Zuid Afrika

Januari 2014: Zuid-Afrika, het land van contrasten.

Contrasten

Contrasten tussen mensen, landschap, klimaat en welvaart. Het Zuid-Afrika in het post-apartheid tijdperk, zoekende naar een evenwichtige samenleving. Waar de tranen om het verlies van Nelson Mandela nog maar amper opgedroogd zijn. Dat is het Afrika waar wij de komende dagen kennis mee gaan maken. We zullen Johannesburg en Soweto aandoen en aansluitend het Krugerpark bezoeken.

Na een 11 uur durende rechtstreekse vlucht landden we stipt op tijd in Johannesburg. Het is dan 10 uur ‘s avonds en onze gids Joe brengt ons naar het hotel. Joe weet alles van de stad en iedereen kent hem als oud strijder tegen de apartheid. Eigenlijk lijkt hij ook wel een beetje op Mandela. Joe kende ‘Madiba’ persoonlijk en heeft zelf ook de nodige ontberingen ondergaan tijdens zijn strijd tegen apartheid. Het is wellicht daarom dat Joe ons de volgende ochtend eerst het Chancellor House laat zien. Dit is de plek waar Nelson Mandela zijn carrière als advocaat en zijn strijd tegen apartheid begon. Het grote beeld van Nelson als strijdlustige bokser siert de straat.

Chancellors House

Beeld van Mandela als Boxer voor het Chancellor House in Johannesburg.

Gandhi

Daarna brengen we een bezoek aan het Afrika Museum waar alle facetten van de Zuid Afrikaanse geschiedenis en cultuur worden belicht. Hier leren we dat ook Gandhi in Johannesburg woonde en actief maar vreedzaam streed tegen racisme.

00b
Monique voor het Apartheidmuseum.

Na dit bezoek gaan we naar het Apartheidsmuseum. ,,Let op, het is erg confronterend!” waarschuwt Joe ons. Woorden schieten inderdaad te kort. Schrijnend alleen al de bordjes bij de ingang waar je op basis van huidskleur een deur moet kiezen. De uitvoerige tentoonstelling is erg in trek. De foto’s en bewegende beelden maken diepe indruk. Als blanke Nederlanders lopen we ongemakkelijk met enig gevoel van schaamte het museum weer uit. Joe heeft ons een goede maar keiharde kennismaking met het land doen ondergaan.

In het apartheidsmuseum
next arrownext arrow
Shadow

Klaar voor Soweto

,,Nu zijn ze klaar voor een bezoek aan Soweto”, moet hij gedacht hebben. We stappen in de auto en rijden naar het beroemde township. We zien vele kleine huisjes, krotten en overal lopen mensen. We stoppen bij het imposante voetbalstadion waar Nederland zijn finale speelde, rijden langs het huis van Desmond Tutu en het oude huis van Mandela. Moe van alle indrukken sluiten we de dag af bij een eettentje in Soweto waar familie van Joe aanschuift.

Welcome to Soweto

De volgende ochtend maken we ons op voor een fietstocht door Soweto. Samen met onze gids Bongani fietsen we eerst naar een uitzichtpunt over de uitgestrekte wijken van Soweto waar de middenklasse goed vertoeft. Kort daarop belanden we dan toch in de arme wijken. We zien vriendelijke kindjes overal spelen. Het rioolwater stroomt hier als een beek door de straten en overal ligt afval. Dan stopt Bongani voor een snelle hap in een ‘restaurantje’. Hier wordt ons een ontbeende, uitgekookte, in stukken gesneden koeienkop opgediend. Na de vliegen weggejaagd te hebben waag ik me aan een stukje en neem snel een slok cola om de vieze smaak weg te spoelen. De locals die naast ons plaats hadden genomen smulde er heerlijk en genieten van onze aanwezigheid.

Uitgekookte koeienkop eten in Soweto.

Emotionele mis

We vervolgen onze tocht en worden vriendelijk ontvangen bij twee bewoonsters die zich inzetten voor de kinderen in de buurt. Ze leggen ons hun situatie uit en vertellen over de cholera maar ook over de gezamenlijke kerstviering met de kinderen. Hier kijkt de overheid toe en doet nog niets. Dan bezoeken we een huisje waar ongeveer 15 personen met veel gezang een emotionele mis houden. Monique pinkt haar zoveelste traantje weg geroerd door alle emoties. Hier worden zelf gemaakte mandjes verkocht voor een educatieproject.

De zon staat inmiddels recht boven ons als we verder de buurt in fietsen. ,,Hai tourist”, roepen de meerennende kinderen ons toe. Helaas is mijn zak Hollandse snoepjes al lang vergeven; dan maar mijn blikje cola delen want de glimlach van een kind…

za_slider204
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

We fietsen nog langs het Hector Pieterson Monument waar ik een pet tegen de zon koop. ,,You saved my live”, zeg ik tegen de verkoopster en ontvang een brede lach. We sluiten de fietstocht af met een braai ergens in Soweto, eten met ‘witte en zwarte’ handen van één bord. Who cares! Wat hebben wij veel hartelijkheid en warmte mogen ontvangen!

Knop om, op naar het Krugerpark

Tja en dan moet de knop, na twee heftige dagen, om. Met een Nomad camping truck rijden we naar het 400 km verderop gelegen Krugerpark, op naar de Big 5 en de vele andere dieren.

Collage_Krugerpark

Daar aangekomen loopt er tijdens onze avondsafari al meteen een olifant voor onze lens en even later een neushoorn. Vanaf een viewpoint worden we door een kudde buffels in de gaten gehouden; dat was al drie van de Big 5.

100
Monique heeft een neushoorn voor de lens.

Na een knusse overnachting in ons tentje gaan we de volgende ochtend heel vroeg te voet het park in. We moeten even wennen aan het idee dat een leeuw ons kan aanvallen maar vertrouwen op de ranger met zijn rifle die ons gerust stelt: ,,Ik heb nog nooit geschoten!” Op de terugweg worden we verrast door een prachtig in een boom poserend luipaard. Dat is dus vier. Tijdens de middagsafari zien we nog heel veel andere dieren maar nummer vijf, de leeuw was nog niet gespot.

Schaamteloos

Dat toetje komt de volgende dag. Na een half uur toeren staan we oog in oog met een leeuwenkoppel. Zij besluiten schaamteloos recht voor onze neus de liefde te gaan bedrijven. Iedereen is ontroerd door het schouwspel. De dag kan niet meer stuk, de Big 5 is in de pocket samen met zebra’s, giraffen, hyena’s, apen, een krokodil en veel meer. Als natuurliefhebbers zijn we helemaal aan ons trekken gekomen! Een prachtige dag die we gezellig met de groep afsluiten want de volgende dag moeten we helaas weer afscheid nemen.

Via een mistige panoramaroute rijden we terug naar Johannesburg waar wij ‘s avonds weer naar huis vliegen. Ons gezin is weer herenigd maar wat hebben we onze kinderen veel te vertellen.

Mandela says: ,,If there are dreams about a beautiful South Africa, there are also roads that lead to their goal. Two of these roads could be named Goodness and Forgiveness.”