Wandelen op Corsica – Lac de Creno

In het westen van Corsica ter hoogte van Sagona bevindt zich in het binnenland bij Soccia een heel mooi bergmeertje met waterlelies; Lac de Creno. Het is 3,5 kilometer wandelen met 300 hoogtemeters om het meertje te bereiken. Wij bezochten Lac de Creno in 2023.

Lac Creno Corsica
Lac Creno

Hoe kom ik er?

Vanuit Sagona of Porto rijdt je naar Vico. Vanuit Vico volg je de D23 richting Murza en verder richting Guagnu. Na acht kilometer neem je de afslag naar links richting Poggiolo en Soccia. Volg dan de borden naar Soccia. In Soccia wordt alles erg smal, via een éénrichtingsweg kun je het dorp linksom passeren. Soccia is heel mooi gelegen in de bergen.

Soccia

Volg in Soccia het bordje Lac Creno. De weg gaat verder omhoog tot boven de 1000m waarna je op een gratis parkeerterrein uitkomt (2 stuks). Kom in het hoogseizoen wel op tijd voor een vrije parkeerplek. Er staat hier bij het startpunt een eettent Pailotte voor een pizza of een drankje bij terugkomst (hoogseizoen). Tevens is dit ook de uitvalsbasis voor een canyoning tocht door het dal van de rivier de Ruisseau de Zoicu.

Parking Lac de Creno

Aan de wandel dan

Hier starten we de wandeling naar het Lac de Creno 1310+ met aan de linkerhand de Canyono du Zoicu. Wat ons direct in het oog springt is het kruis en het monumentje wat er staat. Een droevig canyoning ongeval koste in 2018 vijf mensen het leven waaronder een kind van zeven. Zij werden overvallen door slecht weer. Een orientatie-tafel met zich op het dal geeft ons de nodige uitleg bij het zicht.

trailhead Lc Creno panoramatafel
Panorama, blik in het dal

Dan gaan we wandelen. Het pad loopt geleidelijk omhoog, is breed en eenvoudig te belopen. Leuk voor kinderen, je kunt bij het startpunt een ezeltje of een pony huren om mee te lopen. Eerst lopen we vol in de zon maar na enige tijd verdwijnen we in de bossen en hebben we schaduw en zien een bronnetje.

Lac de Creno

Na goed 1,5 uur staan we dan bij Lac de Creno. We wanen ons ineens in een heel ander land. Prachtig is de spiegeling van het water.

Lac Creno corsica wandeling

De zwembroek kan ik in de tas laten. Het meertje en de oevers zijn beschermd Natura 2000 gebied. Dan houden we het bij een pick-nick aan de kant van het water. We lopen nog even rond het meertje en werpen een blik in het dal aan de achterzijde daar waar het meertje afstroomt; bos bos en nog een bos. Hier kun je verder wandelen richting de GR20 en Lac Nino.

Lac de Creno route naar GR20
Uitzicht aan achterzijde Lac Creno.

De meeste wandelaars lopen net als wij dezelfde route terug, het is echter ook mogelijk om via de Monte Sant’Eliseo 1511+ terug te lopen. Het is iets verder en je moet nog 200 meter extra klimmen. Wij lopen dezelfde weg terug. Zie route 25 in de Rother Wanderführer.