De Buntsandsteinroute

De Buntsandsteinroute ofwel Rode Zandsteenroute is een wandelroute in de Noordelijke Eifel met een lengte van 40 kilometer. De route volgt eerst de Rur waarna deze bij Heimbach het bosgebied in duikt, verder omhoog de bossen in om daarna bij de stuwdam de Urftstaumauer aan te haken op de Eifelsteig. De route mag zich dus ‘partnerweg’ van de Eifelsteig noemen. Vooral in het Rurdal gaat de route langs indrukwekkende meest roodkleurige vaak poreuze rotspartijen die bestaan uit buntsandstein.

Start route deel 1: Kreuzau – Abenden 20 km

De bewegwijzering

De route start in Kreuzau bij het station waar voldoende gratis parkeerruimte is. Kreuzau is een industriestadje met papierindustrie zonder verder architectonische hoogstandjes. Hier verlaat de Rur het heuvelland van de Eifel om verder af te stromen richting de Maas bij Roermond.

Vanaf het station in Kreuzau volgen we de bordjes, we lopen direct richting de Rur waar we langs de rivier stroomopwaarts lopen. Het is december en het is ijskoud, min acht graden en de velden zijn wit van rijp en lichte sneeuw. De zon komt net op en probeert de mistflarden weg te werken.

rur buntsandsteinroute
De Rur

Net buiten Kreuzau steken we de Rur over en lopen door velden verder waar in de verte de eerste bergen al opduiken. Bij Üdingen steken we de Rur weer over en beginnen hier aan de eerste klim. Het gaat serieus omhoog. Boven op het plateau zien we de eerste zonnestralen. Het pad is breed, een houthakkerspad waar je met een voertuig over kunt. We blijven hoog en lopen een aantal kilometer verder.

optrekkende mis buntsandsteinroute
Na Übingen komen we boven de zon tegen

Rurtalbahn Düren – Heimbach 30 km

Onder in het dal van de Rur ligt de Rurtalbahn. Tijdens het wandelen zul je de trein regelmatig horen rijden en toeteren. De lijn kent vele kleine stations. Tijdens de Buntsandsteinroute kun je de trein gebruiken om terug naar het beginpunt te gaan. Kaartjes koop je op het perron bij de automaat.

Waldkapelle Obermaubach

Onder in het dal zien we het dorpje Obermaubach opduiken met de stuwdam van het Staubecken Overmaubach. Het water is bevroren en het ijs spiegelt het landschap in twee gelijke delen. Even verderop passeren we de Waldkapelle Obermaubach met uitzicht over het dal.

Eugenienstein

Het pad slingert verder door het bosgebied. Na acht kilometer houden we nog even pauze op een koud bankje en genieten we van de meegebrachte warme chocomelk. Vanaf dat punt begint het pad echt avontuurlijk en wonderschoon te worden. Hier maken we voor het eerst kennis met de Buntsandstein maar niet voordat we eerst een stevig lange steile klim over de rotsen moeten maken. Boven aangekomen staan we op de Eugenienstein 334+ waar we een fantastisch uitzicht hebben over het Rurdal die hier een enorme slinger maakt.

Eugenienstein buntsandsteinroute nideggen

Rur, Roer of Ruhr

Wat is het nu eigenlijk? De rivier waar wij langs wandelen heet de Rur met de Nederlandse vertaling Roer. De Roer stroomt naar Nederland en mondt bij Roermond uit in de Maas. De Ruhr met een ‘h’ ligt aan de oostzijde van de Rijn en is dus een totaal andere rivier waarnaar het Ruhrgebied vernoemd is. Vreemd genoeg dragen dorpjes langs de Rur namen als, Einruhr en Erkensruhr.

De Hindenburgtor

Door een bos met hulst als onderbegroeiing dalen we iets af. Het pad blijft een single track met onverwachte bochten, klimmetjes en uitzichten. Dan volgt er opnieuw een indrukwekkende passage; de Hindenburgtor. Een rotspartij vormt een natuurlijke doorgang waar de route onderdoor loopt.

Hindenburgtor Hindenburg buntsandsteinroute

Christinenley

Hierna blijven de mooie rotspartijen en uitzichtpunten elkaar opvolgen. Ze zijn toegankelijk gemaakt en middels een hekwerk veilig te betreden net zoals de Christinenley.

Christinenley Buntsandsteinroute

Nideggen

Het pad blijft een beetje rond de 300 meter hoogte op en af gaan waarna we uiteindelijk de Burgstrassen oversteken en na 14 kilometer het plaatsje Nideggen binnen wandelen. Nideggen is een oud stadje met een vestigingsmuur en een prachtige Burcht Nideggen die hoog boven de rotswanden en Rur uit troont. De burcht stamt uit 1117. De gebouwen in Nideggen zijn ook opgetrokken uit de typische rode steen. Mocht je goede benen en tijd genoeg hebben dan kun je nog even naar de burcht wandelen want de Buntsandsteinroute gaat hier niet langs op. In het centrum strijken we neer bij de café Café Herpertz am Rathaus en genieten van een warme kop Goulashsoep.

Nideggen buntsandsteinroute

Nog meer Buntsandstein – Effelsdach

Na de soep gaan we weer op pad, lopen onder langs de burcht op en zien de rotspartijen waar deze op gebouwd is. We passeren een soort grot waarna we na een flinke slinger weer bij een rotspartij uitkomen; de Effelsdach. De Effelsdach is geliefd bij klimmers. Wil je een leuke foto van de burcht maken dan kun je deze beklimmen voor uitzicht.

Effelsdach buntsandsteinroute
Effelsdach

Nog even doorbijten

Met al dik 16 kilometer in de benen daalt het pad helemaal af naar beneden en alsof het om te plagen is, na 350 meter gaat het pad weer gewoon terug omhoog, dik 120 meter klimmen! In het zweet gelopen zijn we weer boven en komen uit op een asfaltweg die we even volgen. Het is even opletten want na een scherpe bocht naar rechts moeten we linksaf naar beneden. Wij zagen geen bordjes staan maar het pad gaat naar een soort uitzichtpunt. Over een single track lopen we weer verder en krijgen keer op keer ons finishpunt in het vizier; Abenden.

Abenden Rur uitzicht buntsandsteinroute
Abenden

Toch duurt het nog even voordat we over het mooie pad zijn afgedaald en het dorpje binnen wandelen dat vol staat met mooie vakwerk gebouwen. Ons eindpunt is het station van Abenden waar de Rurbahn ligt. We kopen een kaartje en wachten even op de trein die in het weekend om het uur rijdt. Als de trein arriveert stappen we in en genieten na van het mooie Rurdal waar de trein aan de voet van de bergen en rotsen doorheen slingert.

Lengte 20 kilometer – 400 hoogtemeters – Startpunt: station Kreuzau – Finish: Station Abenden

Route deel 2: Abenden – Urftstaumauer

Deel 2 van de Buntsandsteinroute start dus weer bij het station van de Rurbahn in Abenden. We steken het spoor over en gaan linksaf waar we de Rur verder stroomopwaarts volgen. Na een kleine kilometer nemen we het pad rechts schuin omhoog. Het gaat niet heel ver omhoog, we zien de Rur af en toe links van ons beneden stromen. Na een zijdalletje dalen we weer af tot aan de Rur.

De Rur

Hierna lopen we door weilanden, passeren we een stukje van het dorp Blens en komen bij een kruispunt van paden uit bij het kleine kapelletje de St. Hubertusmal. Sint Hubertus staat bekend als patroonheilige van de jacht.

St. Hubertusmal Blens eifel
St. Hubertusmal – Blens

We dalen wat af en er volgt een mooi uitzichtpunt met een bankje. In de verte ligt de grote Heimbacher Campingplatz.

Uitzicht Rurdal

Hausen

We dalen nog verder af tot aan de rivier en wandelen dan weer over een vlak breed pad richting het dorp Hausen. Alvorens we het dorp inlopen passeren we 3 campings, Rurthal of Abercron, Campingplatz Felsenblick en als we de Rur oversteken Campingplatz Schröder.

Brug over de Rur bij Hausen

We steken de Rurbahn over en de weg L249 waarna we Hausen inlopen. Er staan mooie vakwerkhuizen, B&B’s, hotels en een mooie kerk.

Rotsformaties Jufferley en Breidelsley

Als we aan de oostoever omhoog klimmen kijken we over Hausen heen en zien tegen de achtergrond de rotswanden van Buntsandstein met namen als Jufferley en Breidelsley.

Jufferley en Breidelsley buntsandstein blens hausen
Hausen met op de achtergrond de Jufferley en Breidelsley

We laten het dorp achter ons en maken ons op voor een lange klim. We moeten dik 150 meter omhoog. Eerst loopt het pad door weilanden maar verdwijnt daarna het bos in. De klim is in ieder geval niet erg steil. Wel steil is de afdaling richting Heimbach. Via een single track duikelt het pad naar beneden waarna we via de hoofdstraat het stadje inlopen.

Heimbach

Heimbach is een charmant stadje met vele vakwerkhuisjes gelegen aan de Rur. Een van de meest opvallende kenmerken van Heimbach is de imposante Burg Hengebach, dat trots boven de stad uittorent. Dit middeleeuwse kasteel, oorspronkelijk gebouwd in de 13e eeuw is heden ten dage omgebouwd tot een cultureel centrum en museum, waar bezoekers de geschiedenis van Heimbach en de regio kunnen verkennen.

Na Heimbach verlaten wij het Rurdal en volgt het pad eerst de route van de Wilnis Trail. We klimmen in het totaal bijna 300 meter omhoog.

De paden zijn afwisselend maar vooral breed. Ik loop liever op single tracks. Het landschap blijft bos met af en toe een vergezicht. We zitten nu in het hartje van Nationalpark Eifel. Het is flink stappen waarna we de oever van de Urft (stuwmeer) en Urfsttalsperre bereiken.

Finish bij de Urftstaumauer

Na nog een kilometer naderen we de grote stuwdam, de Urftstaumauer die zich in de zijrivier de Urft bevind. Dit is het eindpunt van de Buntsandsteinroute, de partnerweg van de Eifelsteig die je vanaf hier verder kunt volgen in noordelijke of zuidelijke richting.

Urftstaumauer
Dronefoto Urftstaumauer

De Urftstaumauer is 58,5m hoog en 268 meter lang. Deze dam is rond 1900 gebouwd en is de oudste in de regio. Er bevind zich een waterkrachtcentrale in de dam goed voor 16 MW (= 16 windmolens).