Roadtrip Ban Gioc Waterval – Ba Be Meer

Tijdens ons bezoek aan Hanoi in Vietnam maakten wij een driedaagse roadtrip naar het noorden. We bezochten de wonderschone Ban Gioc Waterval op de Chinese grens en de mooie natuur rondom het Ba Be Meer. De reis was geboekt via Mr.Linh Adventure (Adventure Tour to Ban Gioc Waterfall – Ba Be Lake 3 days 2 nights).

Ban Gioc Waterval waterfall
Ban Gioc waterval

Dag 1: Hanoi – Lang Son – Quang Uyen

In de vroege ochtend worden we in Hanoi opgehaald door onze gids met een ruime bus. Eerst nog een paar reisgenoten oppikken en dan kan onze avontuurlijke rondreis door het noorden van Vietnam beginnen. Het wordt een lange rit richting Lang Son en Cao bang aan de Chinese grens met onderweg diverse stops.

Pauze plek

De sfeer in de bus is prima en als we eenmaal de stad uit zijn wordt de magische karaoke microfoon tevoorschijn getoverd. Lol dus. Na 2 uur rijden, zo’n 120 kilometer verder, hebben we een korte pauze. We stoppen bij een soort supermarkt waar je ook wat kunt drinken.

Quán Thánh – Chi Lăng Pas – District Lạng Sơn

Na de stop rijden we wat verder en stoppen bij Quán Thánh bij de ingang van het dorp. Vanaf hier wandelen we het dorp in. Er zijn veel groentetuintjes en fruitbomen, over lopen kippen. We steken de rivier over en lopen langs wat huisjes. Het ziet er allemaal modern uit.

Quán Thánh neemt een belangrijke positie in de Vietnamese geschiedenis in. Hier in deze vallei vond in 1979 de Slag om Chi Lăng plaats. Tijdens de Chinees-Vietnamese Oorlog leidde het Vietnamese leger onder leiding van generaal Võ Nguyên Giáp een succesvolle verdediging tegen de Chinese invasie in het gebied. Deze slag wordt vaak gezien als een keerpunt in het conflict. Quán Thánh ligt in een dal met rondom steile bergen, je kunt er niet omheen. Het dal noemt zich de Quy Mon Quan-poort wat zich vertaalt als “De Poort van Monsters”.

verdedigingslinie - Ải Chi Lăng
De verdedigingslinie – Chi Lăng Pas

Dong Dang met de moedertempel Den Mau

In Dong Dang stoppen we voor een uitgebreide lunch in een lokaal restaurant. Hierna vervolgen we onze reis naar Moedertempel Đền Mẫu – Đồng Đăng. Een ogenschijnlijk gewone tempel maar heeft een belangrijke functie in de regio en is echt de moeite waard om te bezoeken.

Dong Dang moedertempel Den Mau
Moedertempel Den Mau

Wij waren hier getuige van een bijzonder offerritueel wat de familie die deze organiseerde geluk, voorspoed en gezondheid moet brengen. In een bijzondere dans met muziek wordt een dame verkleed. Ze wordt bewierookt, met vuur wappert ze om zich heen waarna ze allerlei rijkdommen zoals eten en geld rond strooit. Alles gebeurd in een ontspannen sfeer, iedereen lacht en wij zijn gewoon als getuige welkom. Erg bijzonder.

Dong Khe Site – oorlogsmuseum

De Dong Khe site was een belangrijke steunpost van het Franse leger. De post lag erg centraal aan belangrijke verbindingswegen en de Chinese grens. Van 16 september tot 18 september 1950 werd hier de strijd tussen de Vietnamezen en het Franse leger uitgevochten. Na 54 uur namen de Vietnamese troepen de post volledig in. Het museumterrein omvat een tentoonstelling, een uitkijkpost, een bunker met gangen en een oorlogskerkhof.

Dong Khe Site oorlogsmuseum

De ligging tussen de mooie bomen en planten maakt het ook een mooie rustige plek om even rond te wandelen.

Na ons bezoek maken we ons op voor het laatste stuk van vandaag, we rijden door naar onze lokale Yen Nhi Homestay (Traditional House) die eigendom is van en wordt beheerd door een lokale Nung-familie. De homestay is gelegen tegen een rotswand aan in een mooie vallei met rijstvelden en bergtoppen.

Yen Nhi Homestay

In de avond genieten we er van lokaal eten en naderhand wordt de magic karaoke microfoon weer voor de dag gehaald waarna we lol hebben met zijn allen.

Dag 2: Cao Bang – Ban Gioc-waterval – Ba Be National Park

Het plattelandsleven begint hier rustig. Ik pak mijn drone en maak wat foto’s van de Dam Thuy valley bij onze homestay:

YenNhiHomestay_04
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Nadat we hebben genoten van het ontbijt bij de homestay, vertrekken we naar het einde van de vallei waar zich de Dong Nguom Ngao grot bevindt. De grot strekt zich 2.144 meter onder de grond uit en staat boordevol stalactieten, stalagmieten en andere rare vormen.

ingang Nguom Ngao grot

We krijgen er een rondleiding en moeten af en toe door smalle gangetjes en staan dan weer ineens in een grote ruimte.

Nguom Ngao grot noord Vietnam
Nguom Ngao

Als we de grot uitkomen staan er nog wat kraampjes waar etenswaar verkocht wordt.

Phat Tich Truc Lam Ban Gioc Pagoda | Tempelbezoek

Een bezoek aan de Phat Tich Truc Lam Ban Gioc Pagoda is alleen al vanwege de ligging een must. Om de tempel te bezoeken moeten we flink de berg op wandelen. Voor wie niet wil, je kunt je met een scooter naar boven laten brengen. Eenmaal boven is hebben we fantastisch uitzicht over de Quai Son vallei, de Ban Gioc-waterval en China.

Phat Tich Truc Lam Ban Gioc Pagoda

Het complex, dat in 2010 gebouwd is, bevat grote Boeddhabeelden, een binnentuin en kleine tempels wat het geheel samen met het uitzicht tot een spirituele magische plek maakt. Ook worden er regelmatig activiteiten gehouden zoals ceremonies en lichtfestivals.

Ban Gioc waterval

Ban Gioc waterval noord vietnam

Gelegen tussen het bizarre landschap van Noord Vietnam ligt de Ban Gioc-waterval die zich over zo’n tweehonderd meter breedte uitstrekt. De waterval is een van de mooiste natuurlijke bezienswaardigheden van het land. Deze waterval is gelegen in de Quay Son-rivier, op de grens met China. De ene helft van de waterval behoort tot Vietnam, terwijl de andere helft zich in China bevindt. Het water stort zich omringd door weelderige groene bossen in drie trappen vanaf een hoogte van ongeveer 30 meter naar beneden en creëert zo een witte muur.

Van zowel de Chinese zijde als de Vietnamese zijde is de waterval van dichtbij te bezoeken met bootjes. Aan de Chinese zijde staan grote hekken met controleposten en camera’s maar de Vietnamese zijde heeft enkel een toegangspoort voor entree. Met de bootjes passeer je het midden van de rivier dus zijn we technisch even in China.

De meest linkse waterval op de Vietnamese zijde

Er is een soort strandje waar we even kunnen relaxen en de omgeving in ons op kunnen nemen. We hebben tijd genoeg om foto’s te maken.

Daarna wandelen we weer terug naar de parkeerplaats waar de bus klaar staat.

Ban Gioc-waterval staan aan of uit

Stroomopwaarts in de Quay Son-rivier bevindt zich een waterkracht centrale (Thủy điện Bản Giốc) die het water opstuwt. Dit zorgt er voor dat de watervallen bijna opdrogen en het minder spectaculair is. Daarom wordt om 11h in de middag de schuif open gezet zodat er vanaf dat moment toch een mooie brede waterstroom ontstaat en de toeristen aan hun trekken komen.

Op naar het Ba Be Meer, een lange rit

Na ons bezoek volgt een lange rit met honderden bochten naar het Ba Be Meer en het gelijknamige nationaal Park. Onderweg zien we heel veel groen en spectaculaire landschappen. We stoppen in Quảng Uyên voor een stevige lunch en bezoeken nog een werkplaats waar ze messen maken; één van de specialiteiten van deze regio.

Messenproductie noord Vietnam
Messenproductie

Aankomst Ba Be Meer

We stoppen in de bergen nog even en rijden dan door naar het Ba Be Meer. Als het bijna donker is staan we aan de oevers van het meer. Hier gaan we met een boot naar de overkant van het meer. Het valt nog niet mee want de boot loopt aan de oever telkens vast op de bodem. Uiteindelijk lukt het en kunnen we inchecken bij Mr. Linh’s Homestay. Bij het kampvuur genieten we van een heerlijke maaltijd en sluiten de dag af.

Dag 3: Ba Be meer – Hanoi

De volgende ochtend starten we de dag weer rustig. Eerst even ontbijten en daarna staat een kanotocht op de planning. Het blijft bewolkt weer; helaas want daarom zijn er minder vogels en vlinders.

Linh's Homestay Ba Be meer
Linh’s Homestay

Het Ba Be National Park

Het Ba Be National Park in Vietnam, opgericht in 1992, herbergt het grootste natuurlijke zoetwatermeer van het land, omringd door beboste bergen en kalksteenformaties. Dit prachtige park staat bekend om zijn biodiversiteit, met zeldzame soorten zoals het Vietnamese schubdier en de Chinese gaur. Naast de adembenemende natuur biedt het park watervallen, grotten en de mogelijkheid om traditionele dorpen van de Tay, Dao en Hmong etnische minderheden te bezoeken. Bezoekers kunnen genieten van boottochten, trekkingstochten, vogelspotten en culturele ervaringen. Ba Be National Park is een toevluchtsoord voor natuurliefhebbers en avonturiers, waar de natuurlijke pracht van Vietnam tot leven komt (AI).

Kanoën op het Ba Be Meer – Hồ Ba Bể

Kanoën ba Be meer
Via een zijtak varen we het ba Be meer op.

Na het ontbijt begeven we ons met de groep naar het water. Hier liggen de kano’s op ons te wachten. Met zijn tweeën stappen we in een kano en volgen we de rest van de groep op het water. Een boot van onze organisator vaart op afstand mee, je weet maar nooit.

Ba Be meer

Als we vol op het meer zijn is het toch frisjes en staat er een windje. We paddelen dus stevig door en volgen dan maar zo kort mogelijk de oever langs de dichte begroeiing. Als we ruim 43 kilometer gekanood hebben stappen we allemaal over in de begeleidingsboot waarna we verder varen. We komen we helemaal aan de noord-westkant van het meer uit waar deze afstroomt in de Nang Rivier. We varen de rivier op met links en rechts dichte jungle.

Nang Rivier Vietnam
De Nang Rivier

Even later meren we de boot af en gaan we aan de oever. Er staan wat huizen en er is veel landbouw in het dal van de Nang.

Boten Nang rivier Vietnam
Sampans op de Nang rivier

Sampans | de typische lange boten

De Vietnamese sampan is een smalle, traditionele roeiboot met een platte bodem, meestal van hout gemaakt. Ze worden veel gebruikt voor vervoer en visserij op de rivieren en waterwegen van Vietnam. Sampans zijn handig voor het navigeren door smalle en ondiepe wateren en spelen een belangrijke rol in de lokale transport- en visserijactiviteiten.

Wandelen langs de Nang Rivier

Boten Nang rivier Vietnam

Te voet gaan we verder langs en door de rijstvelden, we blijven wel de Nang oever volgen. Af en toe vaart er een boot voorbij. Het geluid van kraaiende hanen horen we overal.

nang

Een Vietnamese bruiloftsfeest

Op het land wordt niet gewerkt, er is iets gaande in het dorp. In de verte horen we al wat muziek. Als we dichterbij komen zien we dat het hele dorp zich verzameld heeft voor een soort pre-wedding party. Ze zitten allemaal gezellig aan ronde tafels te eten. Wij zijn ook welkom en doen ook een envelop in de “melkbus”.

Bruiloft Noord Vietnam
De gastvrouwen

Er wordt een tafel voor ons klaar gemaakt en binnen de kortste keren staat deze helemaal vol met eten. Daarna komen er telkens borreltje voorbij en moet er geproost worden. Een aantal mannen zijn duidelijk al in de olie. We doen mee en ik word uitgenodigd om aan te schuiven bij de “mannen”van het dorp. Van een goed gesprek komt het er niet van maar er wordt stevig geborreld en geproost.

tour_dag3_64
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Nadat we genoeg gegeten en gedronken hebben en nog geen spoor van een bruidspaar hebben gezien wandelen we toch weer terug naar de boot. We gaan onze rugzakken en tassen ophalen want de onvermijdelijke terugreis naar Hanoi komt er weer aan. We varen weer naar de kade waar we een dag eerder in het donker opgestapt zijn en rijden daarna terug naar Hanoi.

Bến thuyền du lịch hồ Ba Bể
De haven | Bến thuyền du lịch hồ Ba Bể

De route

Tja, waar zijn we dan overal geweest. Gelukkig heb ik af en toe mijn locatie opgeslagen zodat ik een beetje weet hoe we gereden zijn. Zie hieronder onze route.