Fietsen door Wenen

Fietsen  door Wenen: “Het kost drie dagen om alles te voet te zien, wij laten het u in 3 uur zien… op de fiets dan wel”

Dat is slogan waarmee Pedalpower in Wenen guided biketours aanbiedt. Ik hou best van wandelen maar als het makkelijker kan dan sta ik daar zeker voor open. Dus boek ik de tour en laat me verrassen want mijn verblijf in Wenen duurt slechts 2 dagen en dan wil je toch zoveel mogelijk zien.

Wenen heeft het fietsen in de stad naar een hoger plan getild. Overal in de stad kun je citybike ‘pakken’ en vele wegen zijn voorzien van vaak groene fietspaden of stroken. Er wordt voortdurend geïnvesteerd om de stad nog meer  fiets-vriendelijker te maken.

Wenen

Wenen was ooit het centrum van het grootste rijk ter wereld. De glans van de Habsburgse monarchie is overal voelbaar in de oude stad met zijn unieke architectuur. Wenen is een echte wereldstad met een rijke geschiedenis en barstens vol prachtige gebouwen. Het is de stad van Mozart en de stad van Strauss. Wenen heeft de staatsopera en natuurlijk de stad van Sisi met de vele paleizen. Kortom, tijd om eens polshoogte te gaan nemen.

Het imposante Parlementsgebouw

Aankomst

Op vrijdagmiddag 16h landen we met Easyjet op een zonnig Vienna Airport. We begeven ons meteen naar de tourist info waar we een 48 uurs Vienna pas kopen voor een goede 20 euro. Vele kortingen maar belangrijker nog, gratis openbaar vervoer. Echter, van het vliegveld tot de stadszone van Wenen is deze niet geldig dus kopen we een extra kaartje van 1,70 euro voor deze zone. Met de treindienst S7 komen we in een half uurtje aan op station Wien Mitte. Duurt dit alles je te lang dan is het mogelijk om met de snellere directe CAT verbinding naar het centrum te gaan. Deze is wel een stuk duurder.

We stappen over op de metro en gaan naar ons hotel. Snel de koffers dumpen en dan de stad in. De fietstocht staat morgen pas gepland maar we willen toch alvast indrukken opdoen en eten natuurlijk. Bij U bahn station Stephansdom stappen we uit en dan staan we ineens midden in de stad tegenover de immense Domkerk. Even een rondje om de kerk doen waarna we de Graben inlopen.

wenen_111
De Stephansdom

In de winkelstraat Graben staat de Pestzuil, een monument ter herinnering en de 2 grote pestepidemieën die stad heeft moeten ondergaan. Deze stond helaas wel deels in de steigers. Aan het einde van de straat bevinden zicht de dure merken.

Café Central

We sjouwen verder tot we bij Café Central in de Herrengasse uitkomen. Een prachtige koffiehuis geheel in stijl. Mooie zuilen, hoge plafonds, lambriseringen en zilver bestek. Onder de klanken van Für Elise, van de in Wenen begraven liggende Beethoven, live gespeeld door de pianist en onder toeziend oog van Elizabeth en Frans Josepf als schilderij aan de muur nemen we een Wiener Melange met Apfelstrudel, Zahne en vanille saus.

wenen_23
Cafe Central

Via de Herrengasse lopen we in de schemer naar de Michaelerplatz, de Hofburg, de Heldenplatz en de Staatopera. We eindigen onze wandeling bij de Nashmarkt in de Wienzeile. Hier barst het van de kleine goedkope restaurantjes. Met een grote schnitzel en een pot bier sluiten we de dag af.

Prins Eugenius van Savoye
Prins Eugen van Savoie op de Heldenplatz

En dan fietsen…

De volgende ochtend worden we om 10 uur verwacht op de Schillerplatz tegenoverstaande het monument van de dichter Friedrich Schiller. We kiezen een fiets en met een groepje van 8 personen gaan we onder leiding van de gids Marcello op pad. De eerste stop is bij het Staatsoperagebouw. We krijgen uitleg over het gebouw en het gebombardeerde Wenen in de tweede wereldoorlog.

De Staatopera

We steken de ring over en gaan richting het Mozartdenkmal in de Burggarten. Voordat we het park in fietsen begroeten we eerst Sigmund Freud op zijn sokkel waarna we bij Mozart langs gaan. Het Mozartdenkmal is een mooi standbeeld met uiteraard veel verwijzingen naar de muziek.

Vanaf de Burggarten fietsen we verder westelijk en zien links de Maria Theresiënplatz met de prachtige gebouwen met daarachter het Museumskwartier.

Wij slaan echter rechts af, gaan onder de Buitenste Burgtor door en komen op de Heldenplatz uit. Met o.a. de twee grote standbeelden  van Aartshertog Karel en prins Eugenius van Savoye en de bibliotheek in de Neue Burg.

Weer een poort verder komen we bij de Hofburg zelf uit met het grote standbeeld van Franz Joseph I. Hier bevinden zich de Spaanse Ruiterschool, het Sisimuseum, de Presidentiële Suite en de Zilverkamer. Een bezoek hieraan staat in de middag gepland maar hier toch alvast de indrukken.

Via de westzijde verlaten de Hof en fietsen langs de Volksgarten naar de Ring tot we bij het imposante Parlementsgebouw uitkomen. Prachtige beelden en zuilen sieren de voorgevel.

wenen_parlement_01Vervolgens weer een imposante gebouw, het Burgtheather en het tegenover gelegen prachtige stadhuis.

wenen_stadhuis_1

Weer een blok verderop ligt de Universiteit en even verderop vangen we een glimp op van de Votivkerk; ook mooi. We verlaten de Ring en fietsen de Schottengasse met de Schottenstift. Via de Freyung komen we uiteindelijk in het decadente hoekje van Armanie, Prada en Cartier. Prachtige beelden sieren de gevels.

wenen_cartier_111

We fietsen daarna de Brandstätte en komen bij Stephansdom uit. Wat een prachtige kerk. Later op de middag lopen we hier nog naar binnen terwijl een mis gaande is. Een koor, een orgel, veel nonnen en monniken en zowaar de Bisschop zijn aanwezig. Hier is nog even geen sprake van leegloop in de kerk.

Langs het Donaukanaal

We vervolgen de fietstocht door de Rottenturmstrasse en gaan rechtsaf de Fleischmarkt in waar we bij de “Grieks Orthodoxe kerk van de Heilige Drie-eenheid” die er qua bouwstijl uitspringt. Van hieruit fietsen we naar de Franz-Josefs-Kai die we in oostelijke richting langs het Donaukanaal volgen. Bij de Aspernbrücke steken we over en volgen het Donaukanaal nu op de noordelijke oever.

Ter hoogte van de Kurzbauergasse fietsen we omhoog en gaan linksaf het Praterpark in. Ook hier nog Jugendstielachtige bouwwerken. We stoppen even vlakbij het beroemde Reuzenrad. Hier is een complete kermis met achtbanen en draaimolens ingericht.

wenen_prater_1Het park zelf is enorm groot en bevat ook nog het Ernst-Happel Stadion (wat we niet gezien hebben). We maakte wel even een stop bij de gloednieuwe Wirtschaftuniversiteit. Hier is door diverse architecten op milieuvriendelijke wijze een geheel eigentijds complex gebouwd.

wenen_prater1_11
Wirtschaftsuniversität

We fietsen door het park weer terug naar het Donaukanaal, steken over en via een kleine omweg komen we dan uit bij het Hunderdwasserhaus. Een kunstzinnig sociaal woningbouwproject wat er door zijn typische stijl uitspringt.

wenen_hunderd1
Hunderdwasserhaus

Via de Weißgerberstraße fietsen we terug tot aan de Wienfluß. Dit riviertje volgen we tot aan het Stadspark. Hier staat het goud glimmend Johann Strauß – en het Schubert – Denkmal.

We volgen de Ring, bij de Canovagasse gaan we linksaf richting de Karlsplatz met het park en de prachtige Karlskirche met zijn bijzondere architectuur. Van hieruit fietsen langs de Wiener Secession en daarna we weer terug naar de Schillerplatz waar we van de groep afscheid nemen.

wenen_karls1
Karlskirche

Kortom, een prachtige fietstocht met inderdaad vele hoogtepunten en zoals de brochure al aangaf; kijk na de fietstocht wat je nog beter wilt leren kennen met een extra bezoek. Wij gaan dus nog even naar de Hofburg waar de de Silberkammer, de Presidentiële Suite en het Sisi museum bezoeken. Daarna sjouwen we nog wat door de winkelstraten, mensen kijken, muziek luisteren etc..

Schloss Schönbrunn

Het is zondagmorgen en alweer de laatste dag in Wenen. Om 16h vliegen we terug naar Amsterdam dus hebben we genoeg tijd om Schloss Schönbrunn te bezoeken. Het is wederom een zeer zonnige nazomerdag met 30 graden, eigenlijk net te warm.

wenen_schon21We pakken onze koffers en nemen de metro. Bij station Schönbrunn verlaten we de metro en samen met nog een hele horde toeristen lopen we richting het slot. We hebben op voorhand al digitaal kaartjes besteld voor de Imperial Tour langs 22 kamers in het slot, hierbij we een bezoekerstijd aan moesten geven; 10 uur.

Ik zag me de lange rijen al voor me zoals bij het Anna Frankhuis en Rijksmuseum dus leek dit me beter. Echter kom dan niet al om 9.50h bij de entree want 10 uur is 10 uur. Bijkomend voordeel van het bezoek is, je mag geen tassen en koffers mee naar binnen nemen en kunt deze gratis in bewaring geven. Daar waren we dus mooi van af, we pikte ze later, na de wandeling door de tuin pas op.

De Imperial Tour

Schloss Schönbrunn is nog prachtig behouden gebleven. Veel kamers zijn nog volledig origineel ingericht. Je snapt eigenlijk niet dat alles behouden is gebleven na de val van het Habsburgse Rijk. De werkkamer, bedden, wc, eetkamer en feestzaal etc.. Schilderijen en en servicegoed, alles staat er nog alsof de familie pas vertrokken is. Het ziet er nog prachtig uit. Als je een beetje in het ware verhaal van Keizerin Elisabeth alias Sisi duikt en je je in het leventje van de hardwerkende Frans Josef met al zijn maîtressen verdiept kun je zelf je conclusies trekken over deze gouden kooi. Lees het o.a. hier op Wikipedia.

schonbrunn1

De Schlossgarten

Na ons inwendige bezoek aan het Schloss wordt het tijd om de tuin in te wandelen. Deze zijn werkelijk enorm groot en vrij toegankelijk voor iedereen. Langs de beeldenrij wandelen we richting de Neptunesbronnen. Een waterpartij met een prachtige fontein en beeldenpartij.

Hierachter loopt het park omhoog richting Schloss Schönbrunn Gloriette. Hierboven ligt nog een enorme vijver. Na betaling van 3,50 euro mag je het dak op van de Gloriette en heb je toch echt het allermooiste uitzicht over Schönbrunn en de stad.

schonbrunn

Het is heet dus blijft onze wandeling beperkt tot aan de Gloriette en terug. We hopen in Café Restaurant Residenz nog even naar de Apfelstrudelshow te kunnen maar die was net begonnen. Dan ploffen we maar op het terras neer en bestellen ons nog maar eens een flinke laatste Apfelstrudel alvorens we richting het vliegveld gaan…