IJsland – De Laugavegur

Op naar Pórsmörk

De volgende ochtend gaat een gejuich over de camping als de zon achter de berg uit komt. We eten en pakken snel onze tent op en gaan op pad. Het traject kenmerkt zich door de indrukwekkende uitzichten op de Mýrdalsjökull en de beruchte Eyjafjällajökull.

Mýrdalsjökull
Weer op pad met de Mýrdalsjökull aan de horizon.

Na enkele kilometers is er een bruggetje over een nauwe kloof gevolgd door een stuk waar je je aan kettingen in balans kunt houden. We stappen stevig door en zien steeds meer verse as liggen van de laatste uitbarsting van de Eyjafjallajökull. We hebben weer mooie vergezichten tot we uiteindlijk weer bij een flinke rivieroversteek komen waar de schoen weer uit moeten. Hier beginnen ook de eerste boompjes want in deze redelijk beschutte streek liggen één van de zeldzame stukjes bos van IJsland.

ijsland3_012
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Na 16 km komen we uiteindelijk aan in Pórsmörk, gelegen aan de voet van die Eyjafjallajökull vulkaan. We gooien de rugzak af en doen ons tegoed in het restaurantje waar ook dagjesmensen komen. Het wachten is nu op de bus terug naar Reykjavik. Voordat we weer met de bus op de ring zitten maken we nog 1 zeer spectaculaire rivieroversteek en stoppen we nog kort bij de Seljafoss waterval.

Met wat vertragingen komen we aan in Reykjavik waar we weer richting de camping gaan.

‘s Avonds gaan we de stad in en genieten van een paar stevige potten bier.
Video van dag 3

De volgende morgen is het stralend weer. We gaan eerst eens even lekker in het naastgelegen zwembad onderuit. Heerlijke warme baden in alle soorten en maten en de zon schijnt fel. Het zwemmen is nota bene goedkoper dan een douchemuntje op de camping. Dan pakken we de boel in en gaan naar het busstation. Van hieruit lopen we naar de kenmerkende Hallgrimskirkja. We gaan natuurlijk de toren voor het prachtige uitzicht voordat we echt richting het vliegveld moeten…

Kleine note: met een samenvatting van dit verslag heb ik een half jaar later een reis naar Zuid Afrika gewonnen via Reiskrantreporter.nl!