Wandelen in Valinco – Capu di Muru

Valinco, ofwel het zuidwesten van Corsica is een ruige en dunbevolkte regio. In de kuststreek kun je prachtig wandelen net zoals in de bergen van het achterland. Onderstaand de beschrijving van onze wat langere wandelingen. Daar waar de Golf van Valinco over gaat in de Golf van Ajaccio bevinden we ons op Capu di Muru. Ik hou van deze plekken omdat ze vaak afgelegen, onbewoond en ruig zijn. Zo ook deze…

Capu Kaap Muru
Capu di Muru

Volgens de Rother Wanderfüher route nr. 33 lopen we een prachtige 3 uur durende wandeling van 8 km.

Routekaartje
Bewegwijzering

We rijden hiervoor naar de D155 verder en nemen de afslag naar Cala d’Orzu / Capu di Muru. We rijden de weg een aantal km door en als de weg overgaat in onverhard volgt er direct na 50m een parkeerplaats.

Hier gaan wij te voet verder, het wijst voor zich tot we bij een splitsing komen waar we rechts aan houden. De route is overigens deels aangegeven met bordjes die de richting van de toren of kapel wijzen.

Tour di Capu di Muru

Het pad gaat wat lager door deels schaduw over een dikke kilometer naar de Tour di Capu di Muru. Dit is een prachtige Genuese toren die met een hoge trap te beklimmen is. Je komt dan in een binnenkamer met haard en kunt vervolgens door klimmen via een trap naar het dak. Het uitzicht is weergaloos.

Het uitzicht vanaf de toren.

Hierna wandelen we verder en volgen de bordjes Chapelle A Madonuccia. Eerst komen we uit bij een leegstaand oud huis boven op de kaap.

Dan volgen we het pad naar rechts en daalt langzaam af naar de punt van de kaap. Hier komen we bij de kustlijn uit met mooie rotspartijen.

We vervolgen het pad naar links en zien we nog meer indrukwekkende grillige rotsen.

Chapelle A Madonuccia op Capu di Muru

Uiteindelijk zien we een gebouwtje en een soort kleine kabouterhuisjes. Als we dichterbij komen dan wordt ons duidelijk wat dit allemaal is. Het gebouwtje is de Chapelle A Madonuccia en staat vol met beelden, wensen, herinneringen en allerlei andere dingen. Het is een hele bijzondere plek waar mensen herdacht worden en wensen worden gedaan. Ook in de kleine huisjes staan beeldjes en allerlei andere frutsels. Erg bijzonder.

Chapelle A Madonuccia
Kleine kapelletjes bij Chapelle A Madonuccia

We wandelen verder over de Capu di Muru en volgen we het pad verder langs de kust richting het oosten en na een klein uurtje buigt deze links stevig omhoog waarna we op een T-splitsing weer rechtsaf gaan en uiteindelijk weer uitkomen bij de parkeerplaats.

Belangrijke tip: neem voor elk uur wandelen minstens 0,5 liter water mee!