Verslag rondreis Gambia Senegal

Dag 6: Vissersdorp Tanji en Paradise Beach

tanji vis
Tanji Fishing Center

Het is vandaag alweer de laatste dag in The Gambia. Na ons ontbijt gaan we weer met Buba op pad. We hadden al veel gezien maar zijn nog niet fatsoenlijk aan de kust geweest dus op naar Tanji, het vissersdorp. Tanji ligt ten zuiden van Banjul. Uit de diverse recensies begreep ik al dat het een bijzonder bezoek zou worden. De vis wordt hier met de typisch boten aan de wal gebracht en ter plaatse verwerkt. Dus of schoon gemaakt of gerookt. Het is dus een bedrijvigheid van jawelste. Onze zintuigen worden aan alle kanten geprikkeld.

De typische vissersboten: Pirogues

In zowel Gambia als Senegal worden de typische houten bootjes gebruikt met de algemene naam Pirogue. Ze zijn van hout gemaakt en werden vroeger vaak met spatel of zeil aangedreven maar nu vooral met een buitenboordmotor. De boten zijn vaak mooi gedecoreerd met schilderingen. Tussen Banjul en Barra worden ze ook voor personenvervoer gebruikt.

We zijn ook zo’n beetje de enigste toeristen die hier rondlopen en dat vraagt om aandacht. Zeker als ze in de gaten hebben dat we zo nu en dan snoepjes uitdelen aan de kinderen. Op een gegeven moment wordt het iets te druk, ook de ouderen willen snoepjes. We haasten ons dan maar naar het busje.

Paradise Beach Gambia

De rest van de middag willen we aan het strand luieren op Paradise Beach. Behalve dat het een mooi wit strand moet zijn wist ik verder niet wat ik moest verwachten. De weg er naartoe gaat over een hobbelig zandpad vol gaten. Dan komen we bij een aantal strandtent-achtige gelegenheden aan waar we op een bedje kunnen liggen. Parasolletje erbij, palmbomen en drank. Dat is uiteraard een mooie en realxte afsluiting. Het is ook erg warm, zo warm dat mijn blote voeten het hete zand niet trekken.

Ik loop een paar keer langs de kustlijn op en constateer dat er toch wel erg veel zwerfafval op het paradijselijke strand ligt… jammer maar het schijnt de locals niet te storen. Het zeewater is ook niet kraakhelder, niet dat het vies is maar er zit net zoals in de Noordzee slib/alg in het water. Grappig en fotogeniek zijn de koeien die over het strand banjeren. Aan de noordzijde van het strand liggen een aantal vissersboten op het strand. Tegen het eind van de middag rijden we weer terug naar ons hotel.

Dag 7: Een lange reisdag

Vandaag gaan we weer naar huis. Met een bus worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Hier weer de gebruikelijke formaliteiten. We moeten een tijd wachten maar uiteindelijk is het vliegtuig daar en vliegen we via de Kaapverdische Eilanden, waar we een tussenstop maken, weer terug naar Amsterdam.

Tot slot

Natuurlijk hebben we maar een fractie van het land gezien en hebben we zeker niet alle hoogtepunten kunnen bezoeken maar voor een weekje vakantie hebben we wel een heel mooi beeld van dit kleurrijke land op gedaan. Wij waren al eerder in Tanzaniä en Zuid Afrika geweest maar dit was weer een hele andere ervaring.