Stopover in Doha – Qatar

Wie met Qatar Airways richting Zuidoost Azië vliegt zal een tussenlanding ofwel een stopover in Doha – Qatar maken. Wij vlogen naar Vietnam en op de terugweg hadden we een tussenstop van 20 uur in Qatar. Een mooie gelegenheid om met deze bijzondere stad kennis te maken.

Al Dafna park - Doha
Al Dafna park – Doha

Wij kwamen in april 2023 van Hanoi af en landden om 13.00h op Hamad International Airport. Terwijl de meeste reizigers de looproute ‘connecting flights’ volgden vanwege een korte stopover liepen wij de route richting de douane en exit. Onze bagage hoefden wij niet op te pikken, deze hadden wij direct door laten checken naar Amsterdam zodat we met een kleine tas handbagage de stad in gingen.

Geen visumplicht

Bezoekers uit de EU hebben op Qatar geen visum nodig. Er werden wel vingerafdrukken genomen en een fotootje gemaakt. We ontvingen de stempel in het paspoort waarna onze handbagage nog door de scan moest. Mijn drone mocht helaas het land niet in en werd ingenomen. Ik kon hem bij vertrek weer ophalen. Daarna konden we de stad in.

Metro

Er zijn natuurlijk allerlei methoden om van het vliegveld de kleine 20 kilometer te overbruggen naar de stad, wij kozen voor de gloednieuwe metro. Vanuit de aankomsthal gaan we via de 1e verdieping alsmaar rechtdoor en dalen aan het einde af naar beneden waar we eenvoudig met de creditkaart een dagkaart konden kopen voor circa 3 euro.

Overal staan mensen klaar op je de weg te wijzen of te helpen bij het kopen van een kaartje. De metro stond al klaar dus instappen en wegwezen. Het gehele traject van de rode lijn lag onder de grond en is gloednieuw en hypermodern. Bij Station MSheireb stapten we uit. Een groot station dat kruist met een andere lijn. Hier bovengronds hebben wij een hotel geboekt.

Naar het hotel

Als we bovengronds komen staan we dus in de stad, het oude deel. Een groot kruispunt ligt voor ons met stoplichten en weinig verkeer. Het is heet en het is ramadan, geen ingrediënten voor drukte op straat. We lopen naar ons hotel Royal Mirage, checken in en frissen ons even op. Het is inmiddels 15.00 uur. Snel lezen we de kledingvoorschriften waar het aangeraden wordt schouders te bedekken en een broek tot ten minste op de knie te dragen. Ook eten en drinken in het openbaar wordt tijdens de ramadan niet gewaardeerd, opmerkelijk want op de luchthaven was het bij de Burger king en andere eetzaken gewoon druk.

De Souqs

Vanuit het hotel besluiten we naar de Souqs te wandelen, zo’n 600 meter verderop. De Souq is het oude stadsdeel nog geheel in stijl (na-) gebouwd met windtorens, smalle straatjes, veel winkeltjes en terrasjes. Het eerste deel is nog breed met vooral terrassen. Vanwege de ramadan is de boel nog gesloten, net als vele winkeltjes.

Al snel lopen we tegen de gouden duim aan, een opmerkelijk kunstwerk in de Souks. Ook de spiraalvormige minaret van het Abdullah Bin Zaid Al Mahmoud Islamic Cultural Center torent boven de Souq uit. Het plein, Souq Waqif Western Courtyard, is nog uitgestorven en het is duidelijk nog niet het beste tijdstip voor een bezoek. We zien wel veel Hindoestanen op straat, mensen uit de arme omringende landen die hier komen werken. We besluiten om na zonsondergang nog even terug te komen.

Dhow Harbour

Vanuit de Souq lopen we naar de Dhow harbour. Hiervoor moeten we de brede weg oversteken. Bij de ingang van de haven staat een grote schelp die herinnert aan de parelvangst. Rechts zien we het islamitische Museum

In de haven liggen vele oude traditionele houten schepen in de haven. Vroeger werden deze gebruikt voor de handel, visserij en parelvangst maar nu worden vele boten gebruikt voor rondvaarten.

Dhow harbour

We lopen de haven door naar de waterzijde waar Doha Skyline Viewpoint is. Vanaf dit viewpoint kijk je mooi over het water en zie je in de verte de indrukwekkende skyline van de nieuwe stad. Het is inmiddels niet meer zo heet en er hangt wat bewolking.

Doha Skyline Viewpoint

Uber taxi’s

Bij de ingang van de haven worden ons rondritten langs de hoogtepunten van Doha aangeboden per taxi. Wellicht een goede manier om veel te zien. Wij gaan er niet op in en willen rustig een stuk wandelen, dan maar niet alles zien. Alhoewel wandelen, de boulevard Corniche is erg lang dus nemen we een Uber, die overal rondrijden in Doha om ons twee kilometer verderop af te laten zetten. Het werkt prima.

Corniche doha
De Corniche

We worden dus afgezet aan het begin van de Corniche. Een zeven kilometer lange boulevard langs het water op met vele bezienswaardigheden maar vooral heel veel indrukwekkend hoge en mooie gebouwen. We kijken onze ogen uit terwijl de vissers hun hengels uitwerpen om het avondeten te scoren. Er flaneren mensen, en staan allerlei leuke kunstobjecten en er is een soort lichtfestival gaande. We genieten van het zonnetje en lopen langzaam naar het Al Dafna park.

Telkens duiken er weer nieuwe mooie gebouwen op. Weer een mooi kunstobject en bij het park een grote vijver met watervalletjes. Leuk voor de foto’s terwijl de zon langzaam ondergaat.

Zonsondergang

Mensen verzamelen zich langzaam in de parken met picknickmanden. Het wachten is op zonsondergang. Dan horen we een aantal enorme knallen kort achter elkaar, het teken dat de zon is onder gegaan en dat er gegeten mag worden. Aan het verkeer is te merken dat mensen nu even geen tijd hebben om te werken maar dat er gegeten moet worden. Ook wij melden ons bij een pizzakraam en bestellen wat te eten. Na een half uur begint het leven weer langzaam op gang te komen. Ook wij hebben de pizza op en bestellen een Uber om weer terug naar de Souq te gaan.

Al Dafna park

De Souq op herhaling

Het is nu aanzienlijk drukker in de straten van de Souq in Doha. De terrassen zijn deels gevuld, kinderen spelen op straat en mensen flaneren door de straten. Wie wil, kan op een dromedaris rijden of nog snel een souvenirtje kopen bij één van de vele kraampjes.

Daarna lopen we terug naar het hotel waar we in de vroege ochtend met een Uber taxi weer terug naar het vliegveld gaan.

Nabrander

We hadden veel over Qatar gehoord, vooral ook veel negatieve dingen met betrekking tot werkomstandigheden rondom het WK voetbal maar deze trip vonden we indrukwekkend en hadden we niet willen missen. Over de wijze waar ze hier met het oliegeld omgaan waren we niet echt verrast maar een beetje meer delen kan geen kwaad. Verder hebben we veel nog niet gezien dus zal een volgende reis met een lange stopover voor ons helemaal geen probleem zijn.