De Dutch Mountain Trail

In 2020 werd de Dutch Mountain Trail met de 7 Summits officieel gelanceerd op het Dutch Mountain Film Festival. De 101 kilometer lange route is vastgelegd en beschreven in een boekje. De wandelroute loopt van Eygelshoven naar Maastricht en gaat over de 7 steilste en markante bergtoppen van Zuid Limburg.

De zwaarste wandeling van Nederland?

De route wordt gepromoot en aangemerkt als de zwaarste wandelroute van Nederland, maar is dat ook zo? Wij werden er ten minste wel nieuwsgierig van. Tijd om op ontdekking te gaan dus.

De Dutch Mountain Trail

“Voor mij was de Dutch Mountain Trail een ultieme kennismaking met onze zuidelijke Limburgse grensstreek.”

Startpunt

Km 0: Maastricht

De meeste wandelaars of trailrunners starten hun tocht bij Station Eygelshoven, wij niet, we begonnen in Maastricht. Omdat het fietspontje bij Eijsden er in de winterdag uit ligt moesten we extra kilometers maken en besloten de route in 5 etappes te lopen. Wij kwamen uit op 111km. Je kunt de route zelf opsplitsen. Van Eygelshoven loop je bijvoorbeeld in 11 kilometer naar Station Kerkrade, dat zou een goede eerste stop zijn in plaats van meteen in 28km naar Vaals door te lopen. Tijdens de tocht passeer je meermaals de Belgische en Duitse grens.

Overzichtskaartje route dutch mountain trail
De route in 5 etappes

Navigatie

De kaft van het boekje Dutch Mountain trail
Boekje DTM

De route is nog niet gemarkeerd. Heel af en toe zien we de blauw witte strepen op een bordje maar daar kom je niet ver mee. Het beste is gewoon HIER de gpx file te downloaden en op een device te zetten (gps of telefoon app). Ik gebruik altijd OsmAnd op mijn telefoon, deze is gratis te gebruiken met 7 kaarten.

De route is wel uitvoerig in het boekje omschreven inclusief kaartmateriaal maar om nu continue met het boekje in de hand te lopen lijkt me ook niet fijn. Aanschaf van het boekje via de eerder genoemde link raad ik wel gezien de vele extra informatie of als support om het pad beter uitgezet te krijgen.

Limburgse plateaus:

Het Limburgse heuvellandschap is eigenlijk een hoogvlakte met door beken ingesneden dalen. We noemen de hoogvlaktes plateaus die worden doorsneden door beken als de Geul en de Gulp. De hoogteligging van de plateaus varieert tussen de 150 en 300m. De plateaus hebben allen namen. Tijdens de Krijtlandroute steken we het Plateau van Margraten, Crapoel, Vijlen en Bocholtz over.

Maastricht – Eijsden 21 km

Transport: Gratis parkeren bij station Eijsden en met de trein naar Maastricht

Wij startten dus de De Dutch Mountain Trail in Maastricht en parkeerde de auto vooraf in Eijsden en gingen met de trein naar Maastricht. Daar aangekomen stappen we station Maastricht uit, poseren nog even voor het het naambord waarna we richting de Maas lopen. Via de voetgangersbrug, de Hoge Brug, steken we de Maas over en komen in het stadspark uit. Hier volgen we de Maas in zuidelijke richting tot aan de voet van de St.Pietersberg. Deze berg is de oude ENCI mergelgroeve die de laatste jaren tot mooi natuur- en recreatiegebied is omgetoverd. Na een stevige klim staan we bij het markante uitzichtplatform, aan de rand van de groeve. Het platform markeert tevens het eindpunt van het Pieterpad (of beginpunt).

Platform Pietersberg
Het uitzichtplatform St. Pietersberg

Vanaf hier dalen we af via trappen en lopen door een stuk mergelgrot waarna we het terrein over steken.

Summit 1, de Observant

Aan de overzijde klimmen we weer omhoog, lopen door open terrein met weidse blikken richting het Belgische landschap. Uiteindelijk komen we via een kleine klim op de eerste summit, d’n Observant 157+. Dit is een kunstmatige top van ontstaan door puinsteen uit de mijnbouw.

Aan de oostzijde van de berg dalen we spectaculair af via een touw, langs steile wanden en mooie vegetatie. Uiteindelijk komen we bij de Kanne Sluizen uit in België. Een spectaculaire sluis met een verval van 14 meter ! De sluis verzorgt de verbinding tussen de Maas en het Albertkanaal. Het is ook bijzonder om te zien hoe hier het Albertkanaal zich van de Maasvallei afsplitst en letterlijk door het landschap snijdt.

We vervolgen onze route langs de Maas op richting Ternaaien. De Maas stroomt hier vredig voorbij. In de zomerdag hadden we hier dus kunnen oversteken met het fietspontje. Voor actuele vaartijden kijk HIER.

De Maas bij Eijsden met de steiger voor het pontje.

Nu moeten we helaas een extra 8 kilometer omlopen langs de oever over Belgisch grondgebied tot aan de Stuw van Lieze en weer terug naar richting Eijsden.

Eijsden

Eijsden is een leuk dorp met wat witte huizen en meerdere terrasjes. Als je het Krijtlandpad loopt kom je ook door Eijsden.

Hier komen we bij Kasteel Eijsden uit en lopen via de Maria Kapel weer naar het station. Dag 1 zit er op.

Kasteel Eijsden

Eijsden – Slenaken 20 km

Transport: Gratis parkeren in Slenaken, met bus 57 naar Maastricht en met de trein naar Eijsden (of andersom).

Buslijn 57

Buslijn 57 van Maastricht naar Gulpen en visa versa via de dorpjes Mheer, Slenaken, Epen en Mechelen geldt als één van de mooiste busdiensten van Nederland.

Onze 2e etappen van de Dutch Mountain Trail begint bij station Eijsden. Hier krabbelen we langzaam het Maasdal uit. Het zonnetje schijnt heerlijk. We kijken nog een paar keer om voor het uitzicht op de St. Pietersberg en Maastricht waarna we door de velen fruitgaarden richting België lopen. Het gebied is onbewoond, het is er doodstil. Het pad is modderig en zorgt voor een valpartij.

Pratsj

Echt Limburgs, net als de vlaai, is de Pratsj. Na regenval zul je merken dat de Limburgse ondergrond veranderd in een plakkerige en glibberige klei. Menig wandeling had de modder tot aan de knieën zitten of is met een beetje pech onderuit gegaan op één van de mooie wandelpaden.
Pratsj hoort er gewoon bij en men zal ook niet al te veel moeite doen de paden comfortabeler te maken.

Via een hele lange klim naderen we Mheer maar laten dit dorpje links liggen en steken het winderige plateau over en dalen weer af richting Kasteel Altembrouck.

Summit 2 – de Kattenrot

Tussen de koeien door steken we een weide over en klimmen vervolgens door bos en langs kruizen richting summit nummer 2, de Kattenrot 209+. De top is niet echt een top maar het hoogste deel van het plateau op de grens met België.

St. Maartens Voeren en de Plank

We dalen daarna steil af naar St. Maartens Voeren in België waar een oud spoorwegviaduct markant het dal oversteekt. Het dorpje is uitgestorven.

viadukt maartens voeren
St. Maartens Voeren

Onze route gaat weer verder richting de Plank maar een kleine omweg zorgt nog voor een aantal stevige hoogtemeters.

Via wijndomein de Plank beginnen we aan de laatste kilometers richting het mooie Slenaken. Ruimschoots voor we in het dorp zijn hebben we al een mooi uitzicht op het Gulp dal. De Dutch Mountain Trail buigt hier bij het Jezus kruis af naar rechts maar wij lopen voor nu door naar Slenaken waar de auto staat geparkeerd.

Slenaken

Slenaken – Gulpen 19 km

Transport: Parkeren in Gulpen en bus 57 naar Slenaken.

Oude bewegwijzering in Nurop

Met de bus komen we in Slenaken aan  waar we eerst terug lopen naar het Jezus kruis waar we de vorige keer de route verlaten hadden. Hier zetten we dan de afdaling in richting Nurop in België. We passeren het gehucht en lopen naar de beek de Gulp. Hier is het pad lekker nat en modderig maar zeker wel mooi.

De Gulp
de gulp
Het riviertje de Gulp

Na de beek beginnen we aan een lange en mooie klim. Links bos en rechts uitzicht over de weilanden.

Summit 3 – de Hakkenberg

Boven aangekomen volgen we het bosgebied van de Teavenderberg met rechts Teuven (B) en de Plank. We dalen helaas niet af naar het dorp (naar Moeder de Gans) maar blijven hoog en zien ook de abdij nog liggen. Wij gaan linksaf naar summit nummer 3, de Hakkenberg 252+. De Hakkenberg ligt op het “drielandenpunt” van Nederland, Vlaanderen en Wallonië en kenmerkt zich door de mooie grenspaal.

summit dtm
De Hakkenberg 252+

Via het Bovenste Bosch, een zilverwit berkenbos, dalen we weer een stuk af naar het prachtige pad Sinnigerdalpad.

berkenbos epen
Het Onderste Bos

Links bos maar rechts een overweldigend uitzicht over het kleine Geuldal en met het bosgebied van de Vijlerberg op de achtergrond. Ik vond het een prachtig pad met gelukkig ook bankjes voor een picknick.

We gaan richting Erperheide, steken de hoofdweg over en duiken het Kruisbosch in richting het dorpje Bissen. Wederom Limburg in een notendop. Heuvels, weilanden, kruizen en vakwerkhuizen.

Summit 4 – de Gulperberg

Via glibberige weilanden (valpartij), heuvel op en af bereiken we de Gulperberg 157+, summit nummer 4. De top kenmerkt zich door het imposante Mariamonument met het mooie uitzicht en is zeker bekend van het wielrennen en het monument voor de wielerverslaggever Jean Nelissen.

Wij dalen af naar Gulpen en strijken naar aan de beek.

Gulpen – Vaals 23 km

Transport: diverse busdiensten rechtstreeks.

In de vroege ochtend starten we in het koude Gulpen en gaan eerst in noordelijke richting de Eyserberg beklimmen. Hiervoor moeten we de N278 oversteken, even later de Eyserbeek en weer wat later steken we het miljoenenlijntje over.

De Eyserbeek

Summit 5, het Eyserbos

Dan begint de klim naar het Eyserbos waar in de 2e wereldoorlog een radarinstallatie stond. Summit nummer 5 in de pocket, het Eyserbos 197+. Niet echt een top maar een plateau met een zendmast erop.

Terugblik op de Eyserberg

Hierna dalen we af richting Wahlwiller. We passeren het miljoenenlijntje weer en enkele druivenvelden. We steken de Provinciale weg weer over en via ruime paden door golvende weilanden lopen we langzaam omhoog richting het Vijlerbos.

Het Vijlerbos

Dit is zo’n beetje het bekendste stuk wandelgebied in Zuid Limburg in de aanloop naar de Vaalserberg. We hebben prachtige vergezichten over Vijlen.

holset
Holset

Via een flink stuk door modderige weilanden glibberen we naar de Gemmenicherweg die bekend staat als de enige bergpas van Nederland met een hoogte van ca. 270+. De pas verbindt Vaals met het Belgische Gemmenich.

We steken de weg over en klimmen verder naar het hoogste punt van de dag en ook van de Dutch Mountain Trail, en natuurlijk hoogste stukje Nederland, de Vaalserberg 322+. Dat stuk moeten we dan wel delen met België en Duitsland. De Vaalserberg is niet als 7 summit aangemerkt. Zoals altijd lopen hier hele hordes toeristen rond.

Na een frietje zoervleisj dalen we het Aachener Wald af naar het Vaalserquartier. Hier steken we de grens weer over en pakken in Vaals de bus terug naar Gulpen.

Vaals – Eygelshoven 28 km

Transport: Trein naar Heerlen, bus naar Gulpen en overstappen naar Vaals

Summit 6, de Schneeberg

Tegen deze etappe zag ik het meest op. Hij (of zij) is erg lang en het stuk door Duitsland oogt saai op de kaart. Maar goed, vol goede moed starten we in het Duitse Vaalserquartier en beginnen met de klim van summit 6, de Schneeberg 257+. De berg heet Schneeberg vanwege de aanwezige witte kalkzandsteen.

Na het passeren van het hoogste punt volgen we de route richting Orsbach met aan onze linkerhand uitzicht over het dal van en de Senserbach en Vaals.

Voorbij Orsbach buigen we rechts af en lopen door open land over een plateau met windmolens naar de A76 / BAB4.

Hier zien we voor het eerst de tandconstructie van de Westwall ofwel de Siegfriedlinie. Een verdedigingslinie van noord naar zuid aangelegd in de jaren 30. Later zien we hem nog een paar keer.

Het land blijft open en een beetje saai, reden om even flink meters te maken. Uiteindelijk komen we aan bij Gut Obermuhle waarna we de Amstelbeek volgens.

Haus Heyden

Vanaf hier is de route weer prachtig. We lopen aan Haus Heyden voorbij en stappen door tot we bij Kerkrade omhoog klimmen en bij het station uit komen.

We zijn nu in het Park Gravenrode, een verzamelnaam van alle oude mijnbouwgebieden die tot nieuwe natuur- en recreatiegebieden zijn omgevormd. Eerst lopen we richting het prachtige Kasteel Erenstein met de grote tuinen en vijvers erom heen. De zon is inmiddels weer gaan schijnen wat mooie spiegelfoto’s oplevert.

Kasteel Erenstein

Lopend door het dal van de Dentgenbacherbeek gaan we richting de ingang van Gaia Zoo en steken er de N300 over.

Summit 7, de Wilhelminaberg

Langs veel groen en wat bebouwing komen we uiteindelijk aan de voet van onze laatste summit, de Wilhelminaberg 225+ en bedwingen ook deze top. De Wilheminaberg is ook een afvalberg uit de mijnbouw, heden ten dage bekend om Snowworld en de langste trap van Nederland. Bezoekers aan Pinkpop zullen de berg herkennen. Het gebied is omringt door prachtige bossen.

Wilhelminaberg
Summit 7 – De Wilhelminaberg

Na ons bezoek aan de top is het een kwestie van uitlopen richting station Eygelshoven. De afdaling is wel eventjes erg steil maar daarna is het gewoon een mooie boswandeling.

De 7 summits

De Dutch Mountain Trail vond ik een mooie kennismaking met het Zuid Limburgse landschap. De route liep dan wel vaak over Belgisch en Duits grondgebied maar dat maakte de route juist spannend en avontuurlijk. Summit is een groot woord, 2 bergen zijn kunstmatig opgeworpen mijnsteenbergen, de Kattenrot ligt op de grens en de Schneeberg ligt in Duitsland. Zeker bij nat weer is de wandeling zwaar en bij etappes langer dan 20km. Ik liep hem in de winterdag en zou hem graag nog eens over willen doen in de zomerdag.