Groot Valinco – het zuidwesten van Corsica

In dit verslag neem ik je mee op reis door de regio Groot Valinco in het zuidwesten van Corsica. We beginnen onze tocht helemaal in het zuiden, rijden dan via Sartene naar de Golf van Valinco met Propiano en bezoeken daarna het achterland.

Plage Roccapina en de Roche du Lion

Komend vanaf Bonifacio komen we als eerst uit bij de Roche de Lion ofwel een rots die op een leeuw lijkt. Voor een blik op de leeuw kun je parkeren bij Casa di Roccapina. Als je bij de parkeerplaats naar beneden loopt zie je allerlei vreemd gevormde rotsen. Tevens zie je ook het zeer verleidelijke idyllische witte strand van Plage de Roccapina.

Plage Roccapina en Plage d’Erbajo

Plage Roccapina staat zeker in mijn Top 10 van mooiste stranden op Corsica. Voor een bezoek aan Plage Roccapina zul je twee kilometer door moeten rijden richting Sartène. Bij Auberge Coralli kun je linksaf slaan waarna je via een onverharde weg na 2,6 kilometer bij het strand uit komt.

Plage Roccapina Roche Lion
Plage Roccapina met rechts de Roche du Lion

Vanaf het strand kun je de Tour Génoise du Lion De Roccapina beklimmen vanwaar je een prachtig panorama hebt over het strand en het erachter gelegen grotere Plage De Erbaju.

Plage De Erbaju roccapina
Plage De Erbaju

Voor een bezoek aan deze stranden en meer mooie stranden, klik HIER.

Tizzani

De weg richting Sartène gaat verder door een wisselend landschap. Vlak voor Sartène kun je linksaf naar Tizzani over de D48 of binnendoor naar Campomoro. In Tizzani zijn we nog niet geweest evenals de zeer afgelegen streek met bezienswaardigheden als Plage de Cala d’Agulia, Cala di Conca, Rotsformaties L’isuledda en Plage de Tivella. Het gebied is te voet vanaf de Parking de Murta Spana te bereiken; volg de bordjes Sentier de Littorel. Helemaal in de zuidwestelijke uithoek kom je een merkwaardige vuurtoren tegen; de Phare de Senetosa, een lighthouse met twee torens.

Phare de Senetosa vuurtoren
Vuurtoren van Senetosa

Sartène

We komen uit in één van de oudste stadjes uit van Corsica en de meest Corsicaanse stad; Sartène. Het is een leuk stadje met smalle middeleeuwse straatjes, winkeltjes, een leuke kerk (Église Sainte Marie de l’Assomption) en een plein met terrasjes.

Toen wij Sartène in 2023 voor het laatst bezochten waren de straatjes in het oude centrum blauw geschilderd.

De processie van Catenacciu (kettingdrager)

Deze processie is een van de oudste Corsicaanse religieuze tradities en vindt elk jaar plaats in de oude steegjes van de stad op Goede Vrijdag. Het vertegenwoordigt de Passie van Christus langs de kruisweg. Een man, gekleed met een rode albe en een rode kap, draagt op zijn schouders een massief eikenhouten kruis dat 34 kg weegt en de kettingen (16 kg) die aan zijn voeten zijn vastgemaakt. Net als “de gemartelde man” van Ponce Pilatus valt hij tijdens zijn omzwervingen driemaal neer. Het kruis is te bezichtigen in de oude kerk van Sartène.

Na Sartène kom je via de N196 al snel uit bij Propiano en de Golf van Valinco.

Golf van Valinco

Bij Propiano gaan we eerst linksaf en volgen 12 km de zuidelijke kustlijn van de Golf van Valinco tot aan Campomoro.

Campomoro

Wij verbleven in Campomoro op Camping Vallée Roseau op loopafstand van het strand.

Campomoro - strand
Campomoro – strand

Campomoro heeft een leuk strand, vele duik- en watersportmogelijkheden maar heeft een groot parkeerprobleem in het hoogseizoen. Het dorpje heeft een mooie Genuese toren gelegen op het Punta di Campomoro, de toren is gratis te bezichtigen. Rondom de Punta bevinden zich vreemde rotsvormen.

Vanuit Campomoro zijn mooie wandelingen te maken richting de Toren en langs de kustlijn. Afhankelijk van je tijd en conditie kun je diverse routes wandelen. De routes staan op ijzeren paaltjes aangegeven:

Wandelen langs de kustlijn van Campomoro

Routekaart – klik voor vergroten

De algemene kustroute wordt Sentier de Littorel genoemd, deze volgt de kustlijn. De 3 routes buigen an het volgen van de kustlijn allemaal af om via het binnenland terug te wandelen. Een infobord staat onder aan de voet van de toren.

• Boucle des Pozzi 1h30′ – Rondje om de toren
  • Boucle de Canuseddu 2h45′ – naar Plage Cala d’Acuda via Punta Di Scogli Longi en Punta Di Scalonu.
  • Boucle de Manna Mulina 7h – Als vorige en verder via Punta U Puntonu naar Plage de Cala d’Agulia en via Ravin de Cacciatora terug.
Plage Cala d’Acuda (via borjatxof wikiloc)

Propiano

Terug in Propiano; Propiano is een echt stadje met een regiofunctie. Alle voorzieningen zijn er aanwezig en een serieuze haven. Mooi is het niet maar er is wel bedrijvigheid. Uiteraard lopen we wel even naar het leuke vuurtorentje, de Phare de Propiano.

Vuurtoren Propiano
De vuurtoren van Propiano

De pier waarop de vuurtoren staat scheidt de haven van het strand Plage de Lido.

Plage de Lido in Propiano

Een beetje buiten het centrum ligt de Notre Dame di Misericorde.

Als we de noordelijke kustlijn van de Golf van Valinco volgen komen we langs een aantal campings gelegen aan met mooie stranden en een rits (vakantie-)huizen. Daarna komen we uit bij de monding van de rivier de Taravo. Hier rijden we even een stukje het binnenland in naar Filitosa.

Filitosa

Bij Filitosa duiken we 8000 jaar de geschiedenis in van Corsica want hier hadden zich al heel vroeg mensen gevestigd in een nederzetting. Er zijn diverse vondsten gedaan zoals speerpunten en vazen, maar de belangrijkste overblijfselen zijn de Menhirs (megalieten). Menhirs zijn een soort beelden die een persoon/krijger uitbeelden. De beelden hebben een soort raadselachtige uitstraling. Na de betaling van de entree en de aanschaf van een Engelstalig gidsje lopen we een uur rond over het terrein en bezoeken even het museumpje.

Menhirs kom je op meerdere plekken in Europa tegen. Vooral in noordwest Frankrijk.

Porto Pollo

Daarna rijden we weer richting de kust en slaan Porto Pollo over. Dit is een plaatje met vele toeristische voorziening gericht op de watersport. Ook is er weer een Genuese toren. Vooral duikers kunnen hier aan hun trekken komen door bijzondere rotsen onder water.

Plage de Cupabia

Ik was meer geïnteresseerd in de Plage de Cupabia even ten westen van Porto Pollo. Ik had er namelijk mooie foto’s van gezien en was na het bezoek aan Filitosa wel toe aan een duik. We volgens eerst de D155 waarna we linksaf slaan (bord aanwezig) en over een armoedige 3km lange slechte asfaltweg afdalen naar het strand. Er is een camping, een parkeerplaats maar ook voldoende parkeergelegenheid in een aantal weilanden. Het fijne witte zandstrand is ruim 700m lang en ingesloten door rotsen en bossen. Ik vind dit een prachtige plek waar de natuur nog de baas is gebleven en slechts 1 strandtent het enige teken van civilisatie is.

Plage Cupabia

Capu di Muru

Daar waar de Golf van Valinco over gaat in de Golf van Ajaccio bevinden we ons op Capu di Muru. Ik hou van deze plekken omdat ze vaak afgelegen, onbewoond en ruig zijn. Zo ook deze…

Capu Kaap Muru

Volgens de Rother Wanderfüher route nr. 33 lopen we een prachtige 3 uur durende wandeling van 8 km naar Capu Muru.

Routekaartje
Bewegwijzering

We rijden hiervoor naar de D155 verder en nemen de afslag naar Cala d’Orzu / Capu di Muru. We rijden de weg een aantal km door en als de weg overgaat in onverhard volgt er direct na 50m een parkeerplaats.  Hier gaan wij te voet verder, het wijst voor zich tot we bij een splitsing komen waar we rechts aan houden. De route is overigens deels aangegeven met bordjes die de richting van de toren of kapel wijzen.

Tour di Capu di Muru

Het pad gaat wat lager door deels schaduw over een dikke kilometer naar de Tour di Capu di Muru. Dit is een prachtige Genuese toren die met een hoge trap te beklimmen is. Je komt dan in een binnenkamer met haard en kunt vervolgens door klimmen via een trap naar het dak. Het uitzicht is weergaloos.

Het uitzicht vanaf de toren.

Hierna lopen we verder en volgen de bordjes Chapelle A Madonuccia. Eerst komen we uit bij een leegstaand oud huis boven op de kaap.

Dan volgen we het pad naar rechts en daalt langzaam af naar de punt van de kaap. Hier komen we bij de kustlijn uit met mooie rotspartijen.

We vervolgen het pad naar links en zien we nog meer indrukwekkende grillige rotsen.

Chapelle A Madonuccia op Capu di Muru

Uiteindelijk zien we een gebouwtje en een soort kleine kabouterhuisjes. Als we dichterbij komen dan wordt ons duidelijk wat dit allemaal is. Het gebouwtje is de Chapelle A Madonuccia en staat vol met beelden, wensen, herinneringen en allerlei andere dingen. Het is een hele bijzondere plek waar mensen herdacht worden en wensen worden gedaan. Ook in de kleine huisjes staan beeldjes en allerlei andere frutsels. Erg bijzonder.

Chapelle A Madonuccia
Kleine kapelletjes bij Chapelle A Madonuccia

Dan volgen we het pad weer verder langs de kust richting het oosten en na een klein uurtje buigt deze links stevig omhoog waarna we op een T-splitsing weer rechtsaf gaan en uiteindelijk weer uitkomen bij de parkeerplaats.

Belangrijke tip: neem voor elk uur wandelen minstens 0,5 liter water mee!

Het binnenland van Valinco

Het binnenland in van Valinco (kaart via https://www.viamichelin.nl/)

Vanuit Propiano kun je over de T40 binnen een uur naar Ajaccio. Je komt dan door Olmeto, een dorpje met nauwe straatjes waar het verkeer met moeite doorheen past. Stoplichten en verkeers-regelaars zorgen voor een juiste doorstroming.

Olmeto valinco corsica
Olmeto

De route gaat verder via de 583m hoge Col de Celaccia door bergen en vooral bos. We passeren het dorpje Casalabriva en stoppen in Petreto-Bicchisano alwaar wij een rommelmarktje aantroffen.

Eén van de uitzichtpunten onderweg.

Vervolg je de route dan kom je uiteindelijk uit in het dal van de Prunelli en de Gravona die uitmonden in de Golf van Ajaccio.

Col Saint Eustache en Monte San Petru

In Petreto-Bicchisano gaan we rechtsaf de D420 op. Deze weg loopt slingerend omhoog naar de 995+ hoge Col de Eustache. Bovenop de col is staat een kruis en er is een restaurantje. Hier kun j e de auto parkeren voor de wandeling naar de Monte San Petru. Bij de start kun je 2 routes kiezen die beide ongeveer even lang zijn en uitkomen bij Col de Valica 1137+. Hierna klim je verder naar de Monte San Petru op 1400+ waar je een weergaloos uitzicht hebt dat reikt van Sardinië tot Piana en de Bavella.

Route Monte San Petru 1400+ 3.30h 9 km

Duur 3,30h en afstand 9 km.

Crash DC 9 op de Monte San Petru

Op 1 december 1981 stortte een DC9 van neer op de flanken van de Monte San Petru. Honderdtachtig mensen kwamen hierbij om het leven. Het toestel van Adria Aiways was op weg nar Ajaccio. Onder aan de top staat een gedenkteken.

Col de la Tana en Aullène

Na de Col Saint Eustache slingert de route verder naar de Col de la Tana 976+ en vervolgens het dorpje Aullène. Aullène ligt op een binnenlands knooppunt met de D69 en de D420. Rechtsdoor gaat richting Quenza en Nonza en verder naar de Bavella. Linksaf via de D69 gaat de weg naar het noorden via de Col de la Vaccia 1195+, rechtsaf terug richting de Golf van Valinco. Wij hebben deze route helaas nog niet gereden.

Swingende rots – Rocher Oscillant

Volg je de D69 vanaf Aullène naar het noorden dan passeer je na 6 kilometer een bruggetje, Pont d’Anellu. Hier kun je de wandeling naar de swingende rots kunt starten. De swingende rots is een grote rotsblok die je met weinig kracht kunt laten wiebelen. Aangezien het eerste stuk van de track wat lastig is, is het wellicht makkelijker de wandeling 2 kilometer verderop via het brede pad (4×4 drive pad) te starten 2,7 km heen, 500m klim.

Een paar honderd meter verderop is een brug over de Chiuvone met zwemmogelijkheden, daarna klimt de weg omhoog naar de Col de la Vaccia 1195+, een zeer afgelegen streek, en brengt je naar Ghisoni in Centraal Corsica.

Quenza en het Plateau de Cuscione

We rijden vanuit Aullène verder over de D420 naar het oosten. In Serra di Scopamène bevind zich één van de weinige camping in deze regio, Natuurcamping d’i Palacci. Net voorbij het dorp ligt een watermolen Moulin u Fragnu aan de weg. Een wandelpad Sentier du Patrimoine Serra di Scopamene er naartoe is al eerder aangegeven vanuit het dorp.

Moulin u Fragnu (bron www.alta-rocca-tourisme.com)

Na Serra di Scopamène komen we uit in Quenza. Quenza heeft als bezienswaardigheid een Chateau en een kerk maar Quenza is vooral een uitgangspunt voor uitstapjes naar de hoogvlakte Plateau de Coscione.

Wandelroutes Plateau de Oscione

Het Plateau de Cuscione (ook geschreven als Coscione) is hoogvlakte dat zich bevind op ongeveer 1500 hoogte en is rijk aan allerlei flora en fauna. Verder lopen er veel paarden, schapen en geiten rond. Een heerlijk gebied om tussen de graslanden, waterpoelen (pozzies) en rotsen te wandelen en te genieten van de vergezichten. In de winter ligt er sneeuw. Vanuit Quenza is het 12 kilometer met de auto tot aan de Refuge de Bucchi-nerra.

Download wandelkaart Plateau de Cuscione / Coscione

Barrage Hydroélectrique du Rizzanese en Zoza

Vanuit Quenza rijden we terug en nemen in de scherpe bocht de afslag D20 naar Zoza en Sainte-Lucie de Tallano. Eerst passeren we de stuwdam van Rizzanese. Je kunt de afslag nemen om de dam van dichterbij te bekijken. Daarna kom je in het dorpje Zoza uit met een leuk kerkje. Vanuit het dorp kun je afdalen naar de beek waarin je kunt zwemmen.

Barrage Rizzani (foto via www.alta-rocca-tourisme.com)

Sainte-Lucie-de-Tallano

Sainte-Lucie-de-Tallano is alleraardigst dorp met een aantal cultuur historische monumenten. Om deze monumenten te bezoeken is er een wandelroute vast gelegd van 1.30h die langs al deze plekken gaat zoals wasplaatsen en een watermolen. Zie het infoblad hieronder.

Via de D268 en de D69 rijden we via de vallei van de rivier u Rizzanese de bergen weer uit. We passeren een paar avontuurlijke campings langs de rivier waarna we bij Pont de Spina Cavaddu uitkomen.

Pont de Spina Cavaddu

Pont de Spina Cavaddu (Cavallu) is een hele mooie oude Genuese brug. De brug ligt kort op de weg en is makkelijk te bezoeken. Links en rechts van de brug kun je heerlijk zwemmen in de rivier. Parkeren kan langs de weg.

Pont de Spina Cavaddu (Cavallu)

Daarna komen we weer op de grote weg naar Propiano.