Pingenwanderweg 12km

De Pingenwanderweg is een 12 kilometer lange Eifelspur wandeling in de Eifel die start vanuit Kall. Het thema van de wandeling zijn de oude mijnschachten ofwel Pingen genaamd waarvan je er onderweg een aantal zult tegen komen. De route biedt een combinatie van natuur en cultuurhistorie. Wij liepen de Pingenwanderweg door een verse pak sneeuw in de winterdag met een strakke blauwe lucht.

Kall Pingenwanderweg
Kall

Startpunt Pingenwanderweg

Pingenwanderweg markering Eifelspur

We startten de wandeling in de buurt van het station maar een beter vertrekpunt is de parkeerplaats op de hoek van de Aachenerstrasse en de Kallbachstrasse. Van hieruit volgen we de gemarkeerde route.

Eerst lopen we door het dorp dat als centrumfunctie verder niet veel bijzonders te bieden heeft. Daarna steken we de Gemünderstrasse over waar wij enkele honderden meters over een mooi pad langs de steile bergwand oplopen. Hier passeren we ook een Romeinse steengroeve. De plek staat duidelijk met een bord aangegeven voor de rode rotsen.

Buntsandstein Pingenwanderweg
Het smalle pad langs Buntsandstein op.

Pingen en Ertsafzettingen

Vanwege de geologische situatie is het gebied rond de stad Kall één van de gebieden in de Eifel met de rijke grondstoffen. Vooral loodertsen en ijzererts werden er al meer dan 2000 jaar lang gedolven en verwerkt. Overal langs de route kom je informatieborden die uitleg geven de Pingen waar je langs loopt. “Pingen” zijn overblijfselen van oude mijnbouwactiviteiten, die met name in Europa te vinden zijn. Ze zijn ontstaan door het instorten van ondergrondse mijngangen en het verwijderen van ertslagen vlak onder het oppervlak. Dit proces heeft karakteristieke kuilen of trechtervormige kul achtergelaten in het landschap.
De Urft

Als we het bos uitlopen volgen we nog even de Gemünderstrasse waarna we deze weg weer oversteken en via een weggetje de beek de Urft oversteken en in oostelijke richting naar het bos lopen. De route gaat continue bergop. De combinatie met de verse sneeuw maakt het een mooi plaatje.

Pingenwanderweg Eifel

Pingen als getuigenis van mijnbouw

Eenmaal boven slaan we linksaf en volgen een stukje Eifelsteig. Na een tijdje maken we een scherpe bocht naar rechts. Hier volgen we een paar korte lussen via smalle paadjes die om oude Pingen, restanten van de mijnbouw putten, gaat. We zien de Ping wat niet meer dan een kuil is.

Pingenwanderweg Ping Eifel

Halverwege pauzeren we midden op straat voor de meegebrachte warme chocomelk en de vers gekochte broodjes op de heenweg. Daarna wandelen we richting Golbach en passeren een gesloten café Golbacher Oase. Maar goed dat we ons eigen eten mee hadden.

De Golbach en Kallbach

Kallbach Pingenwanderweg
Kallbach

We steken de Golbach en Kallbach over, het landschap en het dal van de beek is mooi en we duiken weer het bos in. Hier klimmen we weer langzaam omhoog en lopen in de richting van Kall. Als Kall aan onze voeten ligt dalen we scherp af via trappen en lopen het dorp weer in.