San Marino – Sentiero della Rupe

Een leuke en sportieve manier om San Marino te bezoeken is door het stadje op de rots via het bosrijke wandelpad Santiero della Rupe te beklimmen. Het vijf kilometer lange pad slingert onder langs de rotswand op en brengt je in de schaduw van de bomen 250 meter omhoog naar het hoogste punt; de 749m hoge Monte Titano. Boven op de berg passeren we de drie iconische torens, La Guaita, La Fratta en Il Montale, en natuurlijk duiken we de ommuurde oude stad in. Het uitzicht is overigens overweldigend.

San Marino – gelegen boven op de berg

Trailhead, startpunt van de Sentiero della Rupe

Laten we de wandeling beginnen onder bij de gondelbaan. Loop hier een stukje naar het zuiden (links) en pak daar de trap naar de weg boven, de Via Oddone Scarito. Steek hier over gebruik weer de trappen omhoog zodat je op de Piazza Grande uitkomt met het postkantoor. Beklim de trappen voor de ingang en ga links het smalle straatje in maar hou daarna weer scherp rechts aan in de Via Valdes De Carli. Loop naar boven waarna je uit komt bij het smalle weggetje scherp omhoog met de markering voor de looproutes naar San Marino.

Na een tiental meters staat weer een bord met veel aanduidingen, het punt heeft de naam Borgo Magiorre (Groot Dorp) op 539+ hoogte. Volg niet de route rechts naar San Marino, dat is de korte wandelroute omhoog, maar loop hier rechtdoor en volg nu de blauwe en rode bordjes. Eerst rechtsaf de trap op en dan weer links waarna we in het bos belanden. Nu is het een kwestie van het pad volgen.

Het is nog vroeg maar de zon doet al aardig zijn best. Het is dan ook heerlijk om voornamelijk onder de prachtige bomen door te lopen.

Na een paar honderd meter is er links een uitkijkpuntje met een Regina dell’ Amore in de rots gemetseld.

Regina dell’ Amore

Andere wandelaars passeren ons, verder is het erg rustig op het pad. Het pad blijft een hele tijd op en af onder de bomen en rotsen door slingeren. Direct boven ons ligt de stad met de torens.

Denken we dat we eindelijk aan de echte klim beginnen, dalen we even later weer af.

Maar na enige tijd zijn we dan toch aan de beurt; steile trappen. Hier gaat het echt omhoog net zoals de hartslag.

Na de trappen volgt een mooi uitkijkpunt waar we even kunnen rusten.

Na nog een paar leuke passages komen we langzaam boven.

Uiteindelijk komen we boven bij de parkeerplaats uit en de congreshal.

Toren 3, Il Montale

Il Montale
Il Montale, de derde toren

We houden rechts aan, met links het congrescentrum, en blijven op het pad op weg naar de eerste (3e) toren, Il Montale. Het uitzicht is prachtig en dat gaat ook niet meer veranderen. Il Montale is niet opengesteld voor publiek dus lopen we door naar de volgende toren.

Toren 2, La Fratta

De la Fratta lijkt al op een kastelencomplex. Hier kopen een soort passe-partout waarmee we deze toren en wapenmuseum in mogen, maar ook toren 1 en nog wat museums.

De la Fratta, de tweede toren.

Het wapenmuseum is erg bijzonder. Wapens, geweren, pistolen in alle soorten en maten maar vooral heel oud en met heel veel versierselen eraan. Wat ze niet hebben is wat te drinken. We hadden inmiddels toch wel dorst gekregen.

Na ons bezoek aan toren 2 komen we in een straatje met wat kraampjes en een publieke waterkraan. Tijd om een flinke scheut water te drinken en de bergschoenen te verruilen voor open schoeisel. Voorbij de eerste kraampjes houden we weer rechts aan richting toren 1.

Toren 1, La Guaita

Vlak voordat we dit kasteel en toren betreden lopen we over een pad op een soort richel. Dit is de fotospot van San Marino, terug te vinden op ansichtkaarten. Ik doe mijn best een  plaatje te schieten zonder toeristen er op.

La Guaita
La Guaita – de eerste toren

San Marino

Daarna gaan ook echt de stadsmuur door waardoor we ook echt in de stad zijn met direct rechts La Guaita. We gaan toren 1, La Guaita, in en lopen er een rondje. We hebben het zo gezien.

Onderstaande kaart de wandelroute.

Route Sentiero della Rupe – 5km – 250m hoogteverschil

Nog meer San Marino

San Marino is niet groot, je kunt makkelijk alle highlights belopen maar dan moet je wel af en toe naar boven of beneden. Hieronder een slideshow van wat er allemaal binnen deze muren te zien is.