Riga, Letland

Riga, de hoofdstad van Letland gelegen aan de Dvina. Hanzestad en schakel tussen Rusland, West-Europa en Scandinavië. Al deze invloeden zijn in de oude binnenstad duidelijk terug te vinden in de cultuur en vele bouwstijlen zoals Art Nouveau en Jugendstil. Riga wordt dan ook geroemd om zijn prachtige oude Unesco beschermde binnenstad. Tijd voor een bezoek dus, wij maakten een stadswandeling en een fietstocht.

St. Peterskerk en het Zwarthoofdenhuis

Met pasen 2015 vertrekken we in de avond met het hele gezin richting Riga. Het is voor de kinderen de eerste keer in een vliegtuig dus best wel even spannend. Gelukkig is het nog niet donker en maar half bewolkt als we vertrekken dus valt er wat te kijken. Op het moment dat het vliegtuig boven de wolken uitstijgt vallen de mondjes open. Het blijft een prachtige wereld daar boven.

Na een goede 2 uur vliegen landen we in een regenachtig en donker Riga. Met een taxi laten we ons naar het Hotel Radi Un Draugiaan de Mārstaļu iela in het hartje van Riga afzetten. We droppen onze koffers en gaan op dit al wat late uur nog even de stad in voor een snelle hap, dat wordt dan de Big M.

De volgende ochtend

We staan op en genieten van een fantastisch ontbijt. Helaas regent het. We hebben geen plu’s mee dus eerst even maar twee paraplu’s scoren want wij willen vandaag de natuurlijk de stad verkennen. We wandelen eerst naar de 123m hoge St. Peterskerk. Hier gaan we met een lift de torenspits in waar we in de kou genieten van een prachtig uitzicht over de stad en de rivier Westelijke Dvina. Voor de kerk staat een bronzen beeldje van de Bremer Stadsmuzikanten geschonken door de stad Bremen als teken van verbondenheid als Hanzestad.

Van de St. Peterskerk is het maar een klein stukje richting het Raadhuisplein waar zich het markante Zwarthoofdenhuis bevindt. Deze panden zijn in de oorlog vernield maar volledig herbouwd.

Vanaf het Raadhuisplein lopen we via de achterzijde van de Dom, de Palasta iela, naar het Domplein. Omdat het vroeg is, is het hier nog rustig. Later op de dag is er veel meer leven. We slaan dan ook meteen links af en lopen via de Pils iela riching de Virgin of Anguish Kerk naar de rivier. Hier staat in een glazen vitrinekast het beeld van de Grote Christoffel. Aan de rivier hebben we mooi uitzicht op de Vansu tuibrug met aan de overzijde een aantal moderne gebouwen. Het is winderig en koud dus we blijven niet te lang aan het water en draaien weer om de stad in.

SONY DSC
De Grote Christoffel en de Vansu brug

We lopen naar de Pils Laukum waar het oude slot staat. Even verderop komen wij bij de Drie Gebroeders uit. Drie mooie gevelpandjes. Dan gaan we via de St. Jacobskerk naar de Zweedse Poort. Op zich niet bijzonder ware het niet dat het verhaal gaat dat een meisje hier stiekem afsprak met een Zweedse soldaat. Toen men daar achter kwam heeft men het meisje hier ingemetseld. ‘s Nachts zou je het meisje moeten kunnen horen huilen. Nu is de poort een plek om als verliefd stel je geluk te beklinken.

Als we door de poort gaan komen we uit bij de oude Kazerne. Hierin zitten nu allerlei winkeltjes gevestigd. Aan het eind van de kazerne staat de Kruittoren. Hierin zit tegenwoordig het Oorlogsmuseum. Dan lopen we richting het Luviplein, een gezellig plein met terrasjes en een paar grote winkels. Ook het kattenhuis (kat op dak) en het oude houten gildehuis mogen er wezen.

We drinken wat op het overdekte terras aan het Luviplein. Daarna gaan we richting het Bastejkalna park waar zich het Pilsenas Kanaal doorheen slingert. We gaan links het park in waar we bij de slotjesbrug uitkomen. Duizenden slotjes aangebracht door verliefde paartjes zitten er aan het bruggetje. Het park is ook na de winter nog een mooie rustige plek in de stad.

Via het park komen we uit bij het congrescentrum aan de Kalpaka bulvāris. Hier staat een mini-pyramide en daarachter weer het Kronvalda park vol beelden. De fontijnen staan helaas nog droog. Uiteindeljik komen we uit bij de Elizabetes iela. Hier op de hoek met de Kronvalda parks eten we eerst een hapje. We zitten nu aan de rand van de wijk met de prachtige Art Nouveau gebouwen. Na het eten lopen we dan ook meteen de Alberta iela in. Hier staan de mooiste gebouwen. Maar gaan we aan het einde rechts en weer links de Elizabeth iela in dan staan er overal wel hele mooie gebouwen.

Als we een stuk doorlopen komen we vanzelf bij de Esplanāde uit. Weer een park met als hoogtepunt de prachtige orthodoxe Geboorte van Christus-kathedraal. het is een prachtig gebouw met veel detail en gouden smuk binnen. Het schijnt de grootste Orthodoxe kathedraal van de baltische staten te zijn. Hier ademt het ook meteen de russische sferen. We zien dat het geloof bij een aantal bezoekers erg diep zit.

Vanaf de kathedraal lopen we weer naar het oude centrum en komen we uit bij het 42m hoge vrijheidsmonument. Dit is een belangrijke plek in de stad maar de bewakers zijn er niet te bekennen. Daarna duiken we nog wat winkeltjes in en sluiten de avond af met een heerlijk etentje.

Nog een dag

Vanavond moeten we weer naar huis maar voor die tijd heb ik toch nog wat op het programma staan. Ik wil net iets meer zien van Letland dan het met subsidies opgelapte centrum. We huren dus een paar fietsen en gaan op pad. Van de verhuurder hebben we een kaartje met een route meegekregen en die sluit wel aan bij wat we willen. Een beetje speurtochtgevoel krijg ik er van.

Allereerst steken we de rivier over via de Vansu tuibrug en gaan onderaan rechts de Kipsala buurt in. Hier staan nog mooie oude houten huisjes. De gladde keien zijn wel niet echt ideaal om te fietsen maar toch. Dan duiken we verder de wijk in. We passeren een prachtige Orthodoxe kerk in blauw, houten huisjes en saaie typische oostblok woonkolossen. Het is erg leuk maar wel koud op de fiets.

Uiteindelijk komen we in het Uzvaras Park  waar het kollossale Victorial Monument van het Russische Leger staat. Een echt souvenier uit het russische tijdperk. Vervolgen we de weg richting de rivier en komen uit bij het spoorwegmuseum waar een aantal mooie oude locs te bewonderen zijn. Ook hier is de Sovjet invloed zichtbaar. Even verderop ligt het ultra moderne gebouw van de Nationale Bibliotheek. We stoppen voor een fotootje maar de kou begint nu echt in de tenen te kruipen. Snel dus weer naar de oude stad, op zoek naar een bak koffie. Daarna leveren we de fietsen in.

• Het Russische Monument is 23/8/2022 gesloopt als gevolg van de oorlog in Oekraine.

Tja wat rest er nog? De markthallen achter het station natuurlijk. Hier in deze oude Zeppelinfabriek kom je het echte armere Riga tegen. Verbitterde mensen door kou en armoede struinen deze hallen af. Hier staat de fles wodka onder de toonbank. Hier zijn alle producten voor het dagelijks leven te koop. Maar ook zalm en kaviaar is er in overvloed.

Als we via deze markhallen verder doorlopen, komen we in de oude russische wijk uit die voor de oorlog vooral door duizenden joden bewoond werd. Hier zien we toch een heel ander Riga. Saaie gebouwen en armoede.

Groots is het gebouw van het academie van Science en een triest hoogtepunt is hier de oude vernielde synnagoge waar in de Tweede Wereldoorlog joden levend in verbrand zijn. Een indrukwekkend monument hierover voorzien van een persoonlijk geschreven duitse excuusbrief. Dit maakte diepe indruk op de kinderen.

Tijd om terug te gaan richting het hotel. Koffers pakken, taxi bellen en dan helaas weer op weg naar het vliegveld. We kijken terug op 2 mooie dagen waarin we veel gezien hebben en bijzondere indrukken hebben opgedaan.