Cruisen naar Newcastle en Durham

Verslag van een 4 daagse cruise naar Newcastle en Durham.

Er wordt veel reclame voor gemaakt, een minicruise naar Newcastle. Dit lijkt mij het ideale uitstapje om samen met mijn vader te doen. Ruim 50 jaar geleden zat mijn vader bij de Marine is later via de ‘wilde’ vaart met een gammel bootje de Atlantische Oceaan overgestoken. Sindsdien heeft hij nooit meer gevaren. “Pap, de boten zijn tegenwoordig heel anders.” Ik stel hem gerust als ik vertel dat we samen gaan varen. Hij heeft er zelf veel zin in.

Vertrek IJmuiden

Op de vrijdagmiddag rijden we naar een zonnig IJmuiden. De DFDS Seaways veerboot ligt al klaar maar we lopen eerste even een rondje over de kade. Daarna gaan we aan boord, droppen de bagage in de hut en gaan daarna de boot verkennen. Uiteraard drinken we samen een biertje. Pap geniet van alles wat hij ziet en herinneringen komen boven.

Dan gaan de trossen los en varen we langzaam richting volle zee. In tegenstelling tot de vele verhalen over ene wilde zee, is vandaag de zee kalm. Ondanks dat voel je toch de deining als je over de boot loopt.

Vertier aan boord

In de avond is er volop vertier aan boord. Muziek, drank, gokken, shoppen en eten, alles is mogelijk. De meeste gasten aan boord gaan net als wij een weekendje op en neer. Daar waar de meeste mensen na aankomst een dagje gaan shoppen en in de avond weer terug aan boord gaan, zullen wij een extra nacht in New Castle verblijven.

Vertraging

Da’s maar goed ook want ondanks de rustige zee heeft de boot 2 uur vertraging door een medisch probleemgeval in de nacht. De boot is schijnbaar omgedraaid om een reddingshelikopter te laten landen. Waarom omdraaien, geen idee. Misschien iets met afstanden of territorium.

We komen dus met 2 uur vertraging rond 12.00h aan de wal waarna we met de gratis pendelbus naar de stad worden gebracht. Het is nog een klein beetje regenachtig maar als we de bus uitgaan begint de zon door te komen. We gaan eerst maar eens naar het hotel om de koffers te dumpen. Het hotel is niet één van de beste maar ja, voor deze prijs… niet zeuren dus.

Eerst Durham

Na de koffers gedropt te hebben gaan we naar het station waar we de trein naar Durham willen pakken. Newcastle is een drukke en we willen eerst even iets anders doen. Meteen soort HSL zijn we in no-time in Durham.

Durham is een heerlijke ouderwetse Engelse studentenstadje met een enorme kathedraal en een kasteel prachtig gelegen in een bocht van de rivier Wear. Vanaf het station is het maar een klein stukje lopen naar de rivier en het voelt al weer heerlijk de drukte van Newcastle ontvlucht te zijn. De rivier wordt omzoomt door in prachtige herfstkleuren getooide bomen en een mysterieuze mist hangend over het water. Lopend langs het water komen we bij een waterval uit ter hoogte van de Ols Fulling Mill. Hier zien we tot onze verbazing enorme zalmen tegen de stroom inzwemmen. Met behulp van een telelens probeer ik een gelukstreffer te schieten.

SONY DSC
Ols Fulling Mill met daarachter de kathedraal

Durham Cathedral

Daarna wandelen we verder en steken de Prebends’ Bridge over waarna we het oude deel inwandelen. Uiteindelijk komen we bij de Durham Cathedral uit, wat een enorm gebouw. De Cathedraal is bij veel Nederlanders bekend als filmlocatie van Harry Potter. Die sfeer ademt Durham overal uit. De Cathedraal is prachtig en ik heb toch stiekem wat foto’s gemaakt.

Prebends' Bridge
Prebends’ Bridge

Via Durham Castle lopen we naar het centrum en duiken de Market Place in. Hier vinden we wat we zoeken: fish and chips! Na deze maaltijd gaan we weer terug nar het station waar we nog net de trein kunnen pakken terug naar Newcastle.

Terug in New Castle

Eerst maar eens even naar het hotel om uit te rusten. In de avond sjouwen we richting Tyne river op zoek naar een restaurantje. Het werd Italiaans eten met of course en pint.

De volgende ochtend is de accu weer opgeladen. Zeker na het heerlijk full English ontbijt. De zon schijnt dus het beloofd een mooie dag te worden. We lopen eerst richting de westelijk stadsmuur waar zich China Town bevindt. Het is er op dit tijdstip uitgestorven. Vanuit China Town sta je direct tegenover het stadion St. James’ Park van Newcastle United die ‘s avonds moeten spelen. We lopen langs het stadion op en gaan daarna het park in. Hier zitten de “die-hard” vissers. Via de mooi gelegen straat St.Thomas’Cress lopen we terug het centrum in.

We komen uit bij de Church of St.Thomas The Martyr en het City Council. Hier staat ook een groot monument voor de gevallenen.Via Northumberland Street lopen we de winkelstraat in dolen even door het enorme Eldon Square. Van daaruit maken we nog een paar omzwervingen via o.a. Grey’s Monument en de prachtige Central Arcade.

Grainger Market

We komen daarna uit bij de Grainger Market uit. Hier is het shoppen voor het gewone volk. Bij Pumphreys Coffe Centre ploffen we neer voor een bakkie. Even de accu opladen want pa is al op leeftijd.

We gaan nu richting de rivier, de Quayside. Via de mooie St. Nicolaascathedraal lopen we naar Newcastle Castle, eigenlijk Oldcastle dus. Heel veel staat er niet meer van overeind maar het wordt wel goed bewaard en middels borden toegelicht.

Seven bridges

Vanaf Newcastle Castle  lopen we meteen even een stukje daar naar de oude uit 1902 stammende 2 laagse High Level Bridge. Dit impossante historische bouwwerk van Newcastle is ontworpen door de beroemde ingenieur Robert Stephenson. Een groot standbeeld n de Nevile Street is aan hem gewijd. De High Level Bridge is één van de zeven bruggen hier in het centrum van Newcastle.

Kijkend naar het oosten zien we eerst de Swing Bridge, een draaibrug. Daarachter de impossante Tyne Bridge uit 1928 volgens het ontwerp van de Harbour Bridge in Sydney. Deze brug wringt zich tussen en over de gebouwen van Newcastle.

SONY DSC
6 van de 7 bruggen met de Tyne Bridge voorop
Tyne Bridge

Achter de Tyne Bridge ligt de moderne Millenium Bridge. Kijken naar het westen ligt de opvallend blauwe metrobrug, de Queen Elizabeth II Bridge. Hierachter ligt de spoorbrug King Edward VII Bridge en daarachter de meest moderne verkeersbrug de Redheugh Bridge.

De Millenium Bridge

We flaneren daarna nog even langs de Tyne over de Quayside met uitzicht op het museum Sage Gateshead en het Baltic Centrum. We steken de rivier niet meer over maar sjouwen terug richting het station waar we de eerste voetbalsupporters spotten. In ene pub pakken we nog een pilske waarna we de bus terug naar de ferryterminal pakken.

Weer op de boot

De boot vaart eerst nog een klein stukje over de Tyne waarna de de volle zee op gaan. Ook nu is de zee niet al te wild. In de avond genieten we van het heerlijke diner/buffet dat we van te voren geboekt hadden.

Sage Gateshead

In de ochtend naderen we weer het mistige IJmuiden waar we ontschepen en weer met de auto op huis aan gaan.