Nieuw Zeeland

Dinsdag 6-4-1993 Wellington (regen)

Na donderdagavond nog eens goed uit geweest te zijn en nog even een geintje uitgehaald te hebben met het bordje op de WC deur, werd ik ’s ochtends gewekt door een ruzie die Ton hierover had met de Israëlische griet die verre van een gevoel voor humor had. Ze werd namelijk door iedereen uitgelachen dat ze zich aan het bordje geërgerd had en zich hier over beklaagd had bij de baas. Maar goed, Ton zat haar al scheldend in zijn onderbroek achterna waarna we ze ook niet meer gezien hadden.

Vrijdag ‘s avonds hadden we de boel ingepakt en zijn we weer naar Ad vertrokken. Onze bedoeling was zondag daar te vertrekken maar door slecht weer en weinig verkeer zijn we er op maandag maar vandoor gegaan. We hebben twee dagen bij Ad liggen vervelen want die moest het weekend werken. Met veel moeite zijn we ’s maandags naar Picton gelift. Vlak voor het donker stonden we in Havelock om vervolgens door een auto opgepikt te worden die uit de richting Picton kwam. We gingen namelijk via Blenheim. Vervolgens bleek dat de eerste ferry pas om 22.30 vertrok dus waren we  om 2.00 ’s ochtends goed en wel in Wellington. De rest van de nacht hebben we maar voor een kerk tegenover het parlementsgebouw doorgebracht. Aangezien we vanavond bij Charles (uit Beunos Aires) langs willen gaan hangen we nu al de hele dag in de stad rond.

Zondagavond hadden we nog eens goed thuis gegeten. Ad moest er wel 25 km voor op en neer rijden maar goed.

Goede vrijdag 9-4-1993 Rotorua (regen/onweer)

Dinsdag

We dachten dus even bij Charles langs te gaan in Wellington, maar wat bleek, hij woonde ruim 100km buiten Wellington in Carterton. Dit plaatjes lag wel op de route maar om ons even op te pikken …. We hebben toen maar de trein naar Upper Hut gepakt wat nog zo’n 75km van hem af is en hem toen opgebeld.

eenlivingtruck
Charles voor zijn living truck

Het was al donker dus verder liften ging niet meer en de trein was te duur. We moesten 1,5 uur wachtten voordat Charles er was. De weg naar Carterton is erg mooi maar omdat het donker was kregen we hier niet veel van mee. Charles had een erg oud model VW busje, omgebouwd tot een soort camper als vervoer en hij woonde in een “living truck” ofwel een vrachtwagen met daarop een huisje getimmerd. Deze living truck stond ergens flink achteraf langs een beekje geparkeerd; geen elektriciteit, telefoon of waterleiding. Erg primitief maar wel leuk. Wij sliepen in de schuur van de buurman die net zoveel voorzieningen had. Het ergste was de koude douche.

Woensdag

Eerst een flink uitgeslapen tot 11.30 na de beroerde nacht in Wellington. We hebben de hele dag een beetje in z’n truck zitten lezen. Nadat Charles goed voor ons gekookt had zijn we met een stel wat wezen drinken.

Hastings en Napier

Donderdag: Na een ontbijtje zijn we ’s ochtends voor 8’ten door Charles op de weg nar Napier gedropt. Na een paar snelle liften waren we al via Woodville in Hastings. Hier hebben we wat rondgelopen en zoals elke NZ’se stad niet echt bijzonder. Wederom zijn we na 2 snelle liften naar Napier gegaan. Dit was wel een leuk stadje. Een aardige boulevard aan zee en een mooie winkelpromenade. Van Napier uit wilden we eigenlijk via Wairoa naar Rotorua gaan maar omdat we hoorden dat deze weg grotendeels onverhard met weinig verkeer is besloten we maar via Taupo naar Rotorua te gaan.

Diezelfde dag kregen we rond 15.30h een lift naar Taupo. De weg was schitterend. Erg veel “native”bos ofwel oorspronkelijk bos want hier groeien honderden vierkante kilometers bos voor de houtindustrie (aangelegd bos dus). Aangezien we al eerder in Taupo geweest zijn , zijn we weer op ons oude bekende stekkie gaan kamperen. Balen dat het al om 18.30 donker was, we lagen dus vroeg op bed.

Rotorua

Vrijdag: Om een uur of 9.30 richting Rotorua proberen te liften. Alles zat tegen. Geen goede liftspot te vinden, veel andere lifters en veel vakantieverkeer (volle auto’s) op de weg. Om 12.00 hadden we nog geen lift en besloten we maar een bakkie koffie te gaan drinken. Toen we al liftend terug liepen richting een liftspot kregen we een lift halverwege en snel een 2e tot Rotorua. Ook deze weg was erg mooi. Wel veel aangelegd bos. De laatste 30km waren overal al de thermische activiteiten van dit gebied te zien. Veel borrelende meertjes en modderpoelen langs de weg. Door de zwavel tinkt Rotorua overal naar rotte eieren. Overal borrelt de grond. Zo ook op de camping waar we vloerverwarming hebben. Achter onze tent borrelt het water in een sloot.

Er zijn hier fantastische geisers waarvan we er morgen enkele willen bezoeken. Vanavond zijn we even de stad ingelopen om wat te eten. Toen we er eenmaal waren begon het ontzettend te regenen en onweren. Alle straten stonden blank en ook wij hielden onze kleren niet echt droog toen we naar de camping terug liepen. Maar hopen dat we het vanavond een beetje droog kunnen houden.

Zondag 11-4-1993 Rotorua 19.00h

En zeker houden we het ’s nachts droog gehouden, al vielen er nog wel wat buitjes. Gisterenmorgen zijn we te voet op pad gegaan. Eerst door het park gelopen met de kokende vijvers en modder. Via het centrum zijn we daarna naar het Whakarewarewa Thermal Reserve gegaan. Dit park bevat o.a. veel Maori cultuur waaronder een dorp. Verder was de zeldzame kiwivogel te bewonderen.

Maar het meest indrukwekkend was wel de Pokutei Geisers. Deze Geiser kan wel 30m hoog spuiten. Toen wij er waren spoot hij zo’n 15m.

Wat ook erg mooi was, waren alle houten beelden van de Maori’s. Daarna zijn we nog op een soort braderie wezen kijken in het centrum en hebben we 12 noodle maaltijden a fl 0,20 per stuk gekocht.

Vandaag was het prachtig weer. We zijn even de stad ingelopen maar verder hebben we maar wat liggen vervelen. We balen ervan dat we weinig geld hebben en alles lowbudget moeten doen. Er zijn zat dingen te zien en te doen maar overal hangt een fors prijskaartje aan. Morgen vertrekken we richting Tauranga. Een nadeel van het mooie zonnige weer is dat het ’s avonds nogal fors afkoelt tot een graad of 5, maar ja, we hebben een verwarmde ondergrond.

Tauranga

Tauranga 13-4-1993 Dinsdag 13.00 zonnig.

kiwis
En dan de kiwi’s

Gisteren moeizaam richting Tauranga gelift. Omdat het Paasmaandag was, was er veel “weekendvakantietoeristenuitstapjesverkeer” op de weg, ofwel volle auto’s. In Tauranga hebben we het Nieuw Zealands / Engels stel opgebeld die in Posadas (Argentinië) hebben ontmoet. Toevallig waren ze thuis en konden we er overnachten en mee eten. Vanmorgen zijn we met de vader van Jenny op pad gegaan om in een tijgebied een jachthut / platform te timmeren zodat hij daar eenden kan gaan schieten. Dat viel niet mee want we stonden tot aan de knieën in de modder, een soort wadlopen dus. Vanmiddag gaan we met Jenny en Gary op pad. Morgen gaan we naar Auckland om daar 2 nachten te kamperen.

Mount_Maunganui
Mt. Maunganui

17.30 Vanmiddag zijn naar Mt. Maunganui gegaan. Mt. Maunganui is een plaatsje wat op een landtong ligt aan een baai. Aan het eind van de landtong ligt een oude vulkaan van zo’n 232m hoog die we beklommen hebben. Op de top hadden we prachtig uitzicht. Het plaatsje is ook erg mooi. Een prachtig strand met hoge golven en surfers.

16-4-1993 Auckland Airport

Woensdag, na 3 uurtjes wachtten en een bak koffie bezorgd door Jenny’s vader kregen we dan toch een gezellige lift direct naar een camping in Auckland. We een dure camping, zonder TV room dus vroeg naar bed.

Donderdag hebben we de hele dag in Auckland rond geslenterd. Een nieuwe handdoek gekocht en 2 CD’tjes die hier erg goedkoop waren. Eén CD van Canned Heat, zal me met het nummer “Back on the road again” aan de Westcoast Expres herinneren. We hebben op de Chinese Markt gegeten en zijn toen terug gelopen. We zitten nu op het vliegveld te wachten voor de vlucht naar Nouméa, de hoofdstad van Nieuw Caledonië.