Dagtochten door de Auvergne – Puy de Dôme

Op de terugweg van ons bezoek aan de Pyreneeën maakten we een tussenstop in de Auvergne, regio Puy de Dôme; we reden er twee mooie dagtochten met de auto. Het gebied staat bekend als oud vulkanisch landschap en ligt op zo’n 1000 meter hoogte met de Puy de Sancy als uitschieter tot 1886 meter hoogte. Het is er verschrikkelijk mooi en groen met prachtige vergezichten.

Departement Puy-de-Dome

Het was even lastig googlen. Want hoe heet het gebied nu waar we naar toe willen. De Auvergne is een oude provincie maar bevat ook gebieden als de zuidelijkere Cantal. De regio die wij bezochten noemt zich departement Puy de Dôme met de stad Clermond Ferrand centraal in het midden. Het departement valt weer onder de regio Auvergne-Rhône-Alps. Wij bezochten het westelijke deel van het departement en verbleven op Camping La Plage Verte, 2 kilometer buiten Mont Dore aan de  D645. Een rustige groene camping met veel schaduwplekken.

Tijdens dat rondje googlen was ik op zoek naar autoroutes, kant en klaar en gaan. Echter kon ik deze niet zo snel vinden. Dus ben ik zelf gaan puzzelen en heb er hier twee uitgeschreven. Het zijn relaxte dagtochten.

Dagtocht 1: Op en rondom de Puy de Sancy

Vanaf de camping rijden we richting Mont Dore en meteen door naar het Station de Mont Dore waar we beginnen met het verkennen van de hoogste berg uit de regio, de Puy de Sancy.

De Puy de Sancy

puy sancy
Téléphérique du Sancy – gondellift naar de Puy de Sancy

De Puy de Sancy is 1886 meter hoog en daarmee 400 meter hoger dan de beroemde Puy de Dôme. We pakken de gondellift naar boven die ons  zo’n 100 meter onder de top af zet. Er moet dus nog een stuk geklommen worden.

mont dore
Het bovenste gondelstation met Mont Dore op de achtergrond

Bij het bovenstation aangekomen is het uitzicht al fantastisch. Het is net alsof we in een vliegtuig zitten en de wolken aan kunnen raken. We zijn extra in de ochtend gegaan omdat de wolken in de middag nog wel eens toe willen nemen.

puy de sancy
De klim naar de Puy de Sancy

We beginnen aan het stukje klim naar de top waar af en toe een passerende wolk aan ons voorbij schuift. Het pad is comfortabel aangelegd met trappen en leuningen.

In de wolken op de Puy de Sancy

Als we boven op de top zijn staan we bij de 360 graden panoramatafel. Men beweert dat je bij helder weer hier 7 procent van Frankrijk kunt zien.

puy de sancy
Puy de Sancy kijkend richting de Puy de Dôme

Via een minder comfortabel pad kun je achterlangs weer naar beneden maar wij kiezen voor dezelfde weg terug, de gondel in en gaan weer naar beneden.

De bron van de rivier de Dordogne

Nadat we weer terug beneden zijn lopen we toch nog even naar een bijzondere plek. Vlak bij de gondellift ligt namelijk de bron (source) van de rivier de Dordogne. Vanaf de Puy de Sancy stromen de beekjes Dore en Dogne naar beneden en komen hier aan de voet van de berg samen om als rivier de Dordogne 483 kilometer verder te stromen richting Bordeaux.

source dore dogne
De bron van de Dordogne

Col de la croix St. Robert 1451+

Dan wordt het tijd om echt aan de rondtour te beginnen. Vanuit Mont Dore rijden we de D36 op richting Chambon-sur-Lac en klimmen omhoog naar de Col de la croix St. Robert 1451+. Hier genieten we weer van prachtige vergezichten. Het grasland doet ons denken aan Ierland en Schotland al kijkt het iets geel vanwege de droogte. We stoppen even voor een foto.

bergpas croix St. Robert

Chambon-sur-Lac

Even later komen we uit in Chambon-sur-Lac. Een leuk klein dorpje met alles wat daar bij hoort behalve een Lac, daarvoor moet je 2 kilometer doorrijden. We stoppen bij het restaurantje en eten er een wrap. Daarna kijken we nog wat rond en maken bij het kerkje nog foto’s waarna we weer verder rijden en inderdaad bij het Lac uitkomen. Het is een leuke recreatieplas waarin gezwommen kan worden.

Chambon
Kerkje Chambon sur Lac

Murol

Even voorbij Chambon-sur-Lac komen we uit bij Murol. Weer een dorpjes met alles erop en eraan. Murol ligt aan de voet van een berg waar Château de Murol zich bevind. Dus mocht je van kastelen houden… wij reden verder.

Besse-et-Saint-Anastaise

We draaien nu naar het zuiden en slingeren door het afwisselende landschap waarna we bij Besse-et-Saint-Anastaise uitkomen. Dit dorp mag al bijna de naam stad hebben. Het centrum is prachtig met een grote kerk, verschillende fonteinen, een pleintje, terrasjes en een stadpoort Le Beffroy. Ook zijn er veel leuke winkeltjes. Kortom echt de moeite voor een stop.

Lac Pavin

We rijden weer verder en volgen de D203 naar Lac Pavin. Lac Pavin is een typisch kratermeer; mooi rond en de flanken begroeid met bos. Lac Pavin is circa 90 meter diep, ligt op 1197+ hoogte en de omtrek van de oever is ongeveer 2 kilometer. Het water is kraakhelder, je mag er helaas niet in zwemmen dus ben ik met mijn handdoekje maar om het meer gewandeld.

pavin

Heb je meer tijd dan kun je ook nog naar de nabij gelegen krater van de Puy Montchal 1407+ klimmen.

Lac Chauvet

Het skioord Super Besse laten we rechts liggen. Wij rijden verder via de D978 en afslag D203. We stoppen bij het Lac Chauvet en lopen naar de oever voor de foto’s. Ook weer een kratermeer op 1161+ maar nu nog iets groter en ook hier mag niet gezwommen worden. Het leuke van ons bezoek was dat de lucht ontzetten mooi was zodat de bijhorende foto’s ook echt plaatjes werden.

chauvet

Tijdens het rijden hebben we aan onze rechterzijde telkens het bergmassief liggen van de Puy de Sancy. Het landschap van deze bergen bestaat voornamelijk uit graslanden maar ook uit moerassen (mooren), een soort veengebied. Op onderstaand foto is dat afwisselend landschap mooi te zien.

Chastreix

We volgen de D203 nog even en nemen dan de afslag naar Chastreix D615. Ook weer een typisch dorpje, een kerk en een oorlogsmonument. Verder staan er wat authentieke gebouwen.

Bourboule

We beëindigen onze rondtrip bij de supermarkt in Bourboule. Bourboule zelf bezochten we niet maar het is net als Mont Dore een soort kuuroord met statige gebouwen en een thermisch badhuis.

De gereden route dag 1: Op en rond de Puy de Sancy

Dagtocht 2: Van Mont Dore naar de Puy de Dôme

Ook deze ronde start weer in het kuuroord Mont Dore.

Mont Dore

Mont Dore is een gezellig stadje met een autovrije winkelstraat. Het ligt aan de rivier de Dordogne en heeft thermische baden. Ook zijn er verschillende restaurantjes.  Mont Dore is tevens de uitvalsbasis voor het skigebied Puy de Sancy.

Funiculaire du Capucin

In Mont Dore is aan de zuid west zijde een kabelspoorbaan; Funiculaire du Capucin. De kabelspoortreintje uit 1898 is in de art-deco steil gebouwd en brengt je naar het 1250 meter hoog gelegen wandelgebied le Capucin en restaurant Le Salon du Capucin. De rit duurt 10 minuten en het hoogteverschil is 250 meter.
Retourprijs volwassen 10 euro (juli 2022).

Lac de Guéry

Via de D983 rijden we richting Lac de Guéry.  Aan het meer staan een 5-tal campers te overnachten. Lac de Guéry ligt op 1244+ hoogte. Meer dan een snelle fotostop wordt het niet.

Point de vue Roches Tuilière et Sanadoire

Een klein stuk verderop komen we boven op de Col de Guèry 1268+ uit bij een grote parkeerplaats met een infocentrum. Hier is een mooi viewpoint over het oude gletsjerdal met als overblijfsel twee rotsen, links Tuilière (schoorsteen) en rechts Sanadoire (kegel). Er staat een groot infobord over het ontstaan en de geologie van dit gebied. Ook is er een ontdekkingspad om dichter bij de rotsen te komen.

Orcival

We rijden weer verder door het mooie landschap en omdat we redelijk hoog zitten hebben we telkens weer mooie uitzichten. Als we bij Orcival komen rijden we daar het dorp in. Het dorp is piepklein maar heeft een enorme kerk: Basilique Notre-Dame-des-Fers d’Orcival. De kerk maakt deel uit van de vijf “grote romaanse kerken in de Auvergne” en is gebouwd in 1146-1178.

Basilique Notre-Dame-des-Fers d’Orcival

We gaan de kerk in en bezoeken onder andere de crypte onder het altaar. De kerk herbergt een zeer vereerd Maria beeld wat elk jaar met Hemelvaart tijdens een processie wordt rond gedragen.

Puy de Dôme

Uitzicht vanaf de Puy de Dôme

Dan rijden we door naar de Puy de Dôme. De Puy de Dôme is een 1465 meter hoge lavakoepel van 11.000 jaar oud en maakt deel het van de vulkaanveld Chaîne des Puys. De berg staat vrij iconisch in het landschap en is bekend om de inmiddels (2022) 13 tour-passages. Jaren geleden ben ik er ooit geweest en toen konden we met de auto naar boven rijden. Maar sinds 2012 is de weg afgesloten voor publiek. Er is een grote parkeerplaats aangelegd met een bezoekerscentrum: Panoramique des Dômes. Vanaf hier kun je op een tandrad-tram stappen die je naar boven brengt voor circa 15 euro.

Maar gelukkig zijn er ook nog vele sportievelingen die de berg te voet bedwingen. Wij deze keer niet, we hebben net een week wandelen in de Pyreneeën achter de rug en vinden het wel even goed zo. Dat wandelen wordt overigens ook onderschat getuige de ambulancedienst die het best druk had. Wij gingen dus met de tram de berg op; de tram die kronkelt rondom de berg omhoog zodat het uitzicht steeds weidser wordt en eigenlijk ook al 360 graden is.

Boven aangekomen op het ondergrondse station gaan we snel naar buiten en beginnen aan het wandelingetje linksom. Het uitzicht is fantastisch. Zeker kijkend naar het noorden zien we duidelijk een aantal oude vulkaankegels zoals de Puy de Come 1252+ en de Puy de Pariou 1209+.

De berg is populair bij de paragliders die op deze zonnige zomerse dag dat wij er waren moesten wachten op een zuchtje wind. Verder staat er een groot zendstation met een toren van ruim honderd meter hoog en diverse zendmasten voor mobiele telefonie.

Tempel van Mercurius

In de 1e en 2e eeuw werd een een tempelcomplex gebouwd op de berg. De restanten werden in 1872 ontdekt en sindsdien vinden er opgraving plaats. Er is nu zelfs een restauratie van de onderbouw gaande. Een gratis te bezoeken expositieruimte op de berg geeft uitleg en maquettes van weer van de tempel van Mercurius.

Wij genieten intens van het geweldige uitzicht en strijken nog neer op het terras. Pas tegen 15 uur in de middag verlaten wij de berg.

Lac de la Cassiere en Lac d’Aydat

We stappen weer in de auto en rijden naar het zuiden en komen bij Lac de al Cassiere uit. Hier is niet veel te doen dus rijden we verder naar Lac d’Aydat. Bij dit grotere meer is wel volop bedrijvigheid. Er wordt gezeild en er is een zandstrand waar ook wij even neerstrijken om te zwemmen.

Lac d’Aydat

Col de la Croix Morand 1401+

Col de la Croix Morand

Via de D90 en D5 rijden we weer richting Murol maar een paar kilometer voordat we het plaatsje bereiken slaan we rechtsaf de D617 op die ons weer via de D996 naar de Col de la Croix Morand 1401+ voert.  Ook nu weer een weg met hele mooi vergezichten.

Croix Morand
Boven op de Col de la Croix Morand 1401+

Boven op de Col stoppen we en proberen even met de koeien te praten. Daarna ploffen we letterlijk en figuurlijk neer bij het restaurant Le Buron du Col, in de zitzakken dus. Erg leuk bedacht om in plaats van een terras ligstoelen en zitzakken in de wei te plaatsen alsof we aan het strand zijn.

We genieten van zowel het drankje als de mooie bergen om ons heen zoals de Puy de la Tache 1629+ en Puy de la Croix Morand. Daarna gaan we nog even naar Mont Dore waarna we naar de camping terug rijden.