Roadtrip Toronto – New York

New York

Over Highway 95 rijden we in de ochtend naar het noorden, naar New York. Hoe dichter we bij de stad komen hoe drukker het wordt. Dan nemen we op een ingewikkeld knooppunt de afslag richting Brooklyn. We steken de gigantische hangbrug, de Verrazzano-Narrows Bridge en komen in Brooklyn aan.

Verrazzano-Narrows Bridge

De Verrazzano-Narrows Bridge is vernoemd naar de ontdekkingsreiziger Janus Verrazanus of Giovanni da Verrazzano. De 4.176 kilometer lange brug werd geopend in 1964 en overspant de Upper Bay welke toegang verschaft tot de havens van New York. De pylonen zijn maar liefst 211 meter hoog.
Coney Island

Wij rijden eerst naar Coney Island. Daar willen we in de ochtendzon even over de boulevard langs de zee wandelen en een bak koffie scoren. Coney Island is een typische vrijetijdspark met kermis attracties zoals oude rammelde achtbanen, schommels en draaimolens. In deze tijd van het jaar is alles gesloten en krijgt het een nieuwe lik verf. Ook veel kraampjes op de boulevard zijn nog gesloten. We zijn er dus zo uitgekeken.

Aankomst hotel en naar de metro.

Dan rijden we verder naar JFK Airport alwaar we eerst de huurauto inleveren. Die kunnen we in de stad toch niet gebruiken. Van daaruit bestellen we een Uber taxi naar ons hotel, het Best Western Jamaica Inn. Het hotel ligt vlak bij het Brairwood metrostation en zal onze uitvalsbasis zijn de komende 3 dagen. Na het inchecken maken we ons meteen klaar om de stad in te gaan. We kopen voor $32 een weekkaart voor de metro (want dat is de goedkoopste optie), en rijden met lijn F naar Manhattan.

Check de video hoe je de metrokaart bij de automaat besteld.

De rit duurt circa 45 minuten, we stappen uit bij Rockefeller. Tja en als je dan bovengronds komt dan kijk je de eerste keer de ogen uit, en vooral ook omhoog.

De eerste kennismaking met New York

En zo gaan we dus de stad verkennen. Van de 6th avenue naar de 5th Avenue, langs de St.Patricks Cathedral, de Lego Winkel en de Microsoft Store op, richting de Trump Tower en de Apple Store. Veel bekende dingen, “net als in de film” en alles is groots. Onze zintuigen worden aan alle kanten geprikkeld. Even bijkomen dus in het Central Parc.

Het Plaza Hotel

Times Square

Na een hapje eten is het al donker en lopen we door de 7th Avenue richting Times Square. Voor mensen die hoog sensitieve zijn niet de beste plek om rond te wandelen. Overal hangen gigantisch verlichte en bewegende reclame borden aan de gevel, veel verkeer, veel geluiden en overal mensen. Gelukkig hebben ze en tribune gebouwd waar je even rustig kunt gaan zitten om de boel op je in te laten werken.

Vanaf Times Square lopen we Broadway in, zo’n beetje de enige straat in dit deel van Manhattan dat schuin door het blokkenpatroon van wegen loopt. Een aantal blokken verder komen we bij Macy’s uit. Een hele grote Bijenkorf zullen we maar zeggen waar alle luxe artikelen te koop zijn. Dan gaan we weer naar de metro en terug naar ons hotel.

Donderdag, de stad verkennen

Met de metro gaan we vandaag eerst naar station High Street – Brooklyn Bridge. Via Middagh Street lopen we richting Squibb Park en via de Squibb Park Bridge richting het water. Al lopend langs het water hebben we prachtig uitzicht op Lower Manhattan en de Brooklyn Bridge.

Lower Manhattan
Lower Manhattan – New York

Dumbo met de Brooklyn en Manhattan Bridge

We lopen onder de Brooklyn Bridge door en komen uit bij Janes Carousel, een draaimolen. Hierachter is een winkelcentrumpje waar we naar binnen gaan en boven op het terras een grootser uitzicht hebben op de prachtige brug uit 1883.

Brooklyn Bridge - New York
Brooklyn Bridge – New York

Hier hebben we ook zicht op de Manhattan Bridge uit 1909, een stalen dubbeldeks verkeer- en spoorbrug, waar ontzettend veel lawaai vanaf komt als een trein passeert.

Manhattan Bridge
De Manhattan Bridge

We wandelen nog even door Dumbo (de naam van de wijk) en zien het Dumbo sign onder de brug staan, niet bijzonder. Dan gaan we de hoek om komen dan in de Washington Street uit waar het beroemde doorkijkje op de Manhattan Brug-pyloon zich bevindt. Ook wij maken er natuurlijk de foto. Een eind verderop is de trapopgang naar het voetpad over de Brooklyn Bridge, een must en een belangrijke toeristische trekpleister, wandelen over de brug. Het is druk op het pad waar ook wat souvenir-kraampjes zijn. Fietsers mogen tegenwoordig niet meer op dit bovendek. Links- en rechtonder zien we het verkeer de brug oversteken.

Lower Manhattan

We wandelen de brug over en komen dan uit in Lower Manhattan. Hier gaan we linksaf naar de Fulton Street waar we wat eten. We lopen de straat uit en komen in de oude havenbuurt uit bij het Titanic Memorial Park. We denken dat Manhattan alleen maar hoogbouw is maar daar vergissen we ons in. Overal staan nog oude panden uit de vorige eeuw, vaak ingeklemd tussen de hoge gebouwen. Uiteindelijk komen we uit bij Pier 17, een uitgaansgebied met uitzicht op de bruggen, Manhattan en een aantal mooie oude schepen.

Wall Street en oude gebouwen

Vanaf de kade lopen we Wall Street in en nemen wat zijstraatjes naar oude panden die ondanks dat ze vrij groot zijn in het niet vallen bij de grote buren. Een nadeel van deze wolkenkrabbers is dat de zon niet meer in de straten kan schijnen.

Manhattanhenge of Manhattan-zonnewende

is een vier keer per jaar optredend verschijnsel waarbij de zonsondergang dan wel de zonsopkomst te zien is vanuit de oost-west gerichte straten (de streets) van Manhattan in New York. De zon schijnt dan recht door het stratenblok. Dit fenomeen is zichtbaar bij de straten uit het Commissioners’ Plan van 1811, deze straten zijn aangelegd onder een hoek van 28,9 graden ten opzichte van de oost-westlijn. Deze lichtval doet zich bij de zonsondergang voor op of nabij 28 mei en 13 juli, bij de zonsopkomst is dat 5 december en 8 januari. Deze tijdstippen liggen rond de beide zonnewendes in het jaar (respectievelijk de juniwende en de decemberwende) (Bron wikipedia).

Uiteindelijk komen we in Stone Street uit wat op een echte gezellige Europees uitgaansstraat lijkt. Oude bescheiden pandjes, gezellig versierd en autovrij. De architectuur is een mengelmoes van vanalles.

We lopen nu richting de waterkant naar het New Amsterdam Plein. Hier staat de kerk “Our lady of the Rosary”. De kerk had rond 1900 de missie Ierse vrouwelijke immigranten op te vangen die verder geen familie of onderkomen hadden bij aankomst. Dit is ook de plek waar de gratis ferry naar Staten Island vertrekt, dat doen we morgen.

Our lady of the Rosary

Charging Bull en de Fearless Girl

Voor nu lopen we even langs de waterkant op, door het Battery Park en langs het Castle Clinton uit 1808. Van hieruit wandelen we Broadway weer in waar aan het begin de Charging Bull staat. De oorsprong en locatie van de stier kent een hele geschiedenis. Er heerst ook een mythe rondom het betasten van zijn testikels, dat zou geluk brengen. Ik blijf er van af en maak er alleen een foto van.

Daarna lopen we naar de Stock Exchange beurs waar de Fearless Girl onverschrokken toekijkt. Een tijd lang stond het meisje oog in oog met de Charging Bull maar het beeldje werd verplaatst door allerlei bezwaren. We lopen langs de beurs op en gaan via Wallstreet weer terug naar Broadway waar de Trinity Church tussen de hoge gebouwen zijn best staat te doen.

9/11 Memorial

We lopen nog een stukje door Broadway en slaan dan linksaf naar de locatie van de verwoeste Twin Towers. In enorme gaten zijn 2 indrukwekkende en identiek bassins gemaakt met watervallen die het instorten van de torens symboliseren. Op de randen staan alle namen van slachtoffers. Een plek waar je stil van wordt en ook even je gedachten moet laten gaan naar het moment van de aanslagen op 9/11 2001. Als 50 plussers staat alles nog helder op ons netvlies van wat er gebeurd is. Onze kinderen kennen het alleen van horen zeggen en televisie. Gelukkig is er een prachtig en indrukwekkend 9/11 Museum waar ook deze generatie zich kan laten informeren.

9/11 Memorial – South Tower Pool

One World en Oculus

Met de instorting van het World Trade Centre werden nog meer gebouwen verwoest en ook het metrostation WTC Cortlandt. Op de plek naast de ingestorte Noord Toren verrees het One World Trade Centre, met 541 meter het hoogste gebouw van New York (2022). Het metrostation werd grondig herbouwd. De architect Calatrave werd ingevlogen voor een flitsend ontwerp in de vorm van een soort vogel of skelet als enorme stationshal. Ook het metronetwerk werd uitgebreid met een lijn / tunnel naar New Jersey.

Oculus

Na ons bezoek aan de Oculus besloten we nog naar het Flatirion gebouw te gaan, een hoog slank gebouw op de spitse kruising van Broadway en 5th Avenue maar deze stond helaas in de steigers. Daarna zijn we naar Chinatown gegaan om vandaag eens een keer geen hamburger te eten maar iets Aziatisch met rijst. Even wanen wij ons in Bangkok.

Vrijdag – Top of the Rocks

We hebben weer een hele dag voor ons om de stad te verkennen en één van de musts is een rooftop / observatiedek bezoeken. Alhoewel je onder de $35 nergens meer fatsoenlijk naar boven kunt moeten we de keuze zorgvuldig maken. Wordt the Empire Building, the Edge of Summit One Vanderbilt? Na wat wikken en wegen kozen wij voor Top of the Rock op het Rockenfeller Center. Voor iedereen persoonlijk hoe je de keuze maakt, wel geen glas, welk uitzicht op Manhattan, zonnestand, met of zonder museum of andere beleving?

Het Rockefeller Center tijdens de bouw in 1930-1938

Top of de Rocks dus; zonder reservering gingen we op de zonnige vrijdagmorgen op pad. Er was geen rij dus we konden meteen door. Eerst werd er nog een foto van ons gemaakt zittend op een stalen balk voor een green screen. Hierop werd de originele achtergrond van de beroemde foto geprojecteerd met lunchende bouwvakkers op hoogte, waarna we de foto konden kopen. Al wachten op de lift naar boven kregen we nog een interessante video over de geschiedenis van het gebouw gepresenteerd. Het gebouw is al jaren het centrum van radio en televisie. Het ademt deels nog de tijd van toen uit.

Uitzicht zuid – Empire State Building (midden)

We zijn overrompeld door het geweldige uitzicht en de grootte van de stad. Het is oktober maar boven op het dak kunnen we in een T-shirt vertoeven, het is windstil. Ik denk dat we wel een uur boven geweest zijn, zo mooi!

Op zoek naar oude buurten

Na ons bezoek aan het Rockefeller Center willen we een rustige wijk opzoeken voor een lunch. Zo’n wijk met oude gebouwen en veel trappen aan de gevels. We gaan hiervoor naar de wijk Oekraïne Village. Vanaf metro station Astor PI lopen we naar het zuidwesten. We zien inderdaad veel van deze gebouwen maar ook straten met bomen in de trottoirs. We belanden uiteindelijk bij het Oekraïense café Veselka.

Het Vrijheidsbeeld

Omdat het vele lopen de laatste dagen langzaam zijn tol begint te eisen kiezen we voor een relaxt middagprogrammaatje en stappen op de gratis ferry naar Staten Island. De ferry is een leuk alternatief om Manhattan vanaf het water te bekijken en om het Vrijheidsbeeld van dich(ter)bij te aanschouwen. Het is niet dat de boot er vlak langs op vaart maar met de telelens lukt het me wel een mooie foto te maken. De ferry vertrekt vanaf Lower Manhattan bij de Whitehall Terminal (metrostation Whitehall st), kies voor het rustige benedendek (autodek) voor het besten zicht.

vrijheidsbeeld

Wil je echt even het beeld bezoeken dan is een boottocht naar het eiland in combinatie met Ellis Island aan te bevelen, weliswaar een duurdere optie die iets meer tijd in beslag neemt maar wel beter dan de ferry.

The Edge en de Vessel

Na onze boottocht nemen we de metro naar station 7 Av/W 31 St. Van hieruit wandelen we naar het westen, langs de grote stationshal op en dan tussen de hoge gebouwen door naar Hudson Yards. Hier staan een aantal blinkende wolkenkrabbers waar je eigenlijk snel op uitgekeken bent. De bekendste is Edge met het nieuwste en hoogste observatiedek met glazen bodem op 336 meter hoogte.

Hudson Bay – rechtsonder Edge platform

Een ander bijzonder bouwwerk is de Vessel. Een wandelpad met 16 verdiepingen en 80 uitkijkplatforms gesitueerd tussen de nieuwe wolkenkrabbers.

vessel hudson bay
De Vessel

High Line en Little Island

Vanuit Hudson Yards kun je via de oude bovengrondse metrolijn naar het zuiden wandelen, de High Line genaamd. Het tracé is omgebouwd tot een wandelpad met veel groen en loopt helemaal tot de Gansevoort Street, hier en daar dwars door gebouwen heen. Tussentijds kun je er met trappen vanaf en wanneer je dat bij de 14th Street doet en naar het water wandelt kom je bij een bijzonder kunstzinnig parkeiland uit; Little Island.

Little Island

Stadspark Little Island is een kunstmatig eiland bestaande uit 132 in elkaar geschoven betonnen ‘tulpen’ met verschillende hoogtes. Het park is gebouwd als een soort mangrove bos boven de rivier de Hudson naast de oude funderingspalen van Pier 54. De nieuwe Pier huisvest zo’n 400 plantensoorten en beslaat 10.000 m2 met een openluchttheater.

De laatste dag, fietsen door Central Parc

Eigenlijk inmiddels een vaste prik tijdens een stedentrip is fietsen door de stad, al dan niet georganiseerd met gids. In New York besloten we op eigen houtje door het Central Parc te gaan fietsen. Dat viel helaas erg tegen op de zaterdagochtend. Er ligt een circuit door het park waar je met je fiets bijna niet vanaf kunt wijken. Op dat circuit zijn rijbanen aangegeven voor hardlopers, snelle fietsers en langzame fietsers en een baan voor auto’s. Het is er erg druk. We stoppen een paar keer maar wij hadden hier een heel ander beeld van. Bekijk onderstaande video van ons tochtje.

Na onze fietstocht lopen we weer richting Times Square. We bezoeken wat winkels en slenteren een beetje doelloos door de stad totdat we maar besluiten de koffers op te gaan halen en op tijd naar JFK Airport te gaan voor onze vlucht terug naar huis…