Rondreis Scandinavie 2007

Denemarken

Donderdag , 9 augustus

We sliepen dit keer op dek 4, 4 dekken lager dan op de heenreis. Het zal ook wel aan het type boot liggen maar het geluid van de motor was erg goed te horen. Zo ook de trillingen. Desondanks hebben we toch goed geslapen. Rond 6.30 worden we wakker. Als ik naar buiten kijk zie ik zeemist. We pakken onze spullen in zodat we nog wat tijd hebben voor iets te eten. Om 7.30 meert de boot al aan in Frederikhavn. Na een haastig broodje gaan we naar de auto waarna we vrij snel op de weg naar het zuiden zitten. De zeemist is zo goed als weg.

Kaartje rondreis
De route

Sæby

De bestemming van vandaag heet Kolding. Daar waar de meeste medepassagiers direct naar huis toe rijden gaan wij bij de eerste afslag richting Sæby.  Het motto luid “Nu we er toch zijn …” Sæby is een lieflijk stadje wat Hollands aan doen.

Scandinavie_2007_030
Kolding

Allen de de kleuren van de huizen zijn wat zachter. We pinnen gauw want we moeten wederom met een andere valuta bestalen.

Dan zakken we langzaam af langs de kust op richting het zuiden. Echt spectaculair is het niet maar de rust, de lege wegen heeft ook wel wat. Bij Hals nemen we het veerpondje en rijden verder richting Hadsund en Randers. Hier pakken we de snelweg op richting Kolding. Ik had verwacht dat het hier erg rustig zou zijn maar er is toch veel verkeer op de weg.

Als we bij Kolding zijn gaan we naar Kolding Citycamp. Strategisch gekozen vanwege de ligging t.o.v. de autobaan en Legoland. Kwalitatief is de camping echt waardloos. Het hutje is vies , goor, oud. Het skeltertjes voor de kids zijn kapot en gevaarlijk. Ik doe mijn beklach maar vind weinig gehoor bij de Nederlandse baliemedewerkster. Ze willen nog wel een keer er doorheen poetsen. Ze weten wel hoe het hoort te zijn want het nieuwe sanitairgebouw is perfect maar wordt ook niet onderhouden.

Goed genoeg geërgerd, we krijgen bij de camping zwemkaartjes voor het mooie binnen bad en ondanks het warme weer gaan we niet naar ze maar naar het zwembad. Later bleek dit toch een goede keuze te zijn vanwege de koude zeewind. We sluiten met de kinderen het compromis dat we eerst door de stad gaan wandelen en dan gaan zwemmen. Voor iedereen wat wils. De stad is verassend mooi, zo ook het zwembad. De kinderen genieten.

Legoland

De volgende dag is het Luc (of eigenlijk mijn) grote dag. We gaan naar Legoland. Bij het binnenrijden van Billund zien we al reuze Legostenen, liggen erg leuk. Het is schitterend weer. We waren bang dat net deze ene dag van de vakantie dat je toch wel mooi weer nodig hebt zou veregenen, maar nee 25 graden. Voor nog geen 100 euro zijn we binnen en lopen meteen tegen een soort Madurodam aan. Onze Luc flipt helemaal, zoveel indrukken, bewegende auto, boten, vliegtuigen noem maar op. Amsterdam is voor een deel met meer dan 2 miljoen blokken na gebouwd. Er rijd een treintje gemaakt van mega lego blokken. Verder zijn er rond dit “Madurodam” veel gewonen pretpark attracties gebouwd met een lego thema. Ik zal hier verder niet te veel over uitwijden maar zeker voor kids is Legoland echt een toppertje.

Scandinavie_2007_031
Legoland, Amsterdam

Na deze prachtige dag rijden we terug naar de camping waar het al een paar uurtjes schijnt te regenen. We hadden de donkere lucht wel aan zien komen maar dat het 30km verderop zoveel slechter was…

Naar huis

De volgende dagen pakken we voor de laatste keer de auto in en rijden op huis aan. Het weer verslechterd en als we Duitsland inrijden zelfs dramatisch. Er schijnen door de regen van vandaag en gisteren dorpen ondergelopen te zijn. Het is erg druk op de weg. We rijden gelukkig aan de goede kant want vanaf het Ostsee Kanaal tot Hamburg staat alles vast, zo ook nog eens aan de andere kant van Hamburg. Conclusie, als we weer gaan, in ieder geval niet op een zaterdag. Voorbij Bremen wordt het rustiger en rond 16.oo uur zijn we weer heelhuids thuis….

Twee jaar later maken we weer en rondreis, dan een oets groter rondje.