Spierwitte gebouwen steken af tegen het fel groene gras en de azuurblauwe lucht. In één woord fantastisch. Het eerste ronde gebouw links is het Baptisterium (Battistero), een doopkapel gewijd aan Johannes de Doper. Het gebouw is 34m in doorsnede en een fractie hoger dan de toren van Pisa.

toscane_2009_003
Campo dei Miracoli en het Baptisterium

In het verlengde van het Baptisterium ligt de Duomo (Dom) Santa Maria. Deze middeleeuwse kathedraal staat in het midden van het grasveld. En rechtsachter de kathedraal staat los, de toren van Pisa. De 55,86m hoge klokkentoren staat 10% scheef en wie er perse in wil kan dat tegen een fikse entreeprijs. Achter deze gebouwen aan de noordzijde ligt het Camposanto monumentale, de ommuurde begraafplaats.

We gaan op het gras zitten, genieten van de zon, de gebouwen en de toeristen uit werkelijk alle uithoeken van de wereld. Ook lachen is het om die ene foto te maken waarop we de toren recht proberen te duwen. Het hele veld staat vol met ‘duwende’ toeristen.

toscane_2009_138
Lache, de toren tegenhouden!

Even verder de stad in

Juist omdat iedereen roept dat de rest van de stad Pisa niet zo interessant is lopen we even de stad in, kopen wat water en biscuitjes. Ach, als je net vers uit Nederland komt vindt je alles mooi, dus ook de zijstraatjes van de Campo. Tenslotte sjouwen we terug naar de auto en beginnen aan onze rit naar Florence of op zijn Italiaans Firenze.

Florence

Ondanks de vertraging kon de dag al niet meer kapot. Via de Strado Grande Comunicaziona Firenza-Pisa-Livorno rijden we rustig naar Florence. Rustig omdat deze autoweg niet echt comfortabel is en we gewaarschuwd zijn voor de snelheidscontroles. Ook onze Italiaanse medeweggebruikers rijden rustig en tonen respect voor mekaar. Onderweg zien we de typische Toscaanse rode bakstenen huisjes. In de verte dorpje gelegen boven op een berg, druiven- en olijvenplantages.

Florence is een stad qua inwoneraantal net zo groot als Utrecht. Vroeger de machtigste stad van Italië, dan wel van heel Europa. Onze oude florijn herinnert ons nog aan de handel met Florence. De verkeersituatie in Florence wordt als 1 doolhof beschouwd. Wegen veranderen voortdurend van 1-richtingsweg naar weer iets anders, of ze worden afgesloten maar ondanks dat rijden we rechtstreeks naar de Corso Italië waaraan ons hotel is gelegen. We parkeren de auto op de binnenplaats en checken in.

De avond valt over Florence.

Het is ongeveer 21.00 en we hebben nog niet gegeten. We willen dus direct het centrum (1 kilometer) in. Uitgerust met een stadsplattegrond gekregen in het hotel sjouwen we langs de rivier de Arno richting het centrum. Bij de Piazza Caldini gaan we links de stad in en komen uit op de Piazza della Republica vanwaar we richting de Piazza Duomo wandelen. De gebouwen zijn prachtig maar we zijn nu even meer gefocust op een niet te duur restaurant. We lopen de winkelstraat de Via Calzaiuoli in. Alhoewel dit niet echt een straat is voor een restaurantje, vinden we er toch eentje op de hoek bij het Orsanmichele, een oude graanbeurs en nu een excentrieke kerk met 3 verdiepingen.

Via Piazza’s naar de Ponte Vecchio

We pakken een lekkere bord spaghetti met salade en wandelen daarna verder richting het Piazza del Signoria. Het plein dat nogal rommelig is aangekleed met een ratje toe aan beelden waaronder een kopie van de beroemde David van Michelangelo. Het paleis is prachtig. Van hieruit lopen we door de Piazale degli Uffizi, waaraan in het gelijknamig museum (galleria) de echte David te bewonderen is, maar dan moet je wel de lange rijen trotseren.

toscane_2009_115
De Ponte Vecchio in de avond

We komen uit bij de Ponte Vecchio, stoeien aan de Arno wat met het fotocamera wat toch een heel leuk plaatje opleverde. Op de Ponte Vecchio barst het ook ‘s avonds van de toeristen. De goudwinkeltjes zijn gesloten. We scoren nog een dikke ijs en gaan dan terug naar het hotel. Morgen hebben we nog de hele dag om de stad te bezichtigen…