Helsinki per fiets

Helsinki, de mooie relaxte stad in het hoge noorden, omgeven door meren en zee; de ideale stad om per fiets te ontdekken. lees hier onze ervaringen.

Vooraf

Helsinki stond wel op mijn lijstje maar we hadden eigenlijk geen plannen de stad echt te bezoeken. Totdat we een goedkope vlucht naar Tallinn hadden geboekt en na wat inlezen bleek dat het wel heel makkelijk is om even de oversteek per boot naar Helsinki te maken. Boeken dus die boot bij Vikingline en zo waren we voor 30 euro p.p. na 2,5 uur varen in Helsinki.

Met de boot dus

Vroeg in de ochtend om 6.15h lopen we verscholen onder een te klein parapluutje met ons ontbijtpakketje door de regen naar Terminal A in de haven van Tallinn. Een kleine honderd medepassagiers staan ook klaar om aan boord te gaan. Het is een serieus grote veerboot waar veel vrachtverkeer mee wordt over gezet. Aan boord zoeken wij ons plekkie voor aan het raam zodat we als het licht wordt mooi uitzicht hebben. Al snel vaart de boot uit waarna de kiosk open gaat en ik een bak koffie scoor. We zitten in een familiare ruimte maar één dek lager bevindt zich een soort karaoke bar en nog een disco met dansvloer maar op dit vroeg tijdstip is het erg rustig aan boord.

In de haven van Tallinn

Na een uur varen wordt het licht en zien we langzaam aan de horizon iets opdoemen wat Helsinki moet zijn. De contouren van de stad worden steeds beter zichtbaar en omdat het inmiddels droog is gaan we twee dekken hoger buiten staan kijken hoe we de prachtige kustlijn naderen. De veerboot vaart akelig dicht langs Suomenlinna op. Dit vestigingseiland is een populaire bestemming voor een uitstapje. Wij aanschouwen het vanaf de boot.

Suomenlinna, Helsinki

Aanmeren

Uiteindelijk meert de boot in het centrum af en is het nog een kleine kilometer lopen naar de markt Kauppatori midden in de stad aan het water. Hier worden veel lokale etenswaren verkocht wat vooral vis betekend. Ook kun je er een hapje eten.

Kauppatori

Helsinki, gelegen in Finland heeft ruim 600.000 inwoners en dat is een dikke 10% van de gehele bevolking van Finland. Als je nagaat dat Finland net zo groot is als Duitsland dan weet je dat er in dit land ruimte genoeg is. Er wonen in dit land gemiddeld 16,4 inwoners per vierkante kilometers terwijl dat er in Nederland 411 (25x !) zijn.

Onze planning is dat we eerst even te voet het centrum gaan verkennen en dat we in de middag een fiets huren en zoveel mogelijk bezienswaardigheden buiten het centrum gaan bezoeken.

Stadswandeling Helsinki

We startten onze stadswandeling dus bij de markt waar mooie oude boten sierlijk aangemeerd liggen. Inmiddels komt de zon er door wanneer wij richting de mooie fontein met zeehondjes lopen, de Havis Amanda.

Havis Amanda

Van hieruit lopen we door het Esplanadi park met leuke beelden en zo terwijl de aangrenzende winkelpanden en hotels de allure van de Champs d’Elysee hebben.

Esplanadi park

Uiteindelijk komen we bij de Helsingfors, zo’n beetje de grootste en belangrijkste toegangsweg naar het centrum. Hier steken we over en lopen een blok verder naar de oude kerk,Vanha kirkko en het park met in de gras de oude grafstenen.

Van hieruit lopen we noordelijk naar Hotel Torni, gebouwd in 1931 en destijds met 14 verdiepingen het hoogste gebouw van Finland. Wij gaan naar binnen en stappen in de lift om het panorama te bewonderen vanuit het dakcafé echter bleek deze in de vroege ochtend nog gesloten te zijn.

Helsingfors

Dan lopen we maar een stuk terug, steken de Helsingfors weer over en lopen de belangrijkste winkelstraat in, de Aleksanterinkatu. Hier liggen grote warenhuizen, winkelcentra en bekende ketens. Hier lukt het wel een bakkie koffie te scoren met een typisch Finse lekkernij, de korvapuusti.

korvapuusti

We verlaten even de Aleksanterinkatu, gaan één blok noordelijker en komen bij het imposante stijlvolle station uit. Het Helsingin päärautatieasema zoals het Centrale Station heet is gebouwd in 1919.

Helsingin päärautatieasema

Rechts van het station is een groot plein, het Stationsplein. Het plein wordt omgeven door een aantal mooie oude gebouwen waaronder een monumentaal schoolgebouw.

We lopen weer terug naar de Aleksanterinkatu die we oostelijk volgen tot aan de parel van de stad; het Senaatsplein met de prachtige witte Domkerk van Helsinki. Speciaal voor een goede foto trek de lucht even open zodat de blauwe lucht mooi afsteekt.

Het Senaatsplein met de Domkerk

Via een zijstraatje lopen we weer terug richting het water en de markt. Hier komen we voor het eerst een souvenir-winkeltje tegen en wat andere leuke kleine winkeltjes. Bizar dat ze hier geblikt berenvlees en rendierenvlees verkopen.

Als we bij de Markt aankomen slaan we linksaf richting het oosten en komen uit bij de bijzondere Oespenski-kathedraal. Het is de grootste Russisch Orthodoxe kerk van oord-west Europa. We zijn hier niet naar binnen geweest.

Oespenski-kathedraal

Na ons rondje om de kerk lopen we verder naar de fietsverhuur. De uitermate vriendelijke fietsenmaker van Bicyclean Helsinki zoekt een paar mooie fietsen voor ons uit en weg zijn we ermee.

Fietsen door Helsinki

Helsinki is erg fietsvriendelijk. Er liggen velen fietspaden, vooral langs het water maar ook in de binnenstad. Helaas is het netwerk nog niet zo als wij dat gewend zijn en komt het toch voor dat je ineens tussen het verkeer fietst. In de stad staan ook overal citybikes. Wij kozen toch voor het huren van een gewone fiets voor 15 euro per dag. De citybike is wel goedkoper maar ook lomper en gekoppeld aan je creditcard met allerlei voorwaarden en boetes.

Luoto

De tram als slechtweeroptie

Stel nou dat het tijdens je bezoek slecht weer is of er ligt een pak sneeuw; dan ga je natuurlijk niet fietsen. Ook kunnen de dagen erg kort zijn in de winter. Een goed alternatief is dan tramlijn 2-3. Deze rijdt vanaf het centraal station in een soort achtje naar het zuiden en noorden langs bijna alle belangrijke bezienswaardigheden. Ook een boottochtje is een populaire activiteit waarbij je droog zit.

Wij fietsten eerst weer richting de markt aan het water en volgden de kustlijn verder naar het zuidwesten. We komen een monumentje tegen, leuke uitzichten, café Carousel en belanden dan in een parkje in het zonnetje met uitzicht over de typische door gletsjers glad geschuurde scherenkust.

Omdat de weg een stuk verder opgebroken is fietsen we hier weer de stad in richting de Mikael Agricolan kerk, richting het Sinebrychoffin puisto park en komen uit bij de bekende Hietalahden kauppahalli, de markthal. Er is voor op het grote plein geen buitenmarkt meer dus gaan we maar eens binnen kijken. Hier zien we overwegend  eettentjes en dan vooral buitenlands eten. Ik zag bordjes Fafa staan en dacht dat dat iets Fins was maar het bleek gewoon shoarma. Desondanks doen we ons tegoed aan een bord heerlijke Aziatische noodles met zalm voor weinig geld.

Hietalahden kauppahalli

Na het eten fietsen we weer verder door de stad.  Na wat gezoek op googlemaps en geslinger komen we uit bij de grotkerk Temppeliaukion kirkko. Een bijzonder bouwwerk op een heuvel in de stad uitgehouwen in de rots. Voor 3 euro mogen we naar binnen.

grotkerk helsinki
Temppeliaukion kirkko

Dan wordt het tijd om weer de kustlijn op te zoeken dus fietsen we richting het westen en komen uit bij het zeer bekende idyllische visserscafeetje Regatta. Prachtig kneuterig met veel leuke details. Zelfs het toilet is een attractie om te bezoeken. Het weer laat het toe dus strijken we neer op het terras waar de mussen ons om de oren vliegen.

Regatta

De mussen zijn zo brutaal of eigenlijk gewoon niet bang dat ze op je handen gaan zitten om wat kruimels te bemachtigen van onze met koffie met het typisch Finse pasteitje karjalan piirakka. Een soort boter eierkoek.

Dan dus alweer een culinaire break fietsen we verder. Bij Regatte steken we even de weg over om het Sibelius Monument van dichtbij te bekijken. Dit monument is gewijd aan de Finse componist Jean Sibelius en bestaat uit 600 aan elkaar gelaste buizen. Van dichtbij blijkt er toch meer detail in te zitten. Omdat uiteindelijk de componist zelf niet echt tot uiting kwam is er nog een toevoeging gedaan met zijn gezicht er op.

jean Sibelius Monument
Sibelius Monument

We pakken het fietspad weer op langs het water en klimmen hier omhoog. Bovenaan gaan we door het bos linksaf langs de woning van de president. Dan komen we uit bij een houten brug naar het eiland Seurasaari. Dit eiland is een gratis toegankelijk openluchtmuseum. Er staan allerlei soorten oude authentieke bouwwerken en het barst er van de eekhoorn. Je mag er niet met de fiets op maar het is wel erg leuk om er rond te wandelen. Je waant je even op het Finse platteland.

Het eilandje is natuurlijk een prachtig recreatief gebied, er is zelfs een strandje waar je in de zomer kunt zwemmen.

Na deze rondwandeling wordt het tijd weer terug richting de stad te gaan. We fietsen dan binnendoor naar het Olympisch Stadion. Het stadion wordt op dat moment druk verbouwd zodat we het niet van dichtbij kunnen bekijken. We fietsen door langs de Finlandia hal op, het Finse congres en evenementen gebouw. Architectonisch wordt het aangeprezen maar ik ben niet onder de indruk dus fietsen we door naar de fietsenmaker en droppen onze fietsen.

Na nog wat winkels bezocht te hebben lopen we ‘s avonds weer terug naar de boot. We lopen langs het openbare zwembad op waar je gewoon lekker buiten kunt zwemmen. Er staat hier ook een groot reuzenrad, Sky Wheel Helsinki,  voor de liefhebbers.

Het openbaar zwembad.

Terug op de boot duiken we onder de bar in en genieten van een pot bier de karaoke. Om 23.00h zijn we weer terug in Tallinn.