De Heckenlandroute of Heggenlandroute – Eifel

De Heckenlandroute of Heggenlandroute is een 14,5 kilometer lange pittige wandeling met 500 hoogtemeters en begint in de noordelijke Eifel bij Eicherscheid. De route is duidelijk gemarkeerd met bordjes en is een ‘partnerweg’ van de Eifelsteig. Eicherscheid ligt boven op het plateau aan de noordelijke rand van het Rurdal. Het plaatsje is makkelijk te bereiken vanaf de snelweg A44.

Check hier de video

Beukenhagen?

De Duitse Eifel staat bekend om de vele door metershoge beukenhagen omringde woningen. Deze woningen bevinden zich meestal in de hoger gelegen gebieden. De hagen moeten de woningen beschermen tegen de koude winden. Vooral in het dorpje Höfen zijn ze talrijk. Ook langs wegen bevingen zich vaak oude beukenhagen. Gedurende de Heckenlandroute heb ik echter niet de metershoge heggen gespot, wel veel beukenbomen en lage hagen.

Het eerste stuk van de route met beukenhagen

Routebeschrijving

We parkeren de auto in het dorp aan de weg Rott in de buurt van het manege en starten de wandeling richting het westen. Al snel lopen we tussen de beuken door en dalen langzaam af het naaldbos in.

Als we eenmaal bij de bosrand zijn begint het pad steiler te worden en dalen al slingerend af het Rurdal in. De rivier zelf steken we voorlopig nog niet over want we blijven op de noordelijk helling wandelen en haken na enige tijd aan op de inmiddels beroemde Eifelsteig.

Eifelsteig en Heckenlandroute
Pad langs de rotsen op.

Even later komen we bij het uitzichtpunt Uhusley uit. Een leuk doorkijkje vanaf een rotsformatie over het Rurdal.

Doorkijkje Uhusley viewpoint

Roer, Rur of toch Ruhr?

De Heckenlandroute volgt een deel het Roerdal of wel het Rurdal van de rivier Rur die bij Roermond in de Maas stroomt. Verwar het niet met de rivier de Ruhr want deze ligt ten oosten van de Rijn en ontspringt bij Winterberg in het Sauerland.

De Rur

Hammer

We lopen langs rotswanden en klimmen weer een flink stuk waarna we de L106 van Eicherscheid naar Hammer oversteken. Hierna dalen we wel af naar beneden en komen in Hammer uit. Hier barst het van de campings en pensions. We steken hier wel de Rur over en via een mooie holle weg klimmen we weer omhoog.

Holle weg omhoog

Daarna volgen we weer de zuidelijk Rur-oever stroomafwaarts nog steeds over de Eifelsteig-route.  We genieten van mooie vergezichten over het Rurdal.

Op weg naar Dedenborn

Dedenborn

Uiteindelijk komen we in Dedenborn uit. Hier gaan wij links en de Eifesteig rechts. We missen een afslag waardoor we onbedoeld door het leuke dorp wandelen met de vele vakwerkhuisjes. Terug op de route dalen we weer af naar de Rur en steken deze weer over.

De Rur

We volgen nog even het dal in westelijke richting waarna we beginnen aan de lange klim terug naar Eicherscheid.

Toeschouwers

Afstand 14,5 km
Hoogteverschil 500m
Tijd 4 uur
Download GPX file:

Heggenlandroute GPX-file (349 downloads )

Algemene info vind je op www.nordeifel-tourismus.de