Regio Bastia / Cap Corse

Nebbio, Bastia en Cap Corse

Veel bezoekers komen met de boot in Bastia aan maar de meeste verlaten de stad en regio ook meteen terwijl het veel te beiden heeft. Bastia, de Cap Corse, St.Florent, de Agraites en natuurlijk de dorpjes in de bergen.

Laten we beginnen in het westen van de regio, komend vanuit de richting Calvi / Balagna.

plage loto corsica agriates
Plage du Loto – Agriates

De Agriates en de mooiste stranden

Komend vanuit de richting Calvi passeren wij het strand van Ostriconi en gaan een paar kilometer verderop linksaf richting St. Florent, kom je van de richting Corte dan rechtsaf via de D81. De weg slingert door het ruige en dorre landschap van de Desert de Agriates. Hier bevinden zich kilometers van de verharde weg verwijderd een aantal paradijselijke mooie prachtige stranden die in mijn Top 10 mooiste stranden van Corsica vallen; Plage de Ghignu, Plage de Saleccia en Plage du Loto. Die laatste is zeker één van de mooiste stranden van Corsica.

Plage de Saleccia Corsica
Plage de Saleccia

Met een terreinwagen zijn ze goed te bereiken, met een moutainbike is het natuurlijk nog mooier te bezoeken. Meer gebruikelijk is de bootdienst vanuit de haven in St. Florent. Daar worden dagtochtjes naar de stranden aangeboden. Ook worden er 4×4 drives eventueel in combinatie met bootdienst of mountainbiken aangeboden via deze link, of dagtochten per 4×4 tot aan Plage de Ghignu via deze link.

Een echte aanrader is wandelend via de kustroute (sentier littorel) van Plage de Loto via Punta di Curza naar Plage Seleccia. Via het achterland kun je weer terug langs de ruine Hameau ruiné de Costa Pana met uitzicht over de Étang de Loto. Aan de oostkant van Plage de Seleccia bevindt zich achter de kustlijn een restaurantje A Piniccia di Saleccia waar je frisdrank kunt kopen.

Plage du Loto en Etang de Loto

Nebbio / Nebbiu

St.Florent en het achterland eromheen wordt ook wel Nebbio genoemd of Nebbiu. Het staat bekend als vruchtbare streek met wijngaarden, olijven en fruit. Veel kleine weggetjes lopen het achterland in langs kleine dorpjes als Oletta en , over hoge passen wat deze streek aantrekkelijk maakt om rond te toeren.

St.Florent

Saint Florent Corsica
Saint Florent

St. Florent is een leuke levendige havenplaats. Dikke boten en lekkere restaurantjes. Leuk om even rond te lopen, zeker als het markt is. Wij stonden op camping d’Olzo (met zwembad). Voor de rust hoef je hier niet te komen want de krekels die in de enorme eucalyptus bomen zitten maken een enorme herrie.

Van St. Florent naar Oletta en Murato

Volg je de vanuit St. Florent de D82 naar het zuidwesten en klimt de weg omhoog via het dorpje Olette. Het rose kleurige dorpje ligt mooi tegen de heuvels.

Oletta

In Oletta kun je linksaf naar de Col de Teghime, wij volgen de D82 verder naar de Col de S.Stefano 368+. Boven op de col is een rotonde met 5 ‘poten’. Hier kruist de D62 die naar het westen toe spectaculair langs rotsen op richting de oostkust afdaalt; Défilé de Lancone. De smalle weg kronkelt langs rotswanden en afgronden parallel aan de diep in het dal gelegen beek Bevinco naar beneden.

Ga je bij de rotonde de D62 rechtsaf dan kronkelt deze langs de dorpjes Rapale, Piève en Sto-Pietro di Tendo weer terug naar de D81 richting St. Florent. In Piève staan drie menhirs opgesteld tegenover de kerk.

Bij de rotonde rechtdoor loopt de D82 wat comfortabeler naar de oostkust, eveneens langs het dal van de Bevinco.

San Michele de Muratto

En dan poot nummer 5 van deze rotonde brengt je naar het dorp Murato; maar alvorens je na 5 kilometer Murato bereikt passeer je eerst de mooi gebouwde en gelegen kerk San Michele de Murato. De kerk stamt uit de 16e eeuw en is typisch gebouwd met witte (kalksteen) blokken en donkergroene serpentijn steen.

Na Murato kronkelt de weg naar het zuiden, naar het dal van de Golo.

Van St.Florent naar Bastia over de Col de Teghime

Patrimonio

De D81 klimt vanuit St.Florent over de 536m hoge Col de Teghime naar Bastia. Je passeert eerst Patrimonio met de gelijknamige kerk.

Col de Teghime en Pigno 963+

Vanuit Patronio klimt de D81 naar de 536 meter hoge pas Col de Teghime. Vaak hangen hier wolken tegen de bergen. Even voorbij de Col kun je linksaf verder omhoog tot 963m naar Pigno. De weg is slecht, smal met diepe afgronden. Boven op de top is een militaire terrein met een zendmast en wordt je getracteerd op fantastisch uitzicht. In het oosten zie de omgeving Bastia met de Etang de Biguglia en in het westen kijk je over de Golf van St.Florent.

Golf van St. Florent

Rondje Cap Corse

Vanuit Bastia kun je de Cap Corse rond rijden richting St. Florent en eventueel over de Col de Teghime weer terug naar Bastia. Het totale rondje Bastia – Bastia is 135 kilometer inlcusief Barcaggio aan de noordkust. Rechtsom rijden is beter vanwege de uitzichten rechts en meer parkeergelegenheden.

Vanuit Bastia omhoog

Wij volgden de D80 van Bastia richting Erbalunga. Hier zochten we een strandje waar we even konden afkoelen in de zee en tevens een leuke dorpje in te lopen.

3 a 4 km Plage de Grisgione en Miomo

De weg slingert langs de bebouwde kust op met alleen maar rotskust en heel af en toe een stukje grindstrand zoals Plage de Grisgione en Plage de Miomo bij Miomo. Bij Miomo staat een mooie gerestaureerde Genuese toren uit 1561.

Hierna rijden we de regio Brando in.

7 km Lavasina – Brando

Na zeven kilometer passeren wij Lavasina met het kiezelstrand Plage Lavasina. De kerk ligt mooi met de gevel naar de zee gericht en er is een terras op het strand.

Wandeltip A Castello in het achterland

Een bijzonder mooie gehuchtje in Brando is A Castello dat via een bruggetje toegankelijk is. Hier start een wandeling langs vervallen huizen richting het gehucht Silgaghja. Geniet van de uitzichten en maak kennis met de terrassen.

Klik HIER voor meer info.

9 km Erbalunga – Brando

Uiteindelijk komen we in Erbalunga aan, een leuk pittoresk dorpje gelegen op een rotsplateau dat de zee in loopt. Het heeft smalle oude straatjes, een haventje en restaurantjes. Ten noorden van de haven hebben we gezwommen.

Na Erbalungo kom je in Sisco waar Camping A Casaiola ligt.

19 km Pietracorbara

In Marine de Pietracorbara komen voor het eerst een lang zandstrand Plage de Pietracorbara. Aan het strand staat een nieuw opgebouwde toren. Aan de zuidzijde bevind zich boven op de berg op 116+ de ruïne van Tour de Castellare. Te voet eenvoudig te bereiken. Steek de brug over naar het zuiden, ga rechtsaf en houdt links aan omhoog. Volg je de D232 het binnenland in richting het oude dorpje Pietracorbara met een aantal oude bezienswaardigheden

Wandelen in Pietracorbara

Volg vanuit Merina de Pietracorbare de D232 vier kilometer het binnenland in richting het oude dorpje Pietracorbara met een aantal oude bezienswaardigheden zoals een kerk en een oude brug. Parkeer direct vooraan in het dorp bij de kerk St. Clement. Hier staat ook het infobord van de 2,8 kilometer lange wandeling. Meer info HIER.

In de vallei van Pietracorbara bevinden zich 2 campings; Ulicetu en La Pietra.

22 km Tour Losse – Cagnano

Tour Losse cap corse
Tour Losse – Cagnano

Boottochten langs de Cap Corse

Cap Corse Croiseres biedt diverse boottochten aan langs de westkust van de kaap. Onderweg kun je diverse stops maken.

23 km Porticiollo – Cagnano

Porticiollo is een klein dorpje met een haventje. Kenmerkend is de oude wasplaats aan de zuidkant van de haven.

24 km Cagano en Plage de Misincu

Ook bij Misincu komen we weer een 200 meter lang zandstrand tegen.

26 km Santa Severa

In Santa Severa komen we wederom een klein kiezelig strand tegen. Er is een tankstation, restaurantjes en een haventje. Ook is hier een camping, Camping Santa Marina. Santa marina ligt mooi centraal voor een bezoek aan het noordelijk deel van de kaap. Via de D180 kun je oversteken naar de oostzijde van de kaap wat het maken van een rondtocht aantrekkelijk maakt. Twee kilometer verderop komen we camping Aria Marina.

32 km Marine de Meria en Meria

Marine de Meria met Plage de Meria is een klein dorpje met enkele voorzieningen aan de kust. Er staat een Genueese toren aan de noordzijde die redelijk intact is. Tweehonderd meter hogerop te bereiken via de D135 ligt het dorpje Meria. Pittoresk klein met een typische dorpskern van kerk, monument en stadhuis.

Wandel vanuit Meria naar spookstad Caracu

Een wandeling van circa drie kilometer brengt je van Meria verder omhoog naar het verlaten spookdorp Caracu. De route kenmerkt zich door de mooie vergezichten die reiken bij helder weer tot aan de Italiaanse Apenijnen. De route start bij de begraafplaats van Meria.

Meer info over de route vind je HIER.

Vanuit Marine de Meria kun je via de D35 oversteken naar de oostzijde van de kaap. Halverwege deze route kom je de afslag naar het verlaten dorp Pastina tegen.

Daarna rijden we door naar het noordelijkste deel van Cap Corse met alle hoogtepunten op onderstaand kaartje weergegeven.

36 km Macinaggio

Macinaggio is een plaats met allerlei voorzieningen en een wat grotere haven. Aan de noordzijde bevindt zich Plage de Macinaggio, een mooi langgerekt zandstrand. Op de kop van de Punta staat een Genueese toren. Verder is er aan de noordzijde Camping de la Plage U Stazzu. De weg draait hier nu landinwaarts.

HOOGTEPUNT – Le Sentier des Douaniers

In Macinaggio start de circa 25 kilometer lange kustwandeling Le Sentier des Douaniers. Vanuit de haven loopt het pad langs de kust op naar de Tour Santa Maria de la Chapelle. Daarna Tour d’Agnello en het noordelijkste puntje van Corisca. In Barcaggio kun je de boot na 12 kilometer terug pakken of je loopt gewoon door via Tollare, de vuurtoren Sémaphore du Cap Corse door naar Centuri. Totaal hoogteverschil 700m.
Tour Santa Maria de la Chapelle cap corse
Tour Santa Maria de la Chapelle

Rogliano

Op de route landinwaarts kun je nog even een zijstap maken naar Rogliano met twee kerkjes; de Église Sant’Agnellu en Confrérie Santa Croce. Er staat een Genuese toren in het centrum en een beetje buiten het dorp drie kapellen; de Cappella Sant’Andria, Chapelle Saint Roch en de Chapelle Sainte-Luci. Verder bevindt zich er het Franciscus Klooster (Couvent Saint François). Kortom een plaats met veel historie en religie.

Rogliano Cap Corse

Wandeling Rogliano

Maak een wandeling langs de eerder genoemde hoogtepunten van Rogliano. Een gemarkeerde wandelroute van 3,7 km start vanaf de parkeerplaats tegenover het postkantoor. Het bord staat in de haarspelfbocht.

Klik voor Wandeling Rogliano, start HIER.

54 km Barcaggio en Tollare

De D80 volgend kunnen we de extra lus maken over de D253 omhoog naar Barcaggio en Tollare en weer terug over D153. Alvorens we Barcaggio bereiken passeren we Granaggiolo waar je de ruïne van de kerk Eglise Saint André kunt bezoeken. Hier groeien de bomen door het dak.

Barcaggio met aan de horizon Île de la Giraglia

Col de la Sera en Moulin Mattei

Terug op de D80 kom je na 1,5 kilometer op de Col de la Sera 366+ uit met de Moulin Mattei. Verder staat er een beeld Sainte Devote, Patroonheilige van Corsica.

70 km Port de Centuri

Centuri is pittorek gelegen aan zee met een haven waar je lekker even kunt rondwandelen.

centuri port cap corse
Port Centuri

Voorbij Centuri ligt Camping Isulottu.

73 km Morsiglia

Wandeling Tours et détours – Morsiglia

Vanuit Morsiglia kun je een korte rondwandeling maken door de gehuchten Pecurile, Prunu en Stanti. De wandeling biedt mooie uitzichten over zee, op de vier torens van U Pecurile evenals de Palazzu Ghjelfucci.
De wandeling start bij restaurant Antonmattei- Paoli. Klik HIER voor de link.

79 km Aliso

We blijven de D80 volgens en stoppen bij Le belvédère d’Alisu waar we uitzicht hebben op Plage Aliso.

Plage Aliso cap corse
Plage Aliso

84 km Pino

Pino is een klein rustiek dorp hoog tegen de berghelling gelegen omgeven door eikenbossen. Er staat een barokke kerk uit de 18e eeuw en een vierkante Genuese toren. Vanuit het dorp kun je via een smal pad afdalen naar de kust naar Porto Marine de Scalo, het staat met houten bordjes aangegeven. In Marina de Scalo staat een oud verlaten klooster uit de 17e eeuw genaamd Couvent Saint François. Zo ook de Genuese Toren Scalo. Boven aan het dorp staat het mausseleum van de familie Piccioni. Hier ligt onder andere het as van de Valentine Eiffel, de dochter van de beroemde ingenieur Gustave Eiffel.

Pino

Volg je vanuit Pino de D180 de bergen in richting Luri dan kom je vlak voor de Col de Santa Lucia 381+ uit bij Chapelle Santa Lucia uit. Hier kun je rechtsaf verder omhoog naar de oude Tour de Sénèque 564+. Aan de voet van de toren kun je parkeren voor de korte klim waar je uitzicht hebt op de Ligurische en Tyrreense zee.

94 km Giottani

Neem even de afslag naar Plage de Giottani voor een duik in de zee. Door de stenen is het wel wat ongemakkelijk om te zonnen. Aan de noordkant van het strand staat een vervallen Genuese toren.

Plage Giottani - Cap Corse
Plage Giottani

Wandeling Canari – Cap au large

De route 2,6 kilometer lange wandelroute start bij de klokkentoern van Canira. De route daalt af naar Marinca en Vignale. Onderweg kun je genieten van de uitzichten over zee.

Meer details klik HIER voor de link.

99km Afslag Canari, D33BIS en D33

Canari is een alleraardigst plaatsje met een 17e eeuwse klokkentoren, 15 meter hoog en gebouwd 305 meter boven de zeespiegel. Vanaf de Place de Clocher heb je een prachtig uitzicht over de Golf van Saint-Florent.

canari clocher cap corse
De klokkentoren van Canari

Wandeling Canari – Cap au large

Meer details klik HIER voor de link.

104 km Plage d’Albo

Plage d’Albo is een lang gerekt zwart strand met rond kiezels. Aan de zuidzijde bevindt zich de Tour d’Albo en aan de noordzijde begint een rotsplaat die duidelijk op de foto zichtbaar is.

Plage d'Albo Tour cap corse
Plage d’Albo en Tour d’Albo

109 km Nonza

Wandeltip Nonza

Wandeltip Nonza – Les terrasses et la marine

Maak de 1,5 kilometer lange wandeling vanuit Nonza naar het strand en vervolgens via de terrassen met met citrusbomen weer terug naar Nonza.

Meer details klik HIER.

Eén van de bekende hoogtepunten van de route Cap Corse is het plaatje Nonza met het zwarte strand Plage Nonza en het mooie kerkje. Klim even naar de Genuese toren voor een prachtig uitzicht over het strand en de kerk.

108 km Olmeta di Capocorso / Poggio

Neem 2 kilometer voorbij Nonz (zuid) de afslag naar de D433. De weg slingert om de Monte Stavu 764+ heen naar het dal van de Rivièra d’Olmeta. Uiteindelijk kom je in het dorpje Oleto-di-Capocorso ofwel Poggio uit. Vanuit het dorpje, links van de Marie, kun je de beklimming naar de Monte Stello 1307+ starten via de Sant Erasmo kapel.

Wandeltip – Les Jardins d’Olmeta

In het dorp is ook een kleine wandeling uitgezet door de ‘tuinen’ van Poggio (Poghju), langs terrassen en irrigatiekanaaltjes. Ook deze wandeling start bij de Marie.

110 km Convent San Francescu

Een kilometer ten zuiden van Nonza kun je via een pad dat rechts naar beneden loopt afdalen naar zee naar het Klooster van San Francesco. Het klooster stamt uit 1236 en is totaal vervallen maar wel fotogeniek.

113 km Plage de Negru

Vier kilometer voorbij Nonza dient de volgende baai zich aan , de Plage de Negru. Zoals de naam doet vermoeden geen wit zand maar zwarte keien. Voor mooie plaatjes adviseer ik een kilometer voor de baai even in de bocht te stoppen voor het panorama over het strand met zijn Genuese toren. De baai bevat een eetgelegenheid en een oude brug met 2 boog overspanningen over de beek Olmeta.

Een kleine 6 kilometer voorbij Zonza komen we weer 2 campings tegen; Camping a Stella en even verderop Camping U Solo Marinu aan Plage Campomagoire. Daarna kun je door naar St. Florent of via de Col de Teghime over D81 terug naar naar Bastia.

Bastia

En dan is het weer afdalen naar Bastia. Bastia is een mooie stad, zeker het deel rondom de haven is erg leuk om rond te slenteren. Als de boot nog lang niet vertrekt heb je een mooie gelegenheid om hier rond te wandelen.

De eerste kennismaking met Bastia is het uitzicht vanaf de veerboot.

Even ten zuiden van Bastia

Ten zuiden van Bastia bevindt zicht een étang of laguna zoals we deze ook van Zuid Frankrijk kennen. Dit is een merengebied direct achter de kustlijn. Het Réserve Naturelle de l’ Étang de Biguglia is een dik 10km lang. Via de Route de la Laguna kun je er helemaal langs op rijden echter wordt het zicht op de meeste plaatsen verhinderd door de hoge rietkragen. In de Étang komen onder ander flamingo’s en ijsvogeltjes voor.

Réserve Naturelle de l’ Etang de Biguglia

De landstrook tussen de Étang de Biguglia en de zee is een populair vakantiegebied met vele parken en campings. Het nabijgelegen vliegveld maakt het natuurlijk makkelijk om ingevlogen te worden. Het zijn geen plekken waar je veel Nederlanders tegen komt.  Wij doken er de zee in voordat we de nachtboot op gingen in Bastia. Het strand is fijn en de zee was er vies warm.

Het strand met in de verte Bastia

Ten zuiden van de Etang bevind zich nog de Cathédrale de la Canonica met een aantal opgravingen er naast.