Corsica – de mooiste watervallen

Natuurlijk niet te vergelijken met Noorwegen maar toch heeft Corsica ook een aantal watervallen waar je in de zomerdag naar toe kunt wandelen en verkoeling vinden. Afhankelijk van de voorafgaande regenval en smeltwater zal er wel of niet veel water zijn. Hieronder de mooiste watervallen van Corsica.

Cascades de Radule

Cascades de Radule, ter bereiken via de Col de Vergio via een niet al te zware wandeling van 5 kilometer, het wandelrondje Cascades de Radule. Het behoord zeker in combinatie met de wandeling tot de mooiste watervallen van Corsica.

Vanuit het oosten komend begint de wandeling een paar kilometer voordat je de Col de Vergio passeert in een scherpe grote haarspeldbocht. Er is in de bocht voldoende parkeer gelegenheid. Het pad stijgt in het begin een beetje en na een paar honderd meter kom je op de splitsing van de route terug. Houdt hier links aan.

Cascade de Radule

Het pad slingert door de bossen met rechts het dal en haakt aan bij de GR20 route. Je hoort het gekletter van water al en om op gegeven moment zie je de waterval ook. Het is dan nog echter een tocht van zeker 20 minuten wandelen. Je passeert de Bergerie de Radule en over een wat rotsachtiger pad gaan de laatste meters naar een brug over de nog kleine Golo. Hier kun je dan rechts afdalen naar de watervallen. Met wat klimwerk kun je onder bij de waterval komen en lekker zwemmen in het koude water.

De route terug volgt de Golo een stuk stroomafwaarts in een open landschap met dikke (omgevallen) bomen. Daarna steek je de rivier weer over en klim je weer honderd meter omhoog richting het begin van het pad.

Cascade des Anglais

De Cascade de Anglais is te bereiken vanaf de Col de Vizzavone tussen Corte en Ajaccio en behoord ook tot de bekendste en mooiste watervallen van Corsica.

Het is een leuke korte wandeling van een half uur heen en een half uur terug. Je start vanaf de parkeerplaats boven op de pas en klimt eerst naar een oude ruïne. Hier draai je omheen en volgt het pad links het dal in.

Prachtig uitzicht over het Forêt Territoriale de Vizzavona

Via steenvelden met mooi uitzicht op de vallei en weinig hoogteverschil kom je vanzelf bij de Cascade des Anglais uit. De waterval zelf stelt niet veel voor maar het gebied is wel leuk om en te zwemmen in de frisse poelen.

Cascade du Meli

Cascade de Meli (foto by Dj’s wikiloc)

Op de Col de Lampu de Lupo, 4 kilometer ten zuiden van Vivario neem je de afslag naar Canaglia D23. Na 4 kilometer is er een parkeerplaats aan de rechterkant. Vanaf hier kun je de wandeling starten naar de waterval Cascade du Meli. Afstand: 10 kilometer heen en terug.

Cascade De L’Ucelluline

Vanaf San-Nicalao / Moriani Plage, 40 kilometer onder Bastia, kun je via de D34 richting San Nicolao rijden waar de panorama route Corniche de la Castagniccia begint. Na 5 kilometer kom je op een scherpe kruising. Ga hier linksaf en en volg de weg. Na 1 kilometer passeer je een tunnel waarna de Cascade de l’Ucelluline opduikt.

De Purcaraccia

De spectaculaire ‘glijbanen’ van Purcaraccia zijn te bereiken via de D268 17km vanuit Solenzara richting Zonza.

LET OP ! Restricties sinds 2023 !!!

Doordat er bij het bezoek aan de watervallen vele (dodelijke) ongevallen plaats vonden heeft de overheid besloten dat de watervallen tijdens het hoogseizoen enkel nog met georganiseerde tours met gids bezocht mogen worden. Informeer lokaal. Er zal streng op gecontroleerd worden.

Het pad begint in de linksom (vanuit het westen gezien) draaiende haarspeldbocht na de Bocca di Larone Pas. Het eerste deel is vlak met erg mooie vergezichten. Het laatste stuk wordt wat meer klauteren.

Waterval Piscia di Gallo

Volg vanuit Porto Vecchio de weg omhoog richting Nonza. Na 23 zie je aan de rechterzijde ene grote parkeerplaats met een restaurantje U Diamante. Hier starten je een wandeling naar de waterval Piscia di Gallo. Het is een leuke kleine wandeling langs een markante rotsblok op. De route is heen en terug een kilometer of vijf, loopt redelijk vlak en gaat alleen de laatste 100m steil naar beneden. De waterval is lastig te fotograferen.

Omgeving Ajaccio – Voile de la Mariée

De Voile de la Mariée heet ook wel de Bruidsluierwaterval te bereiken vanaf de grote weg van Corte naar Ajaccio.

Vanuit Bocognano volg je dan de D27 naar Bastelica voor 3,5 kilometer.

Je ziet de waterval al vanaf de weg waar je in de bocht kunt parkeren. Daar kun je over een hekje klimmen en vervolgens naar de waterval toe wandelen.

De waterval is ruimt 70 meter hoog en afhankelijk van de toevoer een waar spektakel. In 10 minuten loop je naar een uitkijkpunt.

Cascade de Bughja

Deze waterval ligt ten oosten van Ghissoncia aan D245.

De waterval is slechts met wat vervallen handgeschilderde borden aangegeven. De exacte locatie is HIER. De wandeling er naar toe is een dikke kilometer met een klim van z’n 180 meter.

Cascade de Bughja (foto via SarBadori83 wikiloc)