Roadtrip Slovenië, Bosnië en Kroatië

Ljubljana

Onze dagen in Kroatië zitten er op en we reizen we richting het noorden. Bij de grensovergang staat weer zo’n vervelende file. Wat zal het in het hoogseizoen een puinhoop zijn. In Slovenië rijden we eerst wat slingerweggetjes alvorens we weer op de snelweg uitkomen. Blijkbaar is er voor dit stuk nog geen subsidie pot open getrokken vanuit Brussel. Tegen de middag komen  we in Ljubljana aan. Zonder enige moeite en drukte rijden we de stad in en parkeren de auto in de parkeergarage onder het Republic Square. Van hieruit lopen we via het stadspark richting de rivier de Ljublanica. Dan linksaf richting het Prešeren Plein met mooie gebouwen en de Triple Brug.

Prešeren Plein

We volgen de rivier langs terrasjes en komen bij een brug vol met slotjes. Hier steken wij over naar het marktplein. Veel groente en fruit ligt uitgestald. De stad straalt overigens heel veel rust uit. Geen verkeer en geen drukte.

We steken het marktplein over en nemen aan de overzijde het scheve treintje of schuine lift want het is immers een kabelstpoor, naar het Ljubljana Kasteel. Hier hebben we leuk uitzicht over de stad. Het kasteel op zich gaan we niet bezichtigen.

Weer beneden aangekomen lopen we de winkelstraat door met rechts de basilic waarvan de voorgevel vreemd genoeg in een nauwe straat staat en dus niet af een afstandje te bewonderen is. Even verderop zien we links het stadhuis aan iets wat op een plein lijkt.

Ljubljana – Stadsplein – Mestni trg

Aan het einde van de winkelstraat lopen we weer naar de rivier en volgen deze weer terug waar we begonnen zijn.

Bled

Lake Bled

De laatste serieuze stop op onze roadtrip is Bled met zijn prachtig meer en diverse kerkjes en burchten. Hier overnachten wij in het schitterende Bled Old House. Alles binnen is van degelijk hout gemaakt. Na de koffers gedropt te hebben sjouwen we het centrumpje waar veel busladingen toeristen zijn losgelaten. De setting van de bergen, kerkjes en het meer is erg mooi.

Wij lopen langs het water op richting Bled Castle. Bij de kerk met de naam Župnijska cerkev sv. Martina ofwel de Sint Martinuskerk, gaan we even naar binnen. De organist is driftig aan het oefenen wat erg sfeervol is. Daarna beginnen we aan de klim naar het kasteel. Deze valt reuze mee is is goed bestraat.  Helaas wordt er 11 euro entree gevraagd en de dag is al bijna om dus gaan wij niet naar binnen. Aan de achterzijde dalen we af en lopen terug naar het centrum. We vinden een pizzeria waar we nog wat eten.

Ten oosten van Bled is overigens nog veel meer mooie natuurpracht te bewonderen zoals watervallen, kloven,  het Meer van Bohinj  en het Nationaal Park Triglav.

Terug naar huis

De volgende ochtend zit de lucht potdicht, we gaan weer naar huis. De sneeuwgrens is behoorlijk gedaald. Tja, ik had net de winterbanden eraf gedaan en dan is het nu maar de vraag hoe het bij de Tauerntunnel is. De regen gaat inderdaad al snel over in sneeuw. Veel meer als op de heenweg is alles wit.

Voorbij de Tauerntunnel

De weg is gelukkig nog nat maar de 6 kilometer lange Tauerntunnel ligt op 1300m hoogte dus daar is het zeker wit. Eenmaal daar aangekomen rijdt de winterdienst met strooiwagens voor ons uit en zien we bijna 10 cm natte sneeuw op de vangrail liggen. We dalen weer snel maar de sneeuw blijft ons nog tot München bezig houden. In de avond zijn we weer thuis.