Corsica

Het zuidwesten

Sartène en de Golf van Valinco

Als je vanuit Bonifacio westelijk rijdt over de N196 kom als eerste uit bij de Roche de Lion ofwel een rots die op een leeuw lijkt. Voor een blik op de leeuw kun je parkeren bij Casa di Roccapina. Tevens zie je ook het zeer verleidelijke idyllische witte strand van Plage de Roccapina. Als je bij de parkeerplaats naar beneden loopt zie je allerlei vreemd gevormde rotsen. Voor een bezoek aan de plage zul je twee kilometer verderop bij Auberge Coralli linksaf moeten slaan waarna je via een onverharde weg na 2,6km bij het strand uit komt. Vanaf het strand kun je de Tour Génoise du Lion De Roccapina beklimmen vanwaar je een prachtig panorama hebt over het strand en het erachter gelegen grotere Plage De Erbaju. De weg richting Sartène gaat door een wisselend landschap.

Sartène

Vervolgens kom je bij één van de oudste stadjes uit van Corsica; Sartène. Het is een leuk stadje met smalle straatjes, winkeltjes, een leuk kerkje en een plein.

Net ten zuiden van Sartène kun je over de D46 naar het zuid westelijke en één van de meest afgelegen plekken van de Corisica; de regio Tizzano. Wij zijn hier nog niet geweest.   Na Sartène kom je via de N196 al snel uit bij Propiano en de Golf van Valinco.

Golf van Valinco

Bij Propiano gaan we eerst linksaf en volgen 12 km de zuidelijke kustlijn van de Golf van Valinco tot aan Campomoro.

Campomoro

Wij verbleven in Campomoro op Camping Vallée Roseau op loopafstand van het strand.

Campomoro heeft een mooie Genuese toren gelegen op het Punta di Campomoro de toren is gratis te bezichtigen. Rondom de Punta bevinden zich vreemde rotsvormen. Campomoro zelf heeft een leuk strand, vele duik- en watersportmogelijkheden maar heeft een groot parkeerprobleem in het hoogseizoen.

Propiano

Terug in Propiano; Propiano is een echt stadje met een regiofunctie. Alle voorzieningen zijn er aanwezig en een serieuze haven. Mooi is het niet maar er is wel bedrijvigheid. Uiteraard lopen we wel even naar het leuke vuurtorentje, de Phare de Propiano.

De vuurtoren van Propiano

De pier waarop de vuurtoren staat scheidt de haven van het strand Plage de Lido.

Plage de Lido in Propiano

Een beetje buiten het centrum ligt de Notre Dame di Misericorde.

Als we de noordelijke kustlijn van de Golf van Valinco volgen komen we langs een aantal campings gelegen aan met mooie stranden en een rits (vakantie-)huizen. Daarna komen we uit bij de monding van de rivier de Taravo. Hier rijden we even een stukje het binnenland in naar Filitosa.

Filitosa

Bij Filitosa duiken we 8000 jaar de geschiedenis in van Corsica want hier hadden zich al heel vroeg mensen gevestigd in een nederzetting. Er zijn diverse vondsten gedaan zoals speerpunten en vazen, maar de belangrijkste overblijfselen zijn de Menhirs (megalieten). Menhirs zijn een soort beelden die een persoon/krijger uitbeelden. De beelden hebben een soort raadselachtige uitstraling. Na de betaling van de entree en de aanschaf van een Engelstalig gidsje lopen we een uur rond over het terrein en bezoeken even het museumpje.

Menhirs kom je op meerdere plekken in Europa tegen. Vooral in noordwest Frankrijk.

Porto Pollo

Daarna rijden we weer richting de kust en slaan Porto Pollo over. Dit is een plaatje met vele toeristische voorziening gericht op de watersport. Ook is er weer een Genuese toren. Vooral duikers kunnen hier aan hun trekken komen door bijzondere rotsen onder water.

Plage de Cupabia

Ik was meer geïnteresseerd in de Plage de Cupabia even ten westen van Porto Pollo. Ik had er namelijk mooie foto’s van gezien en was na het bezoek aan Filitosa wel toe aan een duik. We volgens eerste de D155 waarna we linksaf slaan (bord aanwezig) en over een armoedige 3km lange slechte asfaltweg afdalen naar het strand. Er is een camping, een parkeerplaats maar ook voldoende parkeergelegenheid in een aantal weilanden. Het fijne witte zandstrand is ruim 700m lang en ingesloten door rotsen en bossen. Ik vind dit een prachtige plek waar de natuur nog de baas is gebleven en slechts 1 strandtent het enige teken van civilisatie is.

Cupabia Beach

Plage Cupabia

Capu di Muru

Daar waar de Golf van Valinco over gaat in de Golf van Ajaccio bevinden we ons op Capu di Muru. Ik hou van deze plekken omdat ze vaak afgelegen, onbewoond en ruig zijn. Zo ook deze…

Kaap Muru

Volgens de Rother Wanderfüher route nr. 33 lopen we een prachtige 3 uur durende wandeling van 8 km.

Routekaartje

Bewegwijzering

We rijden hiervoor naar de D155 verder en nemen de afslag naar Cala d’Orzu / Capu di Muru. We rijden de weg een aantal km door en als de weg overgaat in onverhard volgt er direct na 50m een parkeerplaats.  Hier gaan wij te voet verder, het wijst voor zich tot we bij een splitsing komen waar we rechts aan houden. De route is overigens deels aangegeven met bordjes die de richting van de toren of kapel wijzen.

Tour di Capu di Muru

Het pad gaat wat lager door deels schaduw over een dikke kilometer naar de Tour di Capu di Muru. Dit is een prachtige Genuese toren die met een hoge trap te beklimmen is. Je komt dan in een binnenkamer met haard en kunt vervolgens door klimmen via een trap naar het dak. Het uitzicht is weergaloos.

Het uitzicht vanaf de toren.

Hierna lopen we verder en volgen de bordjes Chapelle A Madonuccia. Eerst komen we uit bij een leegstaand oud huis boven op de kaap.

Dan volgen we het pad naar rechts en daalt langzaam af naar de punt van de kaap. Hier komen we bij de kustlijn uit met mooie rotspartijen.

We vervolgen het pad naar links en zien we nog meer indrukwekkende grillige rotsen.

Uiteindelijk zien we een gebouwtje en een soort kleine kabouterhuisjes. Als we dichterbij komen dan wordt ons duidelijk wat dit allemaal is. Het gebouwtje is de Chapelle A Madonuccia en staat vol met beelden, wensen, herinneringen en allerlei andere dingen. Het is een hele bijzondere plek waar mensen herdacht worden en wensen worden gedaan. Ook in de kleine huisjes staan beeldjes en allerlei andere frutsels. Erg bijzonder.

Chapelle A Madonuccia

Kleine kapelletjes bij Chapelle A Madonuccia

Dan volgen we het pad weer verder langs de kust richting het oosten en na een klein uurtje buigt deze links stevig omhoog waarna we op een T-splitsing weer rechtsaf gaan en uiteindelijk weer uitkomen bij de parkeerplaats.

Belangrijke tip: neem voor elk uur wandelen minstens 0,5 liter water mee!

De snelle binnenlandse route Propiano –  Ajaccio

Vanuit Propiano kun je over de T40 binnen een uur naar Ajaccio. Je komt dan door Olmeto, een dorpje met nauwe straatjes waar het verkeer met moeite doorheen past. Stoplichten en verkeers-regelaars zorgen voor een juiste doorstroming.

Olmeto

De route gaat verder via de 583m hoge Col de Celaccia door bergen en vooral bos. We passeren het dorpje Casalabriva en Bicchisano alwaar wij een rommelmarktje aantroffen.

Eén van de uitzichtpunten onderweg.

Uiteindelijk kom je hier uit in het dal van de Prunelli en de Gravona die uitmonden in de Golf van Ajaccio.