Wandelparadijs de Saksische Schweiz

Wandeling 2: Van Schrammstein naar Kuhstall

Na een koude nacht hangt er een dunne laag mist over de Elbe. Het belooft weer een mooie dag te worden met iets meer wolkensluiers. We ontbijten en maken ons klaar voor de wandeltocht van vandaag.

Mist over de Elbe

Het is de bedoeling dat we vandaag een aantal hoogtepunten in 1 wandeling doen met als startpunt Bad Schandau en eindpunt de Kuhstall en dan met het historisch trammetje terug naar Bad Schandau. Op naar Bad Schandau dus, we kunnen er de hele dag voor 5 euro parkeren langs de Elbe.

Onze route: meer info onderaan

Bad Schandau is architectonisch gezien niet bijzonder. Het is wel een belangrijke knooppunt allerlei dagtochten. Ook kun je er genieten van thermaalbaden. Voor ons geen thermaalbad want de dame aan de receptie had het te druk met zichzelf en maakte geen tijd vrij ons te woord te staan, jammer.

Historischer Personenaufzug

We liepen dus naar het startpunt van de hike, de “historischer personenaufzug seit 1906”. Deze personenlift is een leuke manier om de eerste 50 meter klim over slaan. Het kost 1,80 euro per ritje. De lift is overigens het kleine broertje van de 150m hoge Hammetswand lift in Zwitserland.

Personenaufzug Bad Schandau
Historischer Personenaufzug Bad Schandau

Na de lift moeten we als nog te voet verder omhoog tot we bij de teleurstellende skywalk komen. Een mooie springplank maar door de bomen was het uitzicht wel heel erg mager.

Skywalk Bad Schandau

We vervolgen de Ostrauer Ring met prachtige historische gebouwen en krijgen even later voor het eerst zicht op de Schrammsteiner Felzen. Voordat we aan de klim beginnen moeten we wel eerst afdalen naar de weg Zahnsgrund en deze oversteken.

Blik op de Schrammstein

Vanaf de Zahnsgrund gaat het vanaf 107+ via de Lattengrund flink omhoog, voornamelijk via trappen. Direct lopen we al tussen de mooie rotswanden. Nadat we dik 100 meter geklommen zijn vlakt het pad af.

Even later haakt een ander wandelpad aan op de route en lijkt het wel of er een hele buslading losgelaten is en ons nu voor de voeten loopt. Het is nog net geen hakken trappen. We lopen een stuk op 215 meter hoogte door waarna we uiteindelijk bij de finaleklim richting de Schrammsteinfels uitkomen. Dit pad is éénrichtingsverkeer vanwege het smalle paadje en de drukte, dus alleen vanaf de zuidzijde te beklimmen.

De Schrammstein

Via vele trappen en nauwe doorgangen gaat het pad omhoog. Het is spectaculair maar niet moeilijk. Daar waar passages lastig worden is een trap gebouwd. Zo nu en dan moeten we wachten op onze voorgangers maar het is te doen. Uiteindelijk komen we boven op een T-splitsing uit waar je rechtsaf weer kunt afdalen maar wij gaan eerst linksaf voor het prachtige uitzicht op 332m hoogte een honderd meter verderop.

Schrammstein saksische schweiz

Ook hier weer drukte maar het is nog steeds te doen. Drukte is overigens niet mijn ding, als ik de natuur in ga wil ik rust om me heen. Maar goed, boven op de top is het wel echt mooi!

Gratweg

gratweg saksische schweiz

Dan draaien we om en pakken de andere route terug (naar het zuiden). Er volgen twee zijwegen die we voorbij lopen (een afdaling naar links en een afdaling naar rechts). Veel mensen gaan hier weer naar beneden maar wij lopen verder via de Gratweg. Een erg leuk en mooi pad over smalle rotsen met links en rechts uitzicht. Het is zelfs zo krap dat een wat forsere vrouw klem kwam te zitten tussen de rotsen.

Als we op een klein plateau aankomen is het tijd voor een korte pauze.

Pauze

Breite Kluft-Wand

Hierna volgen we Schrammsteinweg verder naar het zuiden, het pad is weer vlakker en beter beloopbaar. We komen uit bij een volgend hoogtepunt, de Breite Kluft-Wand. Dit is een soort rotsplateau met een mooi panorama. Veel mensen gaan hier even zitten genieten en pauzeren.

Wij vervolgen onze weg richting de Carolafels en de Affenstein. Het pad slingert enkele kilometers op gelijke hoogte rondom de rotswanden. Het is ook een stuk rustiger geworden. We kunnen even lekker doorstappen. Uiteindelijk komen we bij een natuurlijke brug uit met een boom met een bizarre wortelpartij. Tijd voor een foto dus.

Carolafels

We moeten de navigatie goed in de gaten om het juiste pad rechtsaf te kiezen richting de Carolafels. Na drie keer linksaf komen we na een korte klim op dit rotsplateau uit. Een prachtige plek met een indrukwekkend uitzicht.

Uitzicht vanaf de Carolafels

We vervolgens ons pad en laten de de populaire kloof, de “Wilde Höle” links liggen. Aanvankelijk wilden we hier eerst afdalen en dan een stuk verderop via de Zwillingstiege weer terug omhoog maar de beentjes willen al niet meer zo goed dus blijven we het pad op hoogte volgen richting de Affenstein en Bloßstock.

Het pad is echter niet meer zo comfortabel. We moeten via over en onder rotspartijen klimmen en kruipen. Het is mooi maar het kost wel de nodige tijd en energie. Uiteindelijk besluiten eerder af te dalen en beneden de Konigsweg richting oost te volgen. Daarna slaan we links af de Fremdenweg in die ons naar de Kuhstall voert.

Kuhstall

De beklimming naar de Kuhstall is wederom spectaculair en brengt ons uiteindelijk naar een restaurant en het grote gat in de rotswand.  De Kuhstall zelf is de grote doorgang in de 337 meter hoge Neuer Wildenstein. Het dank zijn naam aan het feit dat de bevolking hier hun vee verstopte voor de aanstormende Zweedse troepen tijdens de Dertigjarige oorlog.

Kuhstall Saksische Schweiz

Als je er doorheen loopt kom je op een mooie panoramaplek uit waar we constateren dat bijna 80% van het naaldbos dood is. De boomschors is aangevreten door de letterzetter schorskever die door de aanhoudende droogte erg schadelijk is.

Uitzicht Kuhstall – veel dode bomen

Links van het gat kun je nog een klein rondje maken via de Himmelsleiter. Door een erg nauwe rotsspleet is een metalen trap aangebracht zodat je helemaal omhoog kunt. Let op, het is éénrichtingsverkeer dus je moet via de achterzijde weer terug.

Himmelsleiter

Kirnitzschtalbahn

Na de Kuhstall, drinken we wat bij de Bergwirtschaft Am Kuhstall en dalen dan af naar Kirnitzsch vallei. Hier kun je nog de teleurstellende kleine Lichtenhainer waterval bezoeken maar die moeite hebben wij niet genomen. In het dal nemen wij de leuke authentieke Kirnitzschtalbahn terug naar Bad Schandau. De Kirnitzschtalbahn is een ouderwets trammetje dat hier al sinds 1898 toeristen tussen Bad Schandau en de Lichtenhainer Wasserfall vervoert.

Uiteindelijk komen we terug in Bad Schandau. De totale wandeling was 20km lang en de tramrit 8km (6 euro). Download hier de gpx file:

Route GPX Bad Schandau – Schrammstein – Carolafels – Kuhstall (285 downloads )

of kijk op Wikiloc

Video:

Meer Saksische Schweiz:

• Lilienstein: Bij Konigstein ligt aan de andere zijde van de Elbe een hoge rotsformatie, de Lilienstein. Een klim van 200 m brengt je naar het uitzichtpunt met een markante spar en uitzicht over de Elbe.
  • Pfaffenstein: Even ten zuiden van Köningstein ligt een hoge rotsformatie waar je een leuke kleine wandeling kunt maken. Als markante plek geld de Barbarine, de naald aan de zuidzijde.
  • Festung Königstein: Een van de grootste forten van Duitsland ligt even onder Königstein
  • Pirna: Bezoek het historische centrum van het stadje Pirna
  • Breng een bezoek aan Dresden, lees hier mijn verslag.
  • Tsjechië: steek even de grens over bij Schmilka, wandel door de Kamenice Kloof bij Hřensko en bezoek de grote natuurlijke boog Pravčická brána