Reisverslag Citytrip Boekarest

Begin oktober 2022 maakten wij een citytrip naar Boekarest. We hadden 2 volle dagen om de stad te verkennen en maakten een fietstocht en wandelden door verschillende wijken. In dit reisverslag neem ik je mee op onze trip inclusief wat tips.

Aankomst

Wij vlogen vanaf Eindhoven en arriveerden in de avond op het vliegveld Henri Coandă International Airport, een relatief nieuw vliegveld aan de noordzijde van de stad. Omdat het openbaar vervoer prima is en de reputatie van de taxi’s niet al te best namen wij gewoon de bus de stad in. Buslijn 783 rijdt zeer frequent rechtstreeks naar het centrum. De bus vertrekt beneden vanaf de terminal op de begane grond, het retourticket (multiplu) is voor circa 2 euro te koop bij het loketje rechts. Klik HIER voor uitgebreide info over de buslijn.

Ligt je hotel dicht bij het treinstation dan kun je ook de trein pakken, de TFC verbinding.

Wij overnachtten in het mooie centraal gelegen Capitol Hotel, een vier-sterren hotel midden in het centrum voor een schappelijke prijs. De temperaturen waren nog zomers warm.

hotel capitol Boekarest
Rechts Hotel Capitol

Stijlvol eten in Caru’cu bere

Als we in de avond even een hapje gaan eten belandden we meteen in het schitterende grand café restaurant met Weense alure: Caru’ cu Bere. Dit zeer stijlvolle (redelijk toeristisch) restaurant heeft een geweldig mooi interieur, er worden dansen uitgevoerd en klassieke walsjes gedraaid.

De volgende ochtend – fietsen

Een inmiddels vaste prik bij een citytrip is de georganiseerde fietstocht. Samen met een gids maken we dan kennis met vele mooie plekjes van de stad zonder meteen 10 kilometer te hoeven lopen. Onze fietstocht start in de buurt van het kerkje Biserica Sfântul Spiridon Vechi. We zijn met ongeveer tien personen uit diverse landen. Als eerste fietsen we door de Calea victorei waar een aantal iconische gebouwen staan zoals het nationaal museum en het Casa de Economie. Hier wordt meteen duidelijk waarom Boekarest het “Parijs van het Oosten” genoemd wordt. De gebouwen hebben allen een Franse uitstraling want net als in steden als Thessaloniki hebben ook hier de Franse architecten hun footprint achter gelaten.

Calea victorei

We fietsen de Calea Victorei in, stoppen even bij het Caru ‘cu bere (hier hadden we gisteravond al gegeten) en bezoeken dan het verderop gelegen Stavropoleos Klooster. Het oosters orthodox klooster voor nonnen bekijken we even van binnen en lopen we een rondje over de binnenplaats.

Stavropoleos Klooster

Passage Macca – Villacrosse

We fietsen verder naar de mooie Passage Macca – Villacrosse met vele restaurants. Even verderop staat een oud gebouw met een grote rode stip erop. Wat betekent dat dit gebouw is gekenmerkt als “kans op instorting tijdens een aardbeving”. Hierna fietsen we de levendige wijk Lipscani in. Hier zijn vele bars, clubs en restaurants en zijn de straten in de avond vol met uitgaanspubliek.

Als we door de Strado Lipscani fietsen stoppen we bij de boekhandel Cărturești Carusel, het interieur is prachtige. Even verderop lopen we een stukje de Strada Hanul cu Tei waar nog een aantal oude authentieke houten gebouwen staan uit 1833.

Renovaties

Wat ons tijdens het bezoek opviel was dat vele oude gebouwen in de steigers stonden en grondig werden opgekapt. De stad zal daarmee natuurlijk alleen maar mooier worden.

Piaţa Sfântul Anton

We fietsen weer een paar blokken verder en komen uit in het oude centrum van de stad op de Piaţa Sfântul Anton (St. Antonplein). Eens een sfeervol plein met een bloemenmarkt, toen parkeerplaats en nu weer een ontmoetingsplek. Rondom het plein bevindt zich de populaire Herberg van Manuc, de Biserica Sfântul Anton als oudste kerk van de stad en de fundamenten van een oude kerk. De herberg is zeker aan te bevelen om te bezoeken. Roemeense maaltijden worden geserveerd onder het genot van Roemeense zang en dans.

Centru Civic

Na ons bezoek aan deze mooie plekken verlaten we het oude centrum en fietsen door een Roma wijk waar eigenlijk niet veel te zien is. We rijden nu het Centru Civic in en steken de Boulevard Unirii over.

Na de bombardementen van de geallieerden in de tweede wereldoorlog en de aardbeving van 4 maart 1977 had dit stadsdeel veel geleden. Nicolae Ceaușescu greep in de jaren 80 de gelegenheid aan dit stadsdeel van 8 vierkante kilometer plat te gooien, inclusief kerken, synagoges en voetbalstadion, om er een prestigieuze boulevard (Inirii) naar voorbeeld van de Champs-Élysées aan te leggen met regeringsgebouwen, het paleis, woningen en veel fonteinen.

We fietsen langs het grote gerechtsgebouw en de nog grotere Nationale Bibliotheek waarna we aan het water van de Dâmbuviţa neerstrijken voor een drankje. Er is hier een soort wandelboulevard gemaakt met meerdere restaurantjes. Het uitzicht op de flats behoeft geen commentaar.

Centru Civic boekarest
Centru Civic

Daarna fietsen we in een rap tempo langs de grote Boekarest Fonteinen op. Later op de dag wandelen we er naar nog naar toe en maken er de nodige foto’s van. Het is een leuke ontmoetingsplek en zeker in de avond zijn de verlichte fonteinen een mooi schouwspel.

De Roemeens-Orthodoxe Patriarchale Kathedraal

Na de fonteinen moeten we bergop richting het meest religieuze plekje van Boekarest, de Roemeens-Orthodoxe Patriarchale Kathedraal. Hier worden op alle belangrijke feestdagen vieringen gehouden. Het terrein is streng bewaakt en alleen te voet toegankelijk. We nemen even een kijkje in de kerk waar de heilige relikwieën van Sint Demetrios de Nieuwe, Beschermer van Boekarest te bewonderen zijn. Een zeer belangrijke plek voor de gelovigen. Met respect betreden we de kerk.

Patriarchale Kathedraal boekarest

Het Parlementspaleis

Dan dalen we weer af en fietsen we richting het Paleis van Ceaușescu ofwel het Parlementspaleis. Het gebouw is na het Pentagon het grootste gebouw ter wereld. Vanwege werkzaamheden konden we het niet van binnen bezoeken maar het schijnt heel veel bling bling te zijn inclusief alles waaronder een zwembad, bioscoop en een metrostation. Dat kwam eigenlijk wel goed uit want ik heb toch wat moeite me te vergapen aan dit soort rijkdom dat over de ruggen van de arme bevolking is vergaard. Hier dan toch de pica vanaf het plein.

paleis boekarest Ceaușescu parlement
Parlementspaleis

Hierna gaan we weer richting het noorden en komen uit bij het park Gradina Cismigiu. We fietsen er een stuk doorheen en vervolgen de weg naar de Paleiszaal waar je terecht kunt voor concerten. Het bouwwerk is typisch uit de communistische tijd, links van het paleis zitten nog kogelgaten van tijdens de revolutie in de gevel.

Roemeense Revolutie 1989

In 1989 kwam er een eind aan 44 jaar communisme. De bevolking leed armoede en was de repressie de regering van Nicolae Ceaușescu zat. Het ging mee in de politieke ontwikkelingen van de omringende landen waardoor in Timișoara de eerste protesten ontstonden. Deze sloegen over naar de hoofdstad na de teleurstellende toespraak van Ceaușescu vanaf het balkon op de Piața Revoluției. Ceaușescu werd afgezet en ter dood veroordeeld. Ondertussen waren er ongeveer 1100 demonstranten om het leven gekomen.
Paleiszaal - Sala Palatului boekarest
Paleiszaal – Sala Palatului

We fietsen links om het gebouw heen en komen uit bij het Revolutieplein waar een aantal statige gebouwen staan zoals het operagebouw, de Universiteit en het Nationaal Kunstmuseum.

boekarest universiteit

Revolutieplein

Een stukje verderop komen we op het daadwerkelijke deel van het Revolutieplein waar Ceaușescu zijn laatste speech hielt. Hier staan gedenktekens en monumenten ter herinnering aan de slachtoffers.

We zijn nu dik 4 uur aan het fietsen en het wordt tijd voor een stevige lunch. We fietsen terug naar het beginpunt van onze fietstocht en bedanken onze vriendelijke gids hartelijk. Daarna strijken we neer in de Biergarten Hanu’ Berarilor Casa Oprea Soare waar we de inwendige mens even trakteren. Bekijk onderstaande video voor een indruk van de fietstocht.

Te voet verder de stad in

Na het eten lopen we naar de fonteinen om nog even rustig te genieten en wat foto’s te maken. Hierna gaan we weer richting Lipscani. We moeten eerst het grote kruispunt oversteken met Times Square-achtige billboards.

Hierna struinen we wat door Lipscani. We zien nog meer imposante gebouwen en de “kilometer nul” paal van Roemenië die voor het Nationaal theater staat. Zo ook het bronzen kunstwerk ter ere van de favoriete toneelschrijver van Roemenië, Ion Luca.

Nationaal theater

Voordat we terug gaan naar het hotel bezoeken we nog even de passage met de “umbrella’s”. Grappig maar qua winkels niet bijzonder.

Umbrellas paraplu's  boekarest
Umbrellas Street

Dag 2

Op dag 2 van onze citytrip gaan we diverse stadsdelen bezoeken. Hiervoor kopen we bij een kiosk in de metro een dagkaart die geschikt is voor metro, tram en bus, de CityCard voor slechts 14 lei / 2,80 euro.

Het Roemeens Atheneum, het concertgebouw

concert hall boekarest bucharest
Het Concertgebouw

Wij beginnen de dag met een bezoek aan het mooie concertgebouw gebouwd in 1893-1897. Voor een paar lei mogen we het gebouw bezoeken van de norse man bij de ingang. We lopen de rotunda binnen, de prachtige ontvangsthal met schitterende trappen en vloer, alles in natuursteen.

We lopen de gedraaide trappen op en komen boven uit in de concerthal. Ook hier kijken we onze ogen uit hoe alles in detail is uitgewerkt. Wil je er een concert bezoeken kijk dan op de website van de zaal voor het programma en tickets.

Koning Michael 1 Park

Daarna stappen we in de metro en gaan op weg naar het Koning Michael I Park ofwel Parcul Regele Mihai I (Herăstrău). De zon schijn volop, het is zondag dus zijn er al veel mensen in het park.

Het Koningshuis van Roemenië

Roemenië heeft jarenlang een koningshuis gehad. Echter ten tijde van het communisme werd de laatste koning Michael gedwongen afstand te doen van zijn troon en werd verbannen naar Zwitserland. In 1992 keerde hij terug maar niet meer in een officiële functie. Michael stierf in 2017 waarmee een einde kwam aan het koningshuis Roemenië. Zijn dochter werd (staatsrechtelijk) ongeschikt geacht voor opvolging omdat dit een man moest zijn. De discussie laait zo nu en dan weer op het koningshuis weer leven in te blazen.
Arc de Triumf Boekarest

Wij lopen eerst even richting de Arc de Triumf wat net als in Parijs en vele andere steden staat hier een dergelijk bouwwerk midden op de rotonde. Deze 26 meter hoge boog is gebouwd ter herinnering aan slachtoffers van WO I. Daarna lopen we verder door het park. Er staan diverse standbeeld van onder andere Charles de Gaulle. Verder komen we standbeelden tegen van Europese leiders rondom de EU vlag opgesteld.

EU monument Boekarest

Hierna komen we uit bij het Hardrock Cafe en drinken er een bak koffie. Vlakbij staat ook nog een gigantisch feesthal, een cultureel centrum Pavilioen H.

Pavilioen H boekarest
Pavilioen H

Dan wandelen we naar de bushalte en zien aan de noordzijde het communistisch bouw, nu het Huis van de Vrije Pers.

Casa Presei Libere / Huis van de Vrije Pers boekarest
Casa Presei Libere / Huis van de Vrije Pers

Obor markthallen

We stappen op bus 335 en gaan naar de Ober markthallen. Hier maken we kennis met het werkelijke leven van Roemenië. Dit is de plek waar de gewone man zijn vlees, groente en fruit koopt. Ook is er een gigantisch grote hal met alleen maar kleding. Ik vind het altijd prachtig om over dit soort markten te lopen.

Naast het markt van Obor is een nieuw winkelcentrum gebouwd met vele grote bekende ketens. Mensen die wat meer te besteden hebben kunnen hier aan hun trekken komen. Onderstaand nog een indruk van hoe de mensen hier wonen.

obor boekarest

Controteni

Na het bezoek aan de markt in Obor gaan we naar een wijk aan de andere kant van de stad; Controteni. Hier is beduidend meer welvaart. Bij het uitstappen van bus 66 zien we eerst het Nationaal Operagebouw. Als we de wijk inlopen zien we de nieuwe en oude orthodoxe St. Eleftheria kerk en prachtige fotogenieke woningen. Er is een soort straatmarkt gaande. De bewoners verkopen hun oude spulletjes aan huis. Onderstaand een sfeerbeeld.

Park Carol I en het Mausoleum

Als laatste bezoeken we vandaag nog het Park Carol I, vernoemd naar de oude koning Carol. In het park is een groot mausoleum gebouwd met een erewacht. Het grote monument is ter herinnering aan de gevallen soldaten de de wereldoorlogen gebouwd.

Mausoleum on Park Carol I boekarest
Het Mausoleum on Park Carol I
Park Carol I boekarest
Park Carol 1

Grand Café Van Gogh

Na deze drukke dag gaan we weer terug naar Lipscani en strijken we neer in het Grand Café Van Gogh. Een erg leuke inrichting maar de bediening en de toiletten waren helaas waardeloos. Het onvriendelijk en norse gedrag hebben we op meer plekken aangetroffen, hier kan Roemenië nog wel wat stappen maken.

van gogh boekarest

De volgende dag, naar huis

De volgende ochtend vliegen we rond 12 uur weer naar huis. We gaan weer met de bus naar het vliegveld maar ik maak toch nog even snel een foto van de gebouwen aan het Piaţa Universităţii. Ik denk dat Boekarest in de toekomst veel meer toeristen zal gaan ontvangen, wat ons betreft een aanrader als citytrip.

Piaţa Universităţii boekarest
Piaţa Universităţii

Deel van onze route op kaart