Zuidkust IJsland – Roadtrip

Dag 3: Van gletsjermeren naar Stokksness

Het was behoorlijk koud in de tent vannacht. Niet gek natuurlijk met zoveel ijs in de buurt. Maar de zon scheen om 3.30h alweer tegen de bergen aan dus tegen de tijd dat ik opstond was het alweer wat warmer. Ik breek direct de tent af, stop de spullen in de auto en loop vanuit de camping naar de Skaftafellsjökull gletsjer. Daarna wil ik weer verder naar het oosten rijden.

Route dag 3

Skaftafellsjökull

Het is nog heerlijk vroeg in de ochtend en ik ben de eerste die richting de gletsjer wandelt. Het is ongeveer 1,5 kilometer lopen. Eenmaal aangekomen prijs ik me gelukkig deze bijzondere plek met niemand te hoeven delen. Ik zoek een plekje op de grond en maak een mooie vlucht met de drone. Alhoewel het verboden is had ik hiervoor toestemming gevraagd en het officieel zwart op wit gekregen.

Skaftafellsjökull drone

Na mijn bezoek aan de gletsjer stap ik in de auto en rijd ik verder naar het oosten. Ik ben onder de indruk van nog veel meer gletsjers die ik onderweg zie.

Hof

En toch wonen hier mensen, hoe geïsoleerd ze vroeger ook woonden. Een voorbeeld hiervan is het dorpje Hof met zijn bijzonder kerkje, een tiental kilometers voorbij het Skatafell NP.

hof kerk ijsland
Kerkje Hof

Fjallsárlón

Vervolgens rijd ik een flink stuk verder en geniet van het spectaculaire landschap. Mijn volgende stop is Fjallsárlón, een gletsjer met een mooi gletsjermeer vol ijsblokken. De lucht is strak blauw dus dat levert mooie plaatjes op. Het was er doodstil maar na enige tijd komt er een groep aan. Bij het meer kun je namelijk met een speedboot naar de gletsjertong varen. Hiervoor moet wel eerst handmatig de vaarroute vrij van ijsblokken gemaakt worden.

Fjallsarlon ijsland gletjers

Ik eet nog even een broodje bij het restaurantje nabij de gletsjer en ga weer de weg op. Niet lang, al snel stop ik weer vanwege de mooie uitzichten en maak onderstaande foto waarbij de weg richting deze mooie gletsjer loopt… ik vind het zelf een bizar mooi plaatje.

Fjallsarlon ijsland gletjers route 1
Route 1 – Fjallsárlón

Jökulsárlón en Diamond Beach

De volgende stop is bij het meest bekende gletsjermeer van IJsland, de Jökulsárlón. In het grote meer drijven grote ijsschotsen die van de gletsjers afbrokkelen en vervolgens afstromen via de smalle doorgang naar zee. Het is een toeristische hotspot met boottochten en kanotochten en inderdaad, hier toch wel aardig wat toeristen. Ook kun je er zeehonden spotten. Toen ik er was, was er een zeehond druk aan het vissen onder bij de brug.

Jökulsárlón ijsland gletjermeer
Jökulsárlón
Jökulsárlón ijsland
Jökulsárlón, spot de zeehond

Een achtervolgingsscène van James Bond in “Die Another Day” is opgenomen op het bevroren ijs van het meer.

Als dat ijs dan eenmaal is afgestroomd naar zee, spoelen veel ijsbrokken weer aan op het strand hetgeen een surrealistisch beeld geeft en de charmante naam Diamond Beach heeft gekregen.

Diamond Beach - Jökulsárlón
Diamond Beach – Jökulsárlón
Diamond Beach - Jokulsarlon

Kalfatellsstadhur

De weg is leeg en recht met af en toe wat bebouwing. Zo springt het kerkje van Kalfatellsstadhur mij in het oog wat me doet besluiten even af te draaien en het kerkje van dichtbij te aanschouwen.

Kalfatellsstadhur kerk
Kálfafellsstaður Church

En zo tour ik verder naar het oosten.

Stokksnes

Eén van de magische punten die ik zeker wilde aandoen op weg naar het oosten is Stokksnes. Hier zijn de bergen briljant, het strand glad, de duinen zwart en de foto’s die ik er van gezien had betoverend. Benieuwd of het in het echt ook zo is. Via een gravelweg langs een soort wad op kom ik bij een slagboom uit. In het café aldaar kan ik een kaartje kopen en mag ik door. Ik vind het een beetje een aanfluiting maar goed. Vreemd genoeg ligt iedereen hier door de duinen te banjeren, rijden ze met een 4×4 door het wad en heb ik de beloofde zeehonden niet gezien. Het vikingdorp heb ik niet meer bezocht maar het uiteindelijke plaatje zoals ik dat voor ogen had is wel uitgekomen. Op de foto is het wel mooier dan in het echt.

Stokksnes strand ijsland
Stokksnes spiegeling ijsland
Stokksnes

De Red Chair

Als beoogd keerpunt van mijn roadtrip had ik de Red Chair voor ogen. Deze rode stoel staat nog een tiental kilometers voorbij Stokksnes waarvoor ik eerst een tunnel door moet. De stoel is niet groter dan een echte stoel, staat ca. 20m van de weg en valt makkelijk op. Typisch dat een kunstwerk; gewoon een rode stoel midden in een verlaten landschap een beroemd en magisch kunstobject kan worden wat je in googlemaps terug vindt.

rode stoel ijsland red chair route 1
The Red Chair – Iceland

Höfn en terug naar het westen

Hierna rijd ik terug naar Höfn waar ik hapje eet en een duik neem in het openbare zwembad. Daarna begin ik aan de eerste kilometers terug richting Reykjavik.

Dag 4: Kirkjubæjarklaustur – Keflavik

Gisterenavond ben ik tot Kirkjubæjarklaustur terug gereden (zie omschrijving hiervan bij dag 3). Vandaag tour ik rustig terug richting Kelfavik. Ik maak diverse stops zoals bij de Hraungerðiskirkja.

Hraungerðiskirkja ijsland
Hraungerðiskirkja

In de middag parkeer ik in Hveragerði bij Reykjadalur om daar de Reykjadalur Hot Spring Thermal River te bezoeken. Vanaf het begin zie je al overal borrelende putten waar stoom uit komt. Na 3 km  klimmen kom ik in een vallei uit waar het riviertje kabbelt en een voor mij te hete temperatuur heeft van boven de 40 graden. Er zijn diverse voorzieningen gemaakt om het baden makkelijker te maken.

Reykjadalur hot spring thermaal
Reykjadalur Hot Spring Thermal River

Hierna vervolg ik mijn reis naar het uiterste westpuntje van het schiereiland Kelfavik waar een camping zou zijn. Die is er ook maar er staat niemand en het waait er heel hard. Niet ideaal om te kamperen.

vuurtoren Gjögurtá
Vitinn í Gjögurtá

Omdat ik toch al vroeg in de ochtend naar het vliegveld moet besluit ik dan toch om een hotel te boeken in het stille verlaten Keflavik…

En zo vloog ik de volgende dag weer terug naar Nederland na een korte, pittige, mooie en indrukwekkende roadtrip. Ik had ca. 1000 km gereden en 88km gelopen!