Roadtrip West Ierland – County Kerry

Dag 1 – Via Doolin en Cliffs of Moher naar Tralee

De vlucht vertrok gisteren avond om 22.00uur en met het uur tijdverschil stonden na 23.00 plaatselijke tijd bij de Hertz balie om onze auto op te pikken. Voor deze eerste nacht hebben we een Bed en Breakfast B&B gereserveerd in Ennis, zo’n 20km noordelijk. Op verzoek nemen we 2 Duitse liftsters mee die bij de buren van de B&B in de tuin gaan kamperen, ook zij willen richting Doolin. Ze hoeven ‘s nacht niet meer rond te gaan dwalen. Rond twaalf uur komen we bij de B&B waarna ons niets anders rest dan pitten.

Ontbijten en gaan

Eerst genieten we nog een Full Irish Breakfast, onze liftsters van gisterenavond  hebben geluk en mogen binnen opwarmen onder het genot van een bak thee en wat muesli.  We maken ons op voor de roadtrip richting Doolin.

Ierland_2007_003
De route

Lahinch

Het dreigt even regenachtig te worden maar naar mate we Lahinch naderen trekt de lucht blauw bij en zien we pas thuis in Nederland weer regenwolken. We stoppen even in Lahinch en genieten van de wilde branding. Het is vloed en het brede zandstrand staat helemaal onder water. De surfers vermaken zich.

Ierland_2007_060
Lanhinch, ruine

We stoppen op weg naar Doolin even bij de Lanhinch ruïne en rijden dan de weg via de Cliffs of Moher naar Doolin.

Geen Aran Islands

Volgens internet  gaan de boten vanuit Doolin Pier naar de Aran Islands om 10.30 maar als we om 10.10 op de kade aankomen zijn de boten net vertrokken. Waardeloos dus, vertrektijd 10.00!

Balen dus, het is zo’n mooi weer om de eilanden te bezoeken en een ATB’tje te huren, helaas. We gaan 1 kilometer terug naar Broadfort en drinken daar nog wat.

Ierland_2007_062
Doolin, de rotskust

Cliffs of Moher

Vervolgens stappen we weer in de auto om dan de Cliffs of Moher maar uitvoerig te gaan bezoeken. De cliffs zijn met ruim 200 meter de hoogste van Europa. We parkeren op de parkeerplaats waar het oude bezoekerscentrum stond en als nieuw uitgebreid complex in de berg is weg gestopt, esthetisch veel mooier maar ik kom toch voor de Cliffs en niet voor het bezoekerscentrum. Ook het parkeertarief is gemakshalve verdubbeld van 4 naar 8 euro.

In plaats van het pad rechts te volgen naar de O’Briens Tower gaan we links zodat we uitzicht hebben op de klip waar de toren op staat. De lichtval is hier ook veel beter en levert erg mooie foto’s op. Aan het eind van het pad staan wat waarschuwingsborden en nadat we deze gepasseerd zijn wordt het zicht alleen maar mooier. Het blijft natuurlijk oppassen want elk jaar lazeren er weer toeristen om wat voor een reden dan ook naar beneden.

Ierland_2007_064
Cliffs of Moher: zicht westelijk van de O’Briens toren

Na genoten te hebben van het prachtige uitzicht, de blauwe lucht en het warme weer (jas uit) lopen we terug. Wij lopen nog even naar de toren maar het is hier ook zonder regen en mist niet zo mooi als aan de andere kant. Je hebt wel een wijds uitzicht over de Cliffs maar tegen het zonlicht in is dat uitzicht niet zo mooi.

Via de Shannon River naar Tralee

We kopen nog wat in het winkeltje en maken ons op voor de trip naar Tralee. We volgen de kustroute via Lahinch en Milltown Mallbay richting Kilrush. Het landschap is niet indrukwekkend. Kilrush is een aardig stadje maar we rijden door naar Killimer waar we de veerboot over de Shannon River pakken. De oversteek (15euro) is altijd wel leuk maar het uitzicht niet zo denderend. Aan beide zijde van de oevers bevindt zich een energie centrale. Verder op weg naar Tralee val ik bijna in slaap. Gelukkig ben ik niet de chauffeur dus…

Tralee

Als we in Tralee aankomen krijgen we de indruk in een echte stad te zijn, te veel verkeer en aardig groot. Zonder enige moeite vinden we een aantal B&B’s op de uitvalsweg naar  Ardfert en op loopafstand van het centrum.

Ardfert

Na wat gerust te hebben rijden we naar Ardfert om de Cathedraal te bekijken. Hiervan is het dak ooit verwoest en is, om wat voor een reden dan ook, nooit meer hersteld. Een zijbeuk is wel hersteld en nog in gebruik. Een bruidspaar maakt zijn foto’s. Zelfs het kerkhof met redelijk verse graven is overwoekerd hetgeen weinig respect toont voor de nabestaanden. Men is wel bezig een kapelletje op te lappen.

Dan rijden we verder naar Fenit  waar een pier naar een rotspunt in de Tralee Bay  loopt. Schijnbaar is hier genoeg diepgang want de haven toont veel bedrijvigheid. Er is vroeger zelfs een spoorlijn naar toe gelegd. We zien een zeehondje in de haven zwemmen die zich te goed doet aan het visafval. Op de rotspunt staat een monument bestemd voor de zeelui. Er staat ook een soort altaar bij dus zullen hier wel missen worden opgedragen. De zonsondergang lijkt mooi te worden maar uiteindelijk valt het tegen.

Ierland_2007_011
Tralee Bay

We rijden terug naar Tralee. Het centrum is oersaai, met pijn en moeite vinden we een pizza tent. Voor een gezellig biertje met live muziek ben je hier op vrijdagavond ook op de verkeerde plek dus tegen 22.00 liggen we op bed.